همایش «روحانیون مدینه بعد حج 89» برگزار شد +  عکس همایش «روحانیون مدینه بعد حج 89» برگزار شد +  عکس همایش «روحانیون مدینه بعد حج 89» برگزار شد +  عکس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
همایش «روحانیون مدینه بعد حج 89» برگزار شد +  عکس همایش «روحانیون مدینه بعد حج 89» برگزار شد +  عکس همایش «روحانیون مدینه بعد حج 89» برگزار شد +  عکس همایش «روحانیون مدینه بعد حج 89» برگزار شد +  عکس همایش «روحانیون مدینه بعد حج 89» برگزار شد +  عکس

همایش «روحانیون مدینه بعد حج 89» برگزار شد + عکس

معاون امور فرهنگی بعثه: حج فرصتی است که ما احساس همدردی با مسلمانان داشته باشیم و در حال حاضر اتفاق هولناکی برای یکی از کشورهای اسلامی افتاده است که 20 میلیون نفر بی خانمان شده اند، پاکستان کشوری است که بنیه اقتصادی قوی هم ندارد و کمک به این سیل زدگان را باید جدی پیگیری کرد.

همايش «روحانيون مدينه بعد حج 89» با حضور روحانيون كاروان ها امروز، 18 آبان ماه در بعثه مقام معظم رهبری در مكه مكرمه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به مكه مكرمه، در اين همايش كه با قرائت سعيد محمدی، قاری ممتاز كشورمان و مداحی غفاری افضل در مسجد هتل محل استقرار بعثه مقام معظم رهبري آغاز شد، حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمدجواد مظلومی، معاون امور فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در سخنانی گفت: همچنان كه دستور الهی بر حضرت ابراهيم(ع) است كه مردم را به حج گزاری بخواند در ادامه بحث منافع حج را مطرح می كند كه يكی از اهداف حج به دست آوردن منفعت است كه گذشته از بركات اخروی و معنوی، بركات دنيوی را نيز شامل می شود.

وی در ادامه سخنانش به روحانيون حاضر در جلسه چند نكته ای را متذكر شد و گفت: حج شايد تنها فرصت با اين حجم عظيم در جهان باشد كه در زمانی خاص و در نقطه ای معين قريب به سه ميليون نفر در آنجا حاضر هستند و بايد به نوعی بهره برداری كرد كه اين اجتماعات عظيم علاوه بر بركات معنوی بركات دنيوی نيز برای عموم مسلمين جهان داشته باشد.

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری عامل اصلی در بهره مندی از اين ظرفيت را ايجاد همسويی عنوان كرد و افزود: بايد سعی كنيم در اين ظرفيت ايجاد هم سويی كنيم يا لااقل بر سوءتفاهمات موجود نيافزاييم كه متأسفانه رفتار سوء برخی سبب ايجاد اين ذهنيت می شود و ديگران چند مصداق كوچك را به يك جمعيت يا مذهب تعميم می دهند.

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با استناد به آيه شريفه 28 از سوره مباركه حج حج را دارای منفعت های فراوان دانست و گفت: سعی شود از فرصت حج در دو بعد اخروی و دنيوی غنيمت بهره برداری شود.

حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمدجواد مظلومی، معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در همايش «روحانيون مدينه بعد حج 89» كه با حضور روحانيون كاروان ها امروز، 18 آبان ماه در بعثه مقام معظم رهبری در مكه مكرمه برگزار شد طی سخنانی گفت: همچنان كه دستور الهی بر حضرت ابراهيم(ع) است: «وَأَذِّن فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَي كُلِّ ضَامِرٍ یَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ؛ و در ميان مردم براي [اداي] حج بانگ برآور تا [زايران] پياده و [سوار] بر هر شتر لاغري كه از هر راه دوري مي‏آيند به سوي تو روي آورند» (سوره مباركه حج ايه شريفه 27) در ادامه بحث عنوان می كند: «لِیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ...» (سوره مباركه حج آيه شريفه 28) در اين بخش منافع حج را مطرح می كند كه يكی از اهداف حج به دست آوردن منفعت است كه گذشته از بركات اخروی و معنوی، بركات دنيوی را نيز شامل می شود.

وی به روايتی اشاره كرد و گفت: ربيع بن خصيم نقل می كند كه وضعيت جسمی امام صادق(ع) مساعد نبود و در محملی ايشان را به دور خانه خدا طواف می دادم و همين كه به ركن يمانی رسيديم فرمودند مرا بر روی زمين قرار ده، پس ايشان دست خويش را بر زمين گذاشتند و مس نمودند و مجددا طواف را از سر گرفتند، ربيع سؤال كرد كه شما با اين حالتان چرا به سختی مس زمين می كنيد، حضرت(ع) همان آيه ای را كه عنوان كردم خواندند، ربيع سؤال كرد چه منافعی(دنيوی يا اخروی)؟ فرمودند: «الكل» پس ما نيز بايد حجی بجا آوريم كه هر دو منفعت را كسب كنيم.

وی در ادامه سخنانش به روحانيون حاضر در جلسه چند نكته ای را متذكر شد و گفت: حج شايد تنها فرصت با اين حجم عظيم در جهان باشد كه در زمانی خاص و در نقطه ای معين قريب به سه ميليون نفر در آنجا حاضر هستند و بايد به نوعی بهره برداری كرد كه اين اجتماعات عظيم علاوه بر بركات معنوی بركات دنيوی نيز برای عموم مسلمين جهان داشته باشد.

معاون امور فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری عامل اصلی در بهره مندی از اين ظرفيت را ايجاد همسويی عنوان كرد و افزود: بايد سعی كنيم در اين ظرفيت ايجاد هم سويی كنيم يا لااقل بر سوءتفاهمات موجود نيافزاييم كه متأسفانه رفتار سوء برخی سبب ايجاد اين ذهنيت می شود و ديگران چند مصداق كوچك را به يك جمعيت يا مذهب تعميم می دهند.

مظلومی بر اهميت شركت در نماز جماعت اهل سنت نيز تأكيد و گفت: اگر ما روحانيون در اين امر پيشقدم باشيم، حجاج نيز پشت سر ما خواهند بود و مراجع تقليد نيز گفته اند كه در نماز جماعت حرمين و مساجد اهل سنت شركت كنيد پس بايد ابزار اين كار را فراهم كنيم كه نخستين قدم، حضور خود روحانيت است.

وی در پايان سخنانش به مسئله پاكستان اشاره ای كرد و افزود: حج فرصتی است كه ما احساس همدردی با مسلمانان داشته باشيم و در حال حاضر اتفاق هولناكی برای يكی از كشورهای اسلامی افتاده است كه 20 ميليون نفر بی خانمان شده اند، پاكستان كشوری است كه بنيه اقتصادی قوی هم ندارد و كمك به اين سيل زدگان را به صورت نقدی در كاروان ها مطرح كنيد و به ستادی كه در بعثه مقام معظم رهبري برای اين كار تشكيل شده است، تحويل دهيد.

در ادامه اين برنامه حجت الاسلام و المسلمين رجبعلی زمانی، مدير جذب و اعزام معاونت امور فرهنگي بعثه مقام معظم رهبری نكاتی را به حاضران در جلسه متذكر شد. وی در بخشی از سخنان خود گفت: 16 نفر را به عنوان رابط در مجموعه مكه مكرمه در نظر گرفتيم كه همكاری روحانيون با اين رابطان بسيار حائز اهميت است و تقاضا می شود كه حتما روحانيون كاروان ها مشكلات موجود را از طريق اين رابطان به مسئولان برسانند و ما هم در صورتی كه مشكل به دست ستاد حل می شود آن را به آنجا ارجاع می دهيم و اگر مربوط به خودمان بود كه پيگيری می كنيم.

وی استفاده از كتابخانه ديجيتال بعثه در مكه مكرمه را نيز مورد توجه قرار داد و اظهار كرد: اين كتابخانه كتب فراوانی را ارائه می دهد كه شايد در ايران هم آنها را نيابيد و می توانيد از طريق گوشی تلفن همراه خود تمام اين محتويات را تحويل بگيريد و حتی زائرانی كه نيازمند به استفاده از كتابخانه هستند به آنها نيز اطلاع رسانی شود.

مدير جذب و اعزام بعثه مقام معظم رهبری مسئله بهره مندی از معين و معينه ها را نيز مد نظر قرار داد و افزود: سعی شود از ظرفيت اين عزيزان نيز استفاده شود و در امور، قبل از اينكه مباحث به زائران منتقل شود در اين حلقه اوليه مورد توجه قرار گيرد؛ خصوصا معينه ها كه ما در برخی از كاروان ها حضور 60 درصد به بالای خانم ها را شاهديم و فعاليت خوب معينه بسيار تأثيرگذار است.

در ادامه اين همايش نيز مباحث تخصصی فقهی توسط حجج اسلام مؤمن و رضايی از بخش استفتائات بعثه مقام معظم رهبری مطرح، و به سؤالات روحانيون كاروان ها پاسخ گفته شد.

image_2010119217255621.jpg


image_2010119217255782.jpg


image_2010119217255783.jpg


image_2010119217255934.jpg


image_2010119217255935.jpg



| شناسه مطلب: 10836







نظرات کاربران