شایع ترین بیماریهای مزمن در ایام حج و راهای مقابله با آن شایع ترین بیماریهای مزمن در ایام حج و راهای مقابله با آن شایع ترین بیماریهای مزمن در ایام حج و راهای مقابله با آن بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شایع ترین بیماریهای مزمن در ایام حج و راهای مقابله با آن شایع ترین بیماریهای مزمن در ایام حج و راهای مقابله با آن شایع ترین بیماریهای مزمن در ایام حج و راهای مقابله با آن شایع ترین بیماریهای مزمن در ایام حج و راهای مقابله با آن شایع ترین بیماریهای مزمن در ایام حج و راهای مقابله با آن

شایع ترین بیماریهای مزمن در ایام حج و راهای مقابله با آن

اداره امور بهداشت استان جده عربستان فهرستی از بیماریهای ویروسی را که شیوع آن در موسم حج گسترش می یابد به همراه توصیه ها و آموزشهای لازم به شهروندان و حجاج برای پیشگیری از ابتلا به آن منتشر کرده است

به گزارش نشريه زائر، در اين بيانيه بر ضرورت احتياط و هوشياري در خصوص بيماريهايي كه در اماكن پرجمعيت مانند منطقه مشاعر مقدسه و مكه مكرمه به هنگام برگزاري مناسك حج شايع مي شود، به ويژه عفونت هاي دستگاه تنفسي تاكيد شده است.

عفونتهاي دستگاه تنفسي

درد در ناحيه حلق، افزايش تب، زكام و دردهاي جسمي و مفاصل و سرفه در برخي حالتها از جمله علائم عفونت هاي دستگاه تنفسي است كه با نوشيدن زياد مايعات داغ و خوردن مسكن و كاهش دهنده تب مي توان اين عوارض را كاهش داد.

يكي از بيماريهاي عفونت دستگاه تنفسي ، زكام است كه سبب تسهيل در انتقال ويروس از شخص بيمار به شخص سالم مي شود و علائم اين بيماري بين دو تا چهار روز ادامه دارد تا به تدريج به طور كامل از بين برود.

به حاجي مبتلا به سرماخوردگي در هنگام اداي مناسك حج توصيه شده است از ماسك به ويژه در ساعات اوليه بروز عوارض كه ميزان شيوع ويروس به حد بالايي مي رسد استفاده كند.

آنفلوآنزاكي خوكي و راههاي پيشگيري

يكي ديگر از بيماريهاي ويروسي موسم حج ، آنفلوآنزاي خوكي است . يكي از بيماريهاي دستگاه تنفسي كه با سرعت بالايي ميان انسان به همان شيوه آنفلوآنزاي فصلي از طريق لمس اشیای آغشته به ويروس آنفلوآنزا و سپس دست زدن به دهان يا بيني و از طريق سرماخوردگي و عطسه منتقل مي شود . معمولا عوارض اين ويروس شبيه عوارض آنفلوآنزاي شايع مانند عفونت گلو، افزايش تب، خستگي و درد عضلاني، سرفه و سردرد است. تشخيص آنفلوآنزاي شايع از آنفلوآنزاي خوكي تنها از طريق آزمايش نوع ويروس امكان پذير است.

براي پيشگيري از انتقال اين ويروس ميان حجاج، چند بار شستن دست با آب و صابون در طول روز و خودداري از نزديك شدن به بيمار، استفاده از دستمال كاغذي به هنگام عطسه ، استفاده از ماسك و جلوگيري از دست زدن به چشم يا بيني ضروري است.

 آنفلوآنزاي مرغي و نحوه پيشگيري

از جمله بيماريهاي ويروسي، آنفلوآنزاي مرغي است كه وخامت وضعيت عمومي، خستگي شديد و نارسايي تنفسي و عفونتهاي چشمي و ريوي از جمله علائم آن است.

 براي جلوگيري از گسترش ويروس ، بايد گوشت خام را از غذاهاي پخته شده يا آماده براي خوردن به منظور جلوگيري از آلوده شدن به ويروس جدا كرد و از دست زدن به غذاهاي خام و پخته بدون شستن دستها پرهيز كرد.

 تب دانگی و راههاي پيشگيري

تب دانگی، يكي ديگر از بيماريهاي شايع است كه از طريق پشه آيدس اژيبتاي به انسان منتقل مي شود و ويروس آن در آبهاي شيرين و راكد و در محيط مرطوب وجود دارد كه سردرد شديد و دردهاي شديد در مفاصل و عضلات و تب و احتمال عفونت معده از جمله علائم اين بيماري است.

شيوه هاي پيشگيري از تب دانگ شامل جلوگيري از زاد و ولد پشه هاي ناقل و گسترش آن و جلوگيري از نگه داشتن آب در ظروف سرباز و پوشش محكم مخازن آب و جلوگيري از جمع شدن آبهاي شيرين راكد در داخل منزل و خارج از آن است.


| شناسه مطلب: 10882







نظرات کاربران