30 آبان ماه اولین پرواز بازگشت حجاج 30 آبان ماه اولین پرواز بازگشت حجاج 30 آبان ماه اولین پرواز بازگشت حجاج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
30 آبان ماه اولین پرواز بازگشت حجاج 30 آبان ماه اولین پرواز بازگشت حجاج 30 آبان ماه اولین پرواز بازگشت حجاج 30 آبان ماه اولین پرواز بازگشت حجاج 30 آبان ماه اولین پرواز بازگشت حجاج

30 آبان ماه اولین پرواز بازگشت حجاج

نشست خبری علی لیالی رئیس سازمان حج و زیارت عصر امروز چهارشنبه 19 آبانماه در مکه مکرمه برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، علی لیالی درباره مشکلات تردد زائران از محل اسکان به مسجدالحرام گفت: موضوع جابجایی از محل اسکان به مسجدالحرام اختصاصی به امسال و زائران ایرانی ندارد و این امر هنگام نمازهای یومیه شدت بیشتری می یابد.

وی افزود: امسال به دلیل تخریبهایی که در اطراف مسجدالحرام صورت گرفته وسایل حمل ونقل باید در فاصله ای دورتر از مسجد توقف کنند و مسئولان مکه برای رفع ازدحام ایستگاهها و اتوبوسهای عمومی در نظر گرفتند که همه زائران را به ایستگاههای مخصوص منتقل می کنند که ایستگاه باب علی به زائران ایران، مالزی، اندونزی، ترکیه وعراق اختصاص یافته است. در این ایستگاه حدود 400 هزار زائر به وسیله 300 اتوبوس جابجا می شوند که این امر موجب ترافیک شدید به دلیل ازدحام جمعیت و محدودیت فضا برای اتوبوسها می شود.

لیالی گفت: وجود 2 میلیون و هشتصد هزار زائر در مکه مکرمه دلیل اصلی این وضعیت است که با مشورت سرپرست حجاج ایرانی برای کاستن این مشکل مبلغ 50 ریال سعودی به زائران ایرانی اختصاص دادیم تا بتوانند از سایر وسایل نقلیه مانند تاکسی استفاده کنند.

وی با اعلام این که آخرین پرواز زائران ایرانی امروز وارد عربستان شده است گفت: عملیات انتقال زائران از ایران به عربستان در قالب 289 پرواز و میانگین 32 دقیقه تاخیر انجام شد که نسبت به سال گذشته میزان تاخیرها بسیار کاهش یافته است.

لیالی افزود: 58 درصد زائران با هواپیمایی سعودی و 48 درصد نیز با هواپیمایی ملی ایران سفر کرده اند.

وی درباره پیرزن قوچانی که بدون طی کردن مراحال قانونی وارد مدینه شده بود گفت: وی از طریق فرودگاه مشهد و همراه زائران افغانی به عربستان سفر کرده بود که مسئولان عربستانی اجازه حضور در حج را به وی ندادند و او را به ایران بازگرداندند.

رئیس سازمان حج زمان بازگشت حجاج را از 15 ذی الحجه (30 آبانماه) تا 4 محرم ( 18 آذر) اعلام کرد و گفت: میانگین اقامت زائران در عربستان بین 29 تا 32 روز است و زمان دقیق بازگشت زائران از طریق مدیر کاروان به آنان اطلاع داده شئه و عوامل ستادی نیز پس از انجام ماموریت خود به ایران باز می گردند.

وی درباره نارضایتی برخی زائران از محل اسکان خود گفت: تامین مسکن در ایام حج که حدود سه میلیون نفر در مکه به سر می برند بسیار دشوار است و محدودیتهای زمانی، مکانی و قوانین عربستان موجب بروز نارضایتی زائران محترم است، لذا ما هیجگاه نتوانستیم رضایت کامل زائران را برآورده کنیم که البته این مشکل به زائران ایران اختصاص ندارد.


| شناسه مطلب: 10815







نظرات کاربران