اخلاق یک حاجی باید معرف وی باشد اخلاق یک حاجی باید معرف وی باشد اخلاق یک حاجی باید معرف وی باشد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اخلاق یک حاجی باید معرف وی باشد اخلاق یک حاجی باید معرف وی باشد اخلاق یک حاجی باید معرف وی باشد اخلاق یک حاجی باید معرف وی باشد اخلاق یک حاجی باید معرف وی باشد

اخلاق یک حاجی باید معرف وی باشد

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: وقتی که یک حاجی از سفر حج برمی‌گردد عنوان "حاجی" نباید معرف او باشد بلکه باید رفتار، خلق و عملش نشان‌دهنده‌ی این باشد که این فرد کسی است که به حج رفته است و دگرگون شده و کس دیگری شده است.

حج‌گذار واقعي فريضه‌ي خود را به طور كامل و شايسته انجام مي‌دهد

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايسنا ، حجت‌الاسلام والمسلمين محمدحسن اختري ، با بيان اين مطلب كه به اميد روزي كه ما بتوانيم حج ابراهيمي را به معناي واقعي و آن‌گونه كه اسلام مورد نظرش است و امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري(دام‌ظله) انتظار دارند برگزار كنيم، گفت: يك حج‌گذار واقعي كسي است كه در سفر حج، با ايمان، اخلاص، عشق، علاقه و خشوع و خضوع بتواند فريضه‌ي خود را به طور كامل و شايسته و با آداب و سفارش آن انجام دهد.

دبيركل مجمع جهاني اهل بيت(ع) اظهار كرد: هر فريضه‌اي را كه ما مي‌خواهيم ادا كنيم، شرايط خاصي براي به جا آورنده‌ي آن وجود دارد كه يك حج‌گذار بايد بتواند آن را درست و كامل و آن‌گونه كه خدا از او خواسته انجام دهد و از نظر شكل، آداب و برنامه از ابتدا تا پايان درست باشد و اين از جمله خصوصيات يك حج‌گذار واقعي است.

هدف از انجام حج رسيدن به خداوند متعال است

اختري گفت: يك حج‌گذار واقعي بايد به فكر اين باشد كه سفر حج سفري به سوي خانه‌ي خدا و به سوي خود خدا است كه خداوند دستور داده است كه ما بايد به سوي آن برويم و حركت و سيري است به سوي وي و هر چند كه ما به سوي خانه‌ي كعبه حركت مي‌كنيم اما هدف اصلي ما خود خداوند متعال است كه ما براي لبيك‌گويي به نداي وي حركت مي‌كنيم و بايد حج‌گذار به اين نكته توجه داشته باشد.

دبيركل مجمع جهاني اهل بيت(ع) افزود: يك حج‌گذار بايد توجه داشته باشد كه در حج همان‌گونه كه لباس‌هاي خود را از تن خارج مي‌كند و لباس احرام مي‌پوشد اين‌ به معناي ايجاد تحولي در فرد حج‌گذار است و اين تحول در حركت و سير حج‌گذار نيز بايد ايجاد شود و همين‌گونه كه به اصطلاح، دست از لباس ظاهر خود مي‌كشد، از علايق و دلبستگي مادي نيز در آن‌جا براي خدا و به سوي خدا دست بردارد و بايد كه به اين نكته نيز توجه داشته باشد كه اين عمل به اصطلاح دل كندن از ماديات، علايق مادي، زندگي و امور شخصي انسان است.

حج گامي در جهت تحول ظاهري است

وي اظهار كرد: از جمله خصوصيات ديگر حج‌گذار اين است كه بايد توجه داشته باشد كه سفر حج گامي در جهت تحولي ظاهري است كه در فرد حج‌گذار ايجاد مي‌شود و اين سفر بايد او را به تحول دروني هدايت كرده و برساند.

اختري گفت: يك انسان حج‌گذار بايد در هر سني كه قرار دارد بايد از حالات منفي اين مدتي كه از سن او گذشته خارج شده و تمام خصوصياتي كه در گذشته داشته است از جمله علايق دنيوي، خصلت‌ها، خلقيات، ظواهر و كارها خارج گردد و اين رجوع الي‌الله و حركت به سوي خداوند متعال است. لذا بايد يك تحول دروني نيز در وي به وجود بيايد كه بتواند يك دوران جديدي را آغاز كند و بتواند يك فراز تازه‌اي از زندگي خود را آغاز كند كه آن معنويت، ارتباط با خداوند متعال، دلبستگي، عشق به وي و حركتي براي وي است.

وي افزود: يك ويژگي ديگري كه بايد در حج‌گذار باشد اين است كه بايد همان‌طور كه به فكر فرزندان خود است به فكر فقرا و محرومين نيز باشد؛ و بايد در اين فكر باشد كه براي محرومين نيز بتواند قدمي بردارد و حقي را كه خداوند متعال در اموال وي قرار داده است براي آنان نيز در نظر گرفته و به آنان ارايه دهد و به فكر محرومين و مستضعفين نيز باشد.

تقوا و توبه واقعي بايد در يك حج‌گذار وجود داشته باشد

دبيركل مجمع جهاني اهل بيت(ع) اظهار داشت: تقوا، پاكيزگي و توبه‌ي واقعي بايد در يك حج‌گذار واقعي وجود داشته باشد و يا در وي به وجود بيايد. اعمال حج يك دوره‌اي است كه انسان در زندگي خود براي خود قرار مي‌دهد و مانند ديگر دوره‌هاي آموزشي در طي زندگي است و اين هم يك دوره‌اي است كه حداقل آن حدود 15 روز الي 3 هفته به طول مي‌انجامد و دوره‌اي جهت كسب، تحصيل، آموزش و تمرين معنويات است تا يك حاجي بتواند خوبي‌ها را فرا گرفته و تمرين كند و خود را به آنها و زندگي ساده عادت دهد؛ زيرا در اين دوره انسان مي‌فهمد كه مي‌تواند با دو تكه پارچه و زير يك چادر نيز زندگي كند.

اختري گفت: اين ساده‌زيستي و به فكر آخرت بودن بايد در مناسك حج در انديشه‌ي حج‌گذار بشكفد و بر اساس آن حركت كند و تمريناتي كه در آن‌جا مي‌بيند بايد در وي تاثيرگذار بوده و بتواند آنها را دنبال كند.

دبيركل مجمع جهاني اهل بيت(ع) گفت: گرفتن درس عبرت از جمله شاخصه‌هايي است كه بايد يك حج‌گذار در مراسم حج مدنظر داشته باشد و ببيند كه در آن‌جا چه عبرت‌ها و آثاري وجود دارد كه او را به سير در زندگي بشر وا مي‌دارد و اين‌كه در طي قرن‌هاي گذشته چه كساني آمده‌اند و بوده‌اند و چگونه زيسته‌اند.

اختري تصريح كرد: ظهور اسلام يك اثر تاريخي بسيار بزرگ در تاريخ بشر است كه رخ داده و يك حج‌گذار بايد ببيند آن‌جا چه سرزميني است تا بتواند درست بينديشد، زيرا در آنجا هر جايي كه پا مي‌گذارد بايد بداند كه يك آيه قرآن نازل شده و يا يك آيه قرآن نقل گشته است و يا اين‌كه يك حديثي بيان شده است و يا كاري براي دين در آن‌جا رخ داده و آن‌جا، جاي پاي پيامبر اكرم(ص) و معصومين و هم‌چنين بندگان شايسته‌ي خدا و مسلمانان اوليه‌اي است كه ما امروزه به دليل استقامت و بردباري آنان توانسته‌ايم اسلام اختيار كنيم و نسبت به آن متدين شويم.

عرفات سرزمين كسب معرفت نسبت به خداوند است

دبيركل مجمع جهاني اهل بيت(ع) گفت: عرفات سرزميني است كه انسان در آن نسبت به خداوند متعال معرفت مي‌يابد و آن‌جا مي‌تواند در صورت دارا بودن ديدي مطلوب، خدا را ببيند و حقيقت را بنگرد و اگر هم خوب گوش كند نواي امام حسين(ع) و ائمه اطهار و پيامبر اكرم(ص) و نيايش‌هاي آنها را بشنود.

اختري گفت: انسان بايد درك كند كه خداوند متعال در اين فريضه نخواسته است كه ما را به كار دشواري امر كند و در اين سفر براي ما منافع بسياري قرار داده است تا ما بتوانيم آنها را كسب نماييم.

دبيركل مجمع جهاني اهل بيت(ع) خاطرنشان كرد: يكي از اين موارد آشنايي با ديگر مسلمانان است كه از كشورها، نژادها، رنگ‌ها، لهجه‌ها و زبان‌هاي گوناگون و متعدد هستند.

وي تصريح كرد: آشنايي با روحيات مختلف مسلمانان و شناخت نسبت به آنها و آشنايي با قدرت اسلام و اين‌كه دين چگونه توانسته همه‌ي اين افراد را در يك سرزمين جمع كند، نشان‌دهنده‌ي عظمت دين است و باعث مي‌شود كه اين افراد قلوبشان به يكديگر نزديك شده و باعث وحدت و يكپارچگي ملت مسلمان گردد.

اختري افزود: منفعت ديگري كه انسان در آن‌جا متوجه مي‌شود اين است كه يك مسلمان آن‌جا احساس مي‌كند كه تنها نيست و اگر مسلمانان دست به دست يكديگر دهند نه تنها مي‌توانند اسراييل را از بين ببرند بلكه مي‌توانند تمام امپرياليست‌هاي شرارت‌زا را و همه‌ي شرآفرين‌هاي امروز دنيا و تمامي ستمگراني كه مسلمانان را به بند كشيده‌اند و اين ميزان در ميان آنان كشتار مي‌كنند را با اتحاد در برابر همه‌ي اين قدرت‌هاي زورگو بايستند و دست امپرياليسم را از ملت‌هاي مسلمان قطع كنند.

حج‌گذار مي‌تواند به قله‌ي فلاح و رستگاري دست يابد

دبيركل مجمع جهاني اهل بيت(ع) اظهار كرد: يك حج‌گذار بايد ارتباط خود را در اين سفر با خداوند متعال خالص كرده و تقويت كند و ايمانش را به تقوا و پاكيزگي آراسته و به توبه دست پيدا كند.

وي گفت: يك حج‌گذار در اين سفر مي‌تواند به قله‌ي فلاح و رستگاري دست يابد و وقتي كه برمي‌گردد اسمش نبايد معرف او باشد بلكه بايد رفتار، خلق و عملش نشان‌دهنده‌ي اين باشد كه اين فرد كسي است كه به حج رفته است و دگرگون شده و كس ديگري شده است.


| شناسه مطلب: 10891







نظرات کاربران