طرح ترددی ‌برای جابه‌جایی حجاج به اجرا درمی‌آید طرح ترددی ‌برای جابه‌جایی حجاج به اجرا درمی‌آید طرح ترددی ‌برای جابه‌جایی حجاج به اجرا درمی‌آید بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
طرح ترددی ‌برای جابه‌جایی حجاج به اجرا درمی‌آید طرح ترددی ‌برای جابه‌جایی حجاج به اجرا درمی‌آید طرح ترددی ‌برای جابه‌جایی حجاج به اجرا درمی‌آید طرح ترددی ‌برای جابه‌جایی حجاج به اجرا درمی‌آید طرح ترددی ‌برای جابه‌جایی حجاج به اجرا درمی‌آید

طرح ترددی ‌برای جابه‌جایی حجاج به اجرا درمی‌آید

مدیر کل بهسازی، آموزش و فناوری سازمان حج و زیارت گفت: برای نخستین بار طرح ترددی ‌برای جابه جایی حجاج ایرانی امسال به اجرا درمی‌آید.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به مكه مكرمه، سيد ابوالحسن رضوي در جمع خبرنگاران با بيان اينكه يكي از انواع نظام هاي حمل و نقل زائران بين مكه و مشاعر " نظام ترددي " نام دارد گفت: مراد از واژه نقل ترددي آن است كه تعدادي اتوبوس طي چند نوبت به صورت چرخشي اقدام به رفت و برگشت براي جا به جايي حجاج بين مكه مكرمه و مشاعر مقدس نموده و زائران را با استفاده از مسيرهاي تقريباً اختصاصي و دو طرفه از مقابل ايستگاه هاي مشخص و شماره گذاري شده سوار و به نقطه بعدي منتقل مي‌كنند.

وي افزود: در اين نظام، تعداد رفت و برگشت اتوبوس‌ها در مسيرهاي مكه، عرفات، مزدلفه و منا يكسان نيست، به طوري كه يك اتوبوس در فواصل بين مكه و عرفات سه بار، عرفات به مزدلفه پنج تا هفت بار، مزدلفه به منا هفت بار و بالاخره منا به مكه سه بار حركت مي كند.

مدير كل بهسازي، آموزش و فناوري سازمان حج و زيارت در اين زمينه افزود: بدين ترتيب از امكانات موجود مثل جاده، اتوبوس و راننده و ... بيشترين استفاده به عمل خواهد آمد.

تصويري از حضور باشكوه زائران بيت الله الحرام بر روي پل جمرات سال 1388

وي خاطرنشان كرد: اين طرح از سال 2003 با حجاج تركيه و اروپا و آمريكا آغاز شده و در مرحله بعدي حجاج جنوب شرق آسيا را تحت پوشش گرفته و هم اينك در مرحله سوم قرار است طرح ترددي از حج 1389/1431 در مورد جمهوري اسلامي ايران و كشورهاي آفريقايي غير عرب به اجرا درآيد.

وي در ادامه با بيان اينكه موضوع انتقال حجاج از مكه به مشاعر براي انجام مناسك حج در ايام تشريق و سرانجام بازگرداندن زائران به مكه مكرمه براي تكميل اعمال حرم، از جمله فعاليت هاي پراهميت و حياتي در جريان حج تمتع بشمار مي آيد گفت: شركت هاي متعددي در عربستان زير نظر سنديكاي اتوبوس داران (نقابه السيارات) به اين مهم اشتغال دارند و اتوبوس هاي روبسته (مغطّي = مكيّف) و روباز (مكشوف) را تامين مي نمايند.

مدير پياده سازي حمل و نقل ترددي سازمان حج و زيارت نيز در اين گفتگو با بيان اينكه اصولاً حجاج به سه روش به مشاعر منتقل مي شوند گفت: اول – يك ردّ، (يك نوبت حركت) دوم – ردين (‌دو نوبت حركت) ، سوم- ردهاي متعدد كه روش تحويل و به كارگيري اتوبوس هاي مشاعر براي جابه جايي 100هزار حاجي ايراني به شيوه رد واحد انجام مي پذيرد كه قرار است از حج 1389 تغيير يابد.

محمد علي ترابيان افزود: نظام رد واحد چنين است كه متجاوز از 2300 دستگاه اتوبوس براي حدود 100 هزار زائر بر حسب ظرفيت كاروانها (بين سه تا شش دستگاه براي هر كاروان) در روز هفتم ذيحجه با نظارت ستاد عمليات حج تحويل مديران كاروان شده و تا روز 12 ذيحجه در اختيار ايشان است تا مسيرهاي عرفات، مشعر و منا را يكبار طي كنند.

وي گفت: در اين سيستم براي هر اتوبوس يك بليت (تذكره) به ارزش 360 ريال سعودي حاوي چهار برگ خاص هر مسير در نظر گرفته شده كه نام شركت، شماره اتوبوس، ظرفيت و نام راننده درهر كدام آنها درج شده است.

وي در اين زمينه افزود: اين بليت ها روز ششم ذيحجه از طريق ستادهاي مناطق مكه بين كاروان ها توزيع گرديده و روز هفتم ذيحجه مديران به اتفاق خدمه با در دست داشتن بليت طبق نوبت بندي به موسسه مراجعه و پس از تعيين مرشد با يك وسيله نقليه به محل پاركينگ رفته و اتوبوس هاي مربوطه را دريافت و در حوالي ساختمان محل استقرار در مكه متوقف و راننده را در كاروان جاي مي دهند. نهايتاً هم پس از اتمام خدمات زماني كه به مكه مراجعت كردند، بليت هاي استفاده شده توسط مدير مهر و امضا شده و به راننده باز پس داده مي شود.

ترابيان گفت: مدير همچنين در صورت خرابي اتوبوس نسبت به رفع مشكل با هماهنگي ستاد مكه اقدام مي نمايند. در همه اين دوره راننده موظف است كه در اختيار و دسترس مدير كاروان باشد.

مدير پياده سازي حمل و نقل ترددي سازمان حج و زيارت در خاتمه با بيان اينكه اصولاً نظام حركت از مكه با مشاعر و بازگشت به مكه در مورد اكثر كشورها به صورت «ردين» است، گفت: اين به اين معناست كه اتوبوس ها در اختيار مدير كاروان قرار ندارد بلكه در اختيار موسسات است. به اين معني كه اتوبوس هاي محدودتري تقريباً دو بار در جابه جايي نفرات به مشاعر شركت دارند و به ازاي هر صندلي 180 ريال سعودي پرداخت مي شود.اما در مورد ايران عمدتاً به دليل لزوم بهره گيري از اتوبوس هاي مكشوف نظام «رد واحد» به اجرا در مي آيد و اتوبوس، هر مسير را يك بار طي مي‌كند.


| شناسه مطلب: 10859







نظرات کاربران