توصیه های مرکز پزشکی حج و زیارت به زائران توصیه های مرکز پزشکی حج و زیارت به زائران توصیه های مرکز پزشکی حج و زیارت به زائران بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
توصیه های مرکز پزشکی حج و زیارت به زائران توصیه های مرکز پزشکی حج و زیارت به زائران توصیه های مرکز پزشکی حج و زیارت به زائران توصیه های مرکز پزشکی حج و زیارت به زائران توصیه های مرکز پزشکی حج و زیارت به زائران

توصیه های مرکز پزشکی حج و زیارت به زائران

مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه با صدور اطلاعیه‌ای توصیه‌های بهداشتی جدیدی را اعلام کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران در مكه با صدور اطلاعيه اي توصيه هاي بهداشتي جديدي را خطاب به زائران بيت الله الحرام و مسئولان مربوط اعلام كرد.

در اين اطلاعيه خطاب به پزشكان آمده است:

1- تأكيد شود زائران فقط از بطري هاي آب معدني كه در اختيارشان گذاشته مي شود براي آشاميدن آب استفاده كنند.
2- كاركنان و خدمه به استفاده از روپوش، كلاه، ماسك و دستكش و پيش بند در موقع تهيه، چيدمان و توزيع غذا ملزم گردند.
3- نگهداري مواد غذايي روي پالت ها در انبار، صورت گيرد به طوري كه فاصله مواد غذايي از ديوار و كف زمين 10 تا 20 سانتيمتر باشد.
4- از نگهداري هرگونه وسايل اضافي در انبار مواد غذايي خودداري شود.
5- به كارگران غيرايراني حق دخالت در چيدمان و توزيع مواد غذايي داده نشود و فقط در جمع آوري زباله ها، نظافت و حمل و نقل وسايل كمك گرفته شود.
6- كنترل دقيق درجه حرارت هيترها در موقع تحويل و نگهداري تا موقع توزيع صورت گيرد به طوري كه درجه حرارت از 70 oc كمتر نباشد پس از استفاده نسبت به شستشوي سون ديش ها و تميز كردن هيتر اقدام گردد.
7- سبزيجات و ميوه جات پس از شستشو با آب با انگل زدايي (5-3 قطره مايع ظرفشويي در هر ليتر آب) با قرص هاي ژاول پارت (يك قرص در 10 ليتر آب) گندزدايي شده و سپس به مصرف برسد.
8- مواد غذايي پس از خارج كردن از كارتن ها فوراً در فريزرها و يخچال نگهداري شود.
9- با توجه به سن بالاي زائران و داشتن بيماري هاي زمينه اي مانند فشارخون و ديابت نسبت به درخواست غذاي رژيمي به تعداد مورد نياز با هماهنگي آشپزخانه هاي مركزي اقدام شود.
10- به بيماران ديابتي توصيه شود از خوردن عسل، مربا، نوشابه و قند جداً خودداري نمايند.
11- در استفاده از مواد غذايي خارج از برنامه ستاد مثل تهيه غذا از دوره گردها و يا استفاده از ماست چكيده خودداري شود.
12- چيدمان مواد غذايي در انبارها به گونه اي صورت گيرد كه مواد غذايي فسادپذير مستقيماً در مسير باد كولر باشند.
13- با توجه به دماي بالاي عربستان و احتمال گرمازدگي به زائران تأكيد گردد كمتر در معرض آفتاب و هواي گرم قرار گيرند و همچنين نسبت به مصرف زياد مايعات (دوغ، چاي و آب) اقدام نمايند.
14- براي جلوگيري از سرماخوردگي و ناراحتي هاي تنفسي به زائران توصيه گردد:
الف) از سجاده شخصي و ماسك استفاده نمايند.
ب) از آشاميدن آب سرد درموقع تعريق خودداري كنند.
ج) در مسير مستقيم باد كولر قرار نگيرند.
د) از نزديك شدن به افراد مبتلا به سرماخوردگي اجتناب كنند.
ه) از دست زدن به سطوح آلوده از قبيل پله برقي و آسانسور خودداري نمايند.
15- به زائران توصيه شود براي حفظ سلامتي خود و انجام كامل حج، از هدر دادن نيروي خود با پياده روي هاي غيرضروري اجتناب و به ميزان كافي استراحت نمايند.
16- با توجه به ممنوع بودن استعمال دخانيات در حرمين شرفين به زائران تأكيد گردد تا از اين عمل ناپسند در حرمين شرفين وهمچنين در اتاق هاي هتل خودداري نمايند.
17- زائران براي جلوگيري از سرماخوردگي در مشعر، حوله اضافي يا پتوي مسافرتي به همراه داشته باشند.
18- از آشاميدن آب داخل اتوبوس ها به علت آلوده بودن جداً خودداري شود و منحصراً از بطري هاي آب معدني استفاده گردد.
19- منابع آب ساختمان از نظر تميزي و سالم بودن و همچنين دريچه هاي آنها كنترل شود تا از عدم آلودگي آب به حشرات، جوندگان و ساير مواد آلوده كننده اطمينان حاصل شود.
20- سطل زباله درب دار به تعداد كافي در اتاق ها و راهروها و سرويس هاي بهداشتي گذاشته شود و نسبت به جمع آوري مداوم و انتقال به محل هاي خارج از اسكان اقدام گردد.
21- سرويس هاي بهداشتي و حمام ها به طور مرتب نظافت شوند.
22- شيوه استفاده از توالت فرنگي به زائران آموزش داده شود تا دچار حادثه نشوند.
23- درجه حرارت آبگرمكن ها به طور مرتب كنترل شود تا موجب سوختگي زائران نگردد.
24- با توجه به احتمال آلودگي فرش ها و چادرها در عرفات و منا در نظافت آنها دقت بيشتري بشود و همچنين به زائران تأكيد گردد كه حتي الامكان از زيرانداز اختصاصي در روي فرش ها براي نشستن و نماز خواندن استفاده كنند.
25- يك روز قبل از استقرار زائران در منا نسبت به شستشوي كامل كولرها و سقف ديوارهاي چادرها اقدام شود.
26- نسبت به آموزش زائران براي حلق بهداشتي يعني استفاده از تيغ و دسته تيغ شخصي و خودداري از ريختن موها در اطراف چادرها درمحل هاي تعيين شده اقدام نموده و عمل حلق بر روي زيراندازهاي يك بار مصرف آن هم در محل هاي تعيين شده انجام گردد.
27- زائران بيت الله الحرام با توجه به شرايط جسمي، بعد از استراحت كامل و حتي الامكان در ساعات بعد ازغروب آفتاب براي انجام طواف و سعي به مسجدالحرام منتقل شوند و با استفاده از ليوان هاي يك بار مصرف به قدر كافي از آب زمزم بنوشند.


| شناسه مطلب: 10875







نظرات کاربران