هیچ بیماری خاصی در بین زائران مشاهده نشده است هیچ بیماری خاصی در بین زائران مشاهده نشده است هیچ بیماری خاصی در بین زائران مشاهده نشده است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
هیچ بیماری خاصی در بین زائران مشاهده نشده است هیچ بیماری خاصی در بین زائران مشاهده نشده است هیچ بیماری خاصی در بین زائران مشاهده نشده است هیچ بیماری خاصی در بین زائران مشاهده نشده است هیچ بیماری خاصی در بین زائران مشاهده نشده است

هیچ بیماری خاصی در بین زائران مشاهده نشده است

رئیس بیمارستان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در مکه گفت: تاکنون هیچ بیماری واگیردار یا اپیدمی خاصی در بین زائران بیت الله الحرام مشاهده نشده است.

جليل عرب خردمند در گفتگوي با خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس به مكه مكرمه گفت: تا به حال بيش از 2 هزار و 265 مراجعه كننده به بيمارستان مكه داشته و بيش از 5 هزار و 512 خدمت تشخيصي و درماني انجام داده‌ايم.

وي با بيان اينكه 19 زائر بيمار هم اينك در بيمارستان هاي سعودي بستري هستند گفت: در حال حاضر 53 نفر در بيمارستان هلال احمر در مكه بستري هستند.

وي در اين زمينه خاطر نشان ساخت: تاكنون بيش از 830 نفر كه در بيمارستان هلال احمر بستري شده بودند بعد از پايان درمان به كاروان هايشان بازگشته‌اند.

عرب خردمند همچنين افزود: 45 نفر از بيماران نيز بعد از درمان در بيمارستان هاي سعودي مرخص و به كاروان هايشان مراجعه كرده‌اند.

وي همچنين با اشاره به افرادي كه به كشور بازگردانده شده‌اند، گفت: تاكنون هشت نفر از زائران به علت اينكه قادر به انجام مناسك حج نبوده اند به ايران بازگردانده شده اند.

وي در اين زمينه گفت: اين افراد كساني بودند كه بعد از ورود به عربستان دچار ضايعه شده و يا بيماري شان عود كرده بود.

عرب خردمند در ادامه به اجراي سيستم ارجاع اشاره كرد و گفت: خوشبختانه اجراي سيستم ارجاع با محوريت پزشك كاروان از سال 85 شروع شده و هم اينك به بلوغ خود رسيده است.

وي خاطر نشان ساخت: در اين طرح بيماران در ايران توسط پزشك كاروان معاينه و در طول سفر كنترل و پيگيري مي شوند.

وي گفت: در اين طرح در صورت نياز به اقدامات تخصصي هم امكان مشاوره تلفني با متخصصين وجود دارد و هم با برگه ارجاع پزشك كاروان بيمار مي تواند به بيمارستان هلال احمر مراجعه نموده و اقدامات لازم را دريافت كند.

عرب خردمند در ادامه به چگونگي ارائه خدمات به بانوان زائر اشاره كرد و گفت: امسال تلفن مشاور زنان و مامايي مخصوص خانم هاي زائر راه اندازي شده كه به صورت 24 ساعته در اختيار بانوان زائر است تا بتوانند سئوالات خود را در مورد مسائل مخصوص به زنان مطرح كنند.

وي با بيان اينكه شماره تلفن مشاور بانوان 0594546297 است گفت: از همه خانم هاي زائر مي خواهيم تا از مصرف داروها به خصوص قرص هاي ضدبارداري به طور خودسرانه اجتناب كنند.

وي افزود: بانوان زائر مي توانند به صورت تلفني و يا با برگه ارجاع از طرف پزشك كاروان به بيمارستان مركز پزشكي مراجعه كنند تا توسط متخصصين زنان ويزيت شده و طبق نظر متخصصين زنان و مامايي كه از همكاران متخصص، متبحر و متدين هستند عمل كنند.

عرب خردمند گفت: هر ساله بيماراني كه قادر به رفتن به عرفات، مشعر و منا به صورت عادي و به همراه كاروان نيستند و نياز به اقدامات درماني و پرستاري دارند در قالب تيم وقوف اضطراري، وقوف خود را به صورت اضطراري توسط مركز پزشكي انجام خواهند داد.

رئيس بيمارستان هلال احمر جمهوري اسلامي ايران در مكه خاطر نشان ساخت: امسال با طرح نقل ترددي اين امكان وجود دارد كه بسياري از بيماراني كه سال هاي گذشته مجبور بوديم آنها را در بيمارستان نگه داريم و از وقوف عصر روز عرفه در عرفات محرم شوند اميدواريم كه بتوانند به همراه كاروان وقوف خود را به صورت عادي يا در قالب وقوف اضطراري كه مخصوص خانم ها و افراد سالمندي است كه نياز به پرستاري خاص يا اقدامات درماني ندارند توسط خود كاروان ها انجام شود و موفق به درك عصر روز عرفه در عرفات شوند.

وي در همين زمينه گفت: در عين حال در روزهاي 4 و 5 و6 ذي الحجه درمانگاه وقوف اضطراري كه با حضور كميسيون پزشكي از ساعت 7،5 تا 12 صبح و از ساعت شش تا 9 شب در محل بيمارستان مركز پزشكي داير است آماده پذيرايي بيماراني است كه پزشكان كاروان ها فكر مي كنند نياز به وقوف اضطراري به همراه گروه پزشكي دارند.

عرب خردمند همچنين با بيان اينكه خوشبختانه تاكنون بيماري واگيردار يا اپيدمي خاصي در بين زائران مشاهده نشده است گفت: با توجه به حضور بيش از 45 درصدي زائران سالمند در كاروان ها از مديران و عوامل كاروان ها و به خصوص پزشكان كاروان ها درخواست مي شود كه سعي كنند از حضور زائران در ساعات گرم روز در خيابان ها و به خصوص در طواف جلوگيري كنند.

وي در خاتمه گفت: مديران كاروان ها سعي كنند تا زائران استراحت كافي داشته باشند، مايعات به قدر كافي بنوشند و از مستحبات تا قبل از عمليات تشريق اجتناب كنند تا ان شاءالله بتوانند واجبات حج تمتع را به خوبي انجام دهند.


| شناسه مطلب: 10845







نظرات کاربران