متکدیان در مکه جمع‌آوری شدند متکدیان در مکه جمع‌آوری شدند متکدیان در مکه جمع‌آوری شدند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
متکدیان در مکه جمع‌آوری شدند متکدیان در مکه جمع‌آوری شدند متکدیان در مکه جمع‌آوری شدند متکدیان در مکه جمع‌آوری شدند متکدیان در مکه جمع‌آوری شدند

متکدیان در مکه جمع‌آوری شدند

هزاران متکدی شهر «مکه» که در سال‌های گذشته مشکلاتی را برای زائران به وجود آورده بودند، در آستانه آغاز مراسم حج امسال از سطح این شهر جمع‌آوری شدند.

به گزارش ايسنا ، در شرايطي كه زمان كمي تا آغاز مراسم حج امسال در كشور عربستان سعودي باقي مانده، ماموران شهرداري شهر «مكه» اقدام به جمع‌آوري متكديان از خيابان‌هاي اين شهر كردند، اين در حالي است كه در «مكه» هزاران متكدي زندگي مي‌كنند كه بخش اعظم آنها از ديگر كشورها به ويژه سومالي هستند.

در سال‌هاي گذشته شكايات زيادي از زائران به دليل مزاحمت‌هاي اين افراد براي آنها به مسوولان شهر مكه رسيده بود و حالا مقامات اين شهر با اين اقدام قصد دارند تا از بروز مشكلات احتمالي براي زائران جلوگيري كنند.

چند روز قبل نيز وزير بهداشت عربستان سعودي اعلام كرد 3000 تخت بيمارستاني در «مكه» آماده‌ي سرويس‌دهي به زائران بيمار بوده و 17 هزار پزشك و پرستار و 39 گروه سيار پزشكي نيز وظيفه‌ي خدمات رساني به زائران بيمار را برعهده دارند.

پنج مركز بهداشتي نيز در داخل مسجد‌الحرام در شهر «مكه» و پنج مركز ديگر نيز در مسير بزرگراهي كه شهر «جده» را به «مكه» منتهي مي‌كند، راه‌اندازي شده و در آنها خدمات درماني به زائران از جمله واكسيناسيون ارائه مي‌شود.

روز جمعه نيز وزارت كشور عربستان سعودي اعلام كرد كه امسال 120هزار نيروي پليس وظيفه تأمين امنيت مراسم حج امسال را بر عهده دارند و به تعداد دوربين‌هاي مداربسته نصب‌شده در شهرهاي «مكه»، «مدينه» و مناطق ويژه انجام مناسك حج نيز افزوده شده است.

خبرنگاران و تصويربرداراني از بيش از صدها شبكه تلويزيوني نيز تا به حال وارد خاك عربستان شده‌اند و پوشش تلويزيوني مراسم حج امسال را بر عهده خواهند داشت.

از سوي ديگر، چند روز قبل، وزير حج عربستان اعلام كرد طبقه پنجم پل «جمرات» در منطقه «منا» كه بخشي از مناسك حج در آن برگزار مي‌شود، با آغاز مراسم حج امسال گشايش مي‌يابد.

امسال تعداد دوربين‌هايي كه تعداد زائران را بر روي پل «جمرات» كنترل مي‌كنند، به 90 دوربين افزايش يافته تا بدين وسيله از بروز حوادث ناگوار مانند حادثه‌اي كه در سال ‌2006 ميلادي رخ داد، جلوگيري شود. در سال ‌2006، ‌364 زائر بر اثر هجوم به ورودي پل جمرات در منا در شرق مكه در آخرين روز مراسم سنگ زدن به شيطان، جان دادند. در مراسم حج سال ‌1990 ميلادي نيز ‌1426 زائر در تونل منا بر اثر زير دست‌وپا ماندن يا خفگي مردند.

شهردار مكه هم اعلام كرده كه اين شهر آماده استقبال از ميليون‌ها زائري است كه براي حضور در مراسم حج امسال راهي عربستان سعودي مي‌شوند.

شهرداري مكه از مدت‌ها قبل اقدامات خود را براي آماده‌سازي اين شهر براي حضور زائران انجام داده كه از آن جمله مي‌توان به استخدام 21هزار نفر براي سرويس‌دهي به زائران اشاره كرد.

در اين راستا، 6000 نفر وظيفه نظافت شبانه‌روزي شهر مكه، 6000 نفر وظيفه نظافت شبانه‌روزي مناطق «منا» و «عرفات» و مابقي نيز وظايف راهنمايي زائران و سرويس‌دهي به آن‌ها از طريق كار در رستوران‌ها، نانوائي‌ها، مغازه‌ها و درمانگاه‌هاي سيار را برعهده دارند.


| شناسه مطلب: 10831







نظرات کاربران