آثار عکاسان ایرانی از حج، کیفیت بالاتری دارد آثار عکاسان ایرانی از حج، کیفیت بالاتری دارد آثار عکاسان ایرانی از حج، کیفیت بالاتری دارد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آثار عکاسان ایرانی از حج، کیفیت بالاتری دارد آثار عکاسان ایرانی از حج، کیفیت بالاتری دارد آثار عکاسان ایرانی از حج، کیفیت بالاتری دارد آثار عکاسان ایرانی از حج، کیفیت بالاتری دارد آثار عکاسان ایرانی از حج، کیفیت بالاتری دارد

آثار عکاسان ایرانی از حج، کیفیت بالاتری دارد

یکی از عکاسان ایرانی که در خبرگزاری فرانسه فعالیت می‌کند، با بیان اینکه تنها افراد مسلمان حق عکاسی از مراسم حج را دارند عنوان کرد که در این میان آثار ایرانیان، لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها بهتر است.

 بهروز مهری، عکاس خبرگزاری فرانسه  که از مراسم حج عکاسی کرده و در سال 85 آنها را در دانشگاه هنر به نمایش گذاشته، در مورد عکاسی از این مراسم به خبرنگار مهر گفت: فقط عکاسان مسلمان می‌توانند از مراسم حج عکاسی کنند. پس خواه ناخواه تعداد کسانی که بتوانند این مراسم را به صورت تصویری ثبت کنند، محدود می‌شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل مقایسه آثار عکاسانی که از حج عکس گرفته‌اند، بسیار سخت است. با این‌همه می توانم بگویم معمولا عکاسان ایرانی چون نگاه خاص و جالبی به وقایع دارند، عکس‌های خوبی می‌گیرند اما عکس‌هایی از عکاسان کشورهای دیگر هم دیده‌ام که خیلی خوب بوده‌اند. در یک ارزیابی کلی، در منطقه و در میان مسلمانانی که می‌توانند از حج عکاسی کنند، آثار عکسان ایرانی، لبنانی و فلسطینی بهتر از دیگران است.

مهری در مورد آثار عکاسان ایرانی ابراز داشت: عکس‌هایی که من از هموطنانم دیده‌ام هریک گوشه‌ای از این مراسم را نشان داده‌اند که نشان می‌دهد همه با هم متفاوت و دارای نگاه مستقل هستند.

وی همچنین به توضیح شرایط عکاسی از مراسم حج پرداخت: برای عکاسانی که بدون هماهنگی با وزارت اعلام این کشور و به صورت مستقل کار می‌کنند، عکاسی از مراسم حج بسیار سخت است و شاهد بوده‌ام که دوربین‌هایشان را گرفته‌اند یا کتک خورده‌اند. با اینهمه من چنین عکاسانی را تحسین می‌کنم که با وجود تمام مشکلات آثار خود را خلق می‌کنند و بنظرم این حرکت آنها خیلی خوب است.

 

این عکاس ادامه داد: موقعیت برای عکاسانی که از سوی آژانس‌های خبری به عربستان می‌‌آیند، متفاوت است چون وزارت اعلام با آژانس‌های خبری هماهنگی‌های قبلی را انجام می‌دهد و کارت‌هایی در اختیار آنها قرار می‌دهد که مشکلی برایشان پیش نمی‌آید.

مهری در مورد عکاسی از حج ابراز کرد: در هر صورت عکاسی از حج کار سختی است چون بهرحال ممنوعیت‌‌هایی وجود دارد ولی هر سال شرایط از سال قبل بهتر می‌شود. تقریبا بیش از ده سال است که اجازه عکاسی از حج را به آژانس‌های خبری می‌دهند و هرسال شرایط راحت‌تر می‌شود و امکانات بیشتر و فضای بازتری بوجود می‌آید.

وی اظهار کرد: معمولا عکس‌هایی که از حج گرفته می‌شوند، مستند و خبری هستند. در کنار عکاسی از خود مراسم، می‌توان مستندهایی از زندگی مردم ثبت کرد چون افرادی از فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف در کنار هم جمع می‌شوند و صحنه‌های زیبایی در این میان خلق می‌شود.


| شناسه مطلب: 10822







نظرات کاربران