مشروح سخنرانی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش  مشروح سخنرانی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش  مشروح سخنرانی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش  بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مشروح سخنرانی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش  مشروح سخنرانی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش  مشروح سخنرانی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش  مشروح سخنرانی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش  مشروح سخنرانی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش

مشروح سخنرانی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش "منزلت زن

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در همایش "منزلت زن " در مدینه منوره عنوان کرد : حجاب دلیلی بر اجتماعی بودن زن در دیدگاه اسلام است.

همايش" منزلت زن" با حضور نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني برگزار شد . در اين همايش كه جمعي از متفكرين و صاحب نظران كشورهاي اسلامي حضور داشتند، مسائل مختلف زنان از ديدگاه اسلام مورد بررسي قرار گرفت .

 حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر ،نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت طي سخناني به تشريح  ابعاد شخصيتي زن از ديدگاه اسلام پرداخت و گفت : شخصيت هاي بسياري در پرتو نورانيت اسلام در شهر مدينه پرورش يافتند كه از ميان بانوان،  برترين آنها فاطمه زهرا(س)است .

image_20101141855528437.jpg

وي در ادامه به جايگاه رفيع زن در قرآن كريم اشاره كرد و افزود :  خداوند تبارك وتعالي در نظام خلقت هيچ گونه برتري براي زن يا مرد قرار نداده است.آيات شريفه در قرآن اين مساله را به بهترين نحو بازگو مي كند :يا ايها الناس انا خلقناكم من ذكر و انثي و جعلناكم شعوبا و قبايل لتعارفوا ان اكرمكم عندالله اتقاكم.

سرپرست حجاج ايراني منشا پيدايش همه افراد بشر رايكي دانست و تصريح كرد همه انسان ها از آدم و حوا آفريده شده اند:ملاك برتري انسان ها اعم از زن يا مرد به تقواي آنها بستگي دارد.از ديدگاه قرآن ارزش زن با تقوا بسيار بالا تر و برتر از مرداني است از تقوا  بي بهره اند.لذا شخصيتي مانند آسيه همسرفرعون با اين كه در كنار يك جبار ستمگر زندگي مي كند؛ از جانب قرآن به عنوان الگو مطرح شده و او را برتر از بسياري از مردان به مردم معرفي مي كند . همچنين تعبير ديگري به اين مضمون در قرآن آمده است كه در اساس خلقت،زن و مرد امتيازي بر يكديگر ندارند. هردو از يك جنس هستند و نمي توانند از اين جهت بر يكديگر فخر فروشي كنند .

وي در باره مسائل ارزشي و معنوي زن و مرد از ديدگاه قرآن كريم گفت :  قرآن درباره مسائل ارزشي و معنوي هر جا سخن از مرد و زن به ميان مي آورد هر دو را در كنار هم ذكر مي كند " ان المسلمين والمسلمات والمومنين والمومنات و القانتين و القانتات و الصابرين و الصابرات و الخاشعين و الخاشعات ....."تا پايان آيه، همان صفاتي كه براي مردان بيان مي كند براي بانوان هم بر مي شمرد .از مجموعه آيات قرآن كريم كه در باره زن آمده است مي توان فهميد كه در نظام خلقت، خداوند نخواسته تا امتياز ويژه اي براي زن يا مرد قائل شود . براي اين كه نظام خلقت به هر دوي آنها نياز دارد .  لذا به تعبير قران، زن و مرد به يكديگر نيازمند بوده و هر دو بايد نقش اساسي خود را در جهان آفرينش ايفا كنندتا نظام خلقت چرخش حقيقي و واقعي خودر ا داشته باشد .

حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر  در باره اعمال و عبادات زن و مرد از ديدگاه قرآن كريم گفت :آيات شريفه قرآن اين گونه نيست كه بگويد اگر مردي كار خوبي را انجام داد از او پذيرفته مي شود و چنانچه زني به انجام ان مبادرت ورزيد مورد قبول نيست . چنانچه زن يا مرد عمل صالحي انجام دهند خداوند به آنها حيات طيبه اعطا خواهد فرمود و به بهشت وارد خواهد كرد .

وي در ادامه افزود :خداوند برگزيدگان خود را از ميان مردان و زنان با تقوا و صالح انتخاب مي كند.خداوند هم پيامبران مرد را بر مي گزيند و هم از ميان زنان برترين ها را انتخاب مي نمايد . همچنان كه در قرآن ،مريم(ع) مادر حضرت عيسي (ع) به عنوان يك زن بافضيلت و الگو معرفي شده است ويك برتري عام نسبت به ديگر زنان دارد .

سرپرست حجاج ايراني در ادامه افزود همچنان كه زنان و مردان در پاداش الهي براي اعمال نيك خود به طور يكسان بهره مند مي شوند ، در مجازات ها هم به همين شكل با آنها برخورد مي شود وي تصريح كرد : زن و مرد به دليل نيازي كه در عالم خلقت آنها وجود دارد تفاوت هايي نيز با هم دارند ولي اين تفاوت ها وسيله امتياز نيست بلكه تفاوتي است كه خداوند براي چرخش نظام خلقت در آفرينش آنها قرار داده است .زن از عاطفه سرشاري برخوردار است كه مرد اين چنين نيست . مرد مي تواند نقش كار هاي بيروني را انجام دهد و كارهاي سخت را بر عهده بگيرد و برا ي درآمد و اداره زندگي تلاش كند و نقش زن تربيت انسان است.

آقاي قاضي عسكر در باره جايگاه زن در جامعه اسلامي به تعبيري از امام خميني (ره) استناد كرد كه فرمودند:"از دامن زن است كه مرد به معراج مي رود ".
وي در ادامه افزود: اگرزن در چارچوب ارزش و اعتباري كه اسلام براي جايگاه او در جامعه قائل است به اجراي مسئوليت هاي خود بپردازد مي توان به جايگاه رفيعي در جامعه اسلامي دست يابد.

 وي در باره نقش زن در زندگي مشترك از ديدگاه اسلام  نيزگفت :اسلام در صدد نيست كه زن را آنگونه كه امروز غرب مطرح مي كند، معرفي نمايد و در مقوله ازدواج اساس زندگي را بر پايه غريزه جنسي معرفي نمي كند . هدف اصلي زندگي مشترك و تشكيل خانواده ايجاد محيطي ارام و صميمي براي مرد و زن است تا در پرتو آن آرامش يابند و زمينه فعاليت هاي اجتماعي را پيدا كنند.اخلاق و ايمان از مهم ترين شروط ازدواج هستند. چون هدف از ازدواج در اسلام رسيدن به كمال در پرتو ايمان يكديگر است .

سرپرست حجاج ايراني به زن مسلمان و نقش اجتماعي او در جامعه اسلامي اشاره كرد و افزود :در بينش و تفكر اسلامي زن داراي جايگاه رفيعي است . اسلام هيچگاه محدوديتي براي زن قائل نشده است و يكي از مهم ترين ابعاد اجتماي كه اسلام زمينه فعالبت زنان را در آن مهيا نموده است فراگيري علم و دانش است .چنانكه رسول گرامي اسلام(ص)  بر فراگيري دانش از سوي مسلمانان تاكيد بسيار داشت.اسلام فراگيري دانش رابراي زنان و مردان واجب شرعي مي داند .

وي در ادامه تصريح كرد :امروزه اين بحث در نزد فقهامطرح است كه در امور و علوم اختصاصي مربوط به بانوان ،بر زنان "واجب كفايي" است كه نسبت به يادگيري آن مبدرت ورزند. و اگر در برخي از مراحل نياز جامعه مرتفع گرديد ،اين واجب برداشته  مي شود. به طور مثال اگر جامعه به پزشكي زنان نيازمند است ، واجب كفايي است كه زنان به فراگيري علم پزشكي بپردازند تا نياز جامعه بر طرف شود .

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در زمينه آموزش علوم ديني بانوان از ديدگاه اسلام گفت : از سوي ديگر تعاليم ديني بر همه كس "واجب عيني" است. بانوان بايد "علم دين" بياموزند و مسائل شرعي مربوط به خود را ياد بگيرند.اسلام در اين زمينه نه تنها مانع نيست بلكه مشوق نيز هست. .پيروان مكتب اهل بيت (ع) به حضرت فاطمه زهرا (س) دخت گرامي پيامبر اكرم (ص) به عنوان عالمه علوم ديني افتخار مي كنند . بسياري از علما بايد مدتها تفكر و تفحص كنند تا معاني و مفاهيم بيانات آن حضرت  را درك نمايند .  حضرت فاطمه زهرا(س) بانويي به نام "فضه" را تربيت نمودند كه تا بيست سال بعد از رحلت حضرت زهرا (س) به پاسخگويي مردم با ايات قرآن مي پرداخت . وي به حدي بر قرآن تسلط داشت كه هر گاه كسي از وي سئوالي مي كرد، پاسخش را با آياتي از قرآن كريم مي داد و مركزي براي رشد و شكوفايي معنوي بانوان تشكيل داد .

 وي در باره فعاليت اقتصادي بانوان در جامعه نيز گفت :بانوان از نظر اقتصادي مي توانند استقلال داشته باشند . خانمي كه خود كار مي كند درآمد دارد مي تواند همان درآمد را طبق نظر خود هزينه كند و استقلال اقتصادي داشته باشد .

 وي بار ديگر تاكيد كرد:حضور زن در جامعه از ديدگاه اسلام به رسميت شناخته شده است و پيامبر بر حضور آن ها در جامعه توجه داشت و هرگاه تعداد زنان در مسجد زياد مي شد پيامبر (ص) يك خطبه مستقل براي انها ايراد مي فرمود .در جنگ هاي صدر اسلام زنان دوشادوش مردان حضور داشند. يكي از زناني كه در تاريخ صدر اسلام به حفاظت از جان پيامبر(ص) در جنگ احد پرداخت "ام سليم" نام داشت .و پيامبر در حق او دعا كرد .

نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني به پيامدهاي حضور زنان در جامعه اشاره كرد و افزود: زن از ديدگاه اسلام اجتماعي است و بايد در جامه حضور فعال داشته باشد و از سطح علم و اگاهي بالايي نيز برخوردار گردد و نسبت به مسائل مختلف جامعه اي كه در آن زندگي مي كند هشيارباشد.تا بتواند نقش واقعي خود را به درستي ايفا نمايد . ولي در عين حال بايد توجه داشت كه حضور زنان در را در پي دارد كه اسلام براي جلوگيري از آنها راه حل ارائه داده كه يكي از آنها حجاب است.

وي حجاب را دليلي بر اجتماعي بودن زن در ديدگاه اسلام دانست و افزود : اگر زن مي خواست در داخل منزل بماند نيازي به حجاب نداشت . اين كه اسلام تاكيد دارد زن بايد در اجتماع پوشش داشته باشد دليل بر اين مساله است كه زن بايد در جامعه حضور داشته باشد . اما جامعه بايد سالم باشد تا زن بتواند در جامعه نقش آفريني كند .

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت افزود : در مقوله گفتار و ايراد سخن نيز اسلام براي زنان زمينه را مهيا نموده است .همچنان كه حضرت فاطمه زهرا(س) در مسجد النبي براي مردم خطبه خواند.

وي حضور فعال زنان در جامعه را از توصيه هاي دين مبين اسلام دانست و افزود : اسلام به تمام ابعاد شخصيتي زن توجه لازم را دارد تا زنان بتوانند هم در جامعه حضور داشته باشند و هم تاثيرات حضورشان سبب رشد و تعالي جامعه شود. يعني همان كاري كه در جمهوري اسلامي ايران صورت گرفته است . در ايران زنان در همه عرصه ها حضور فعال دارند . در مجلس وكابينه دولت داراي نقش هستند .در حوزه هاي علميه زنان به حدي پيشرفت كرده اند كه به مرحله اجتهاد رسيده اند . در دانشگاهها علوم فني و مدرن بانوان حضور گسترده اي در مراكز علمي دارندو در عرصه هاي سياسي در جمهوري اسلامي ايران زنان نقش آفرين هستند . حدود نيمي از جمعيت ايران را زنان تشكيل مي دهند و حضور آنها در پاي صندوق هاي راي تعيين كننده است . در جبهه هاي جنگ زنان نقش بسيار بزرگي ايفا كردند و در تشويق جوانان براي دفاع از كشور بسيار فعالانه كار كردند .

وي درادامه به فراز هايي از بيانات مقام مظم رهبري در باره زن استناد كرد كه فرمودند :"ما طلبكار غرب هستيم. غرب به زن خيانت كرده است . غرب زن را به صورت يك ابزار در دست مردان هوس باز قرار داده است وجايگاه رفيع زن را از او سلب نموده . او را به ابتذال كشانده وبنيان خانواده را از هم پاشانده است. محبت و مودت را از زندگي زنان گرفته است و شخصيت زن را تا حد يك ابزار براي هوسبازان تنزل داده است اين خيانتي است كه غرب در حق زنان مرتكب شده است ."

سرپرست حجاج ايراني در پايان افزود :زنان در غرب اگر بخواهد برهنه باشند، آزادند ولي اگر بخواهد حجاب داشته باشد آزاد نيستند چون نظام حاكم بر غرب مي داند كه اگر زن به جايگاه اصلي خود در غرب دست يابد و طلبكار حكومت ها شود كه چرا زن به چنين ورطه ابتذالي كشيده شده است؟نظام حاكم بر غرب پاسخي براي آن نخواهد داشت .


| شناسه مطلب: 10899







نظرات کاربران