حج؛ تبلور وحدت، شوکت و قدرت مسلمانان است حج؛ تبلور وحدت، شوکت و قدرت مسلمانان است حج؛ تبلور وحدت، شوکت و قدرت مسلمانان است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج؛ تبلور وحدت، شوکت و قدرت مسلمانان است حج؛ تبلور وحدت، شوکت و قدرت مسلمانان است حج؛ تبلور وحدت، شوکت و قدرت مسلمانان است حج؛ تبلور وحدت، شوکت و قدرت مسلمانان است حج؛ تبلور وحدت، شوکت و قدرت مسلمانان است

حج؛ تبلور وحدت، شوکت و قدرت مسلمانان است

حج تبلور وحدت، شوکت و قدرت مسلمانان است و بسیاری از اعمال در حج سمبل است و به انسان نشان می‌دهد که در چه راهی و خطی حرکت کند.

حجت‌الاسلام والمسلمين «عبدالحسين غبيشاوی»، امام جمعه ماهشهر در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه خوزستان اظهار كرد: درباره فضيلت فريضه حج در آيات و روايات بسيار تأكيد شده و اهميت و ابعاد مختلف آن بر كسی پوشيده نيست.

غبيشاوی افزود: قرآن كريم در كنار سفارش به انجام فريضه الهی در آيه 97 سوره آل عمران می‌فرمايد: «آیَاتٌ بَیِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا وَلِلّهِ عَلَي النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِيلًا وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ»، «در آن نشانه‏هایي روشن است [از جمله] مقام ابراهيم است و هر كه در آن درآيد در امان است و براي خدا حج آن خانه بر عهده مردم است [البته بر] كسي كه بتواند به سوي آن راه يابد و هر كه كفر ورزد يقينا خداوند از جهانيان بي‏نياز است.» لذا در ادای مناسك حج بايد شاهد منافع كلان امت اسلامی بود و حج ابراهيمی يعنی تبلور وحدت و شوكت و نمايش قدرت مسلمان است.

وی گفت: بسياری از اعمال در حج سمبل است و به انسان نشان می‌دهد كه در چه راهی و خطی بايد حركت كند. مسائل وحدت و تنفر از دشمنان را به بهترين شكل می‌توان در حج مشاهد كرد. وقتی كه حاجيان در روز عيد قربان برای جمرات می‌روند و شيطان را با سنگ می‌زنند مظهر بسياری از شرارت‌ها را كه شيطان است، از خود دور می‌كنند. اين عمل نه تنها در بعد فردی بلكه در بعد اجتماعی نيز چنين است. يعنی بايد مسلمانان شيطان اكبر را بشناسند و بدانند كدام قدرتی نقش شيطان در دنيا را بازی و مسلمان را سركوب می‌كند، لذا می‌بينيم در رمی جمرات بسياری از مسلمانان شعار مرگ بر آمريكا و اسرائيل را به صورت خودش‌ جوش فرياد می‌زنند.

غبيشاوی ادامه داد: برائت از مشركين در حج ابراهيمی بحث لاينفك مناسك است. البته متأسفانه شرايط كنونی اجازه نمی‌دهد آن طوری كه بايد مراسم برائت اجرا شود، ولی حاجيان ايرانی اين مراسم را به خوبی اجرا می‌كنند. اما ای كاش دولت عربستان اجازه می‌داد تمام حاجيان همان‌طور كه پيامبر(ص) در زمان خود دستور داد به اميرالمؤمنين(ع) كه سوره برائت را تلاوت كند، ما هم در حج ابراهيمی برائت از دشمنانی كه با اسلام دشمن هستند را فرياد می‌كنيم.

وی اظهار كرد: در روايات بسيار آمده كه انسان وقتی كه از حج بر می‌گردد مواظب باشد كه پاداش و زحمت حجش از بين نرود. امام صادق(ع) در وسايل الشيعه جلد هشت صفحه 79، می‌فرمايد: «كسی كه حج می‌گذارد، اگر مرتكب گناه كبيره نشود تا چهار ماه جزء حسنه برايش نمی‌‌نويسند.» در كتاب كافی جلد چهار صفه 258 پيامبر(ص) فرموده است: «اگر به اندازه كوه ابوقبيس نزديك مسجدالحرام طلای سرخ داشته باشی و در راه خدا انفاق كنی به پاداش حاجيان نمی رسد.»


| شناسه مطلب: 10869







نظرات کاربران