وجود 15 فانوس قدیمی در کعبه وجود 15 فانوس قدیمی در کعبه وجود 15 فانوس قدیمی در کعبه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
وجود 15 فانوس قدیمی در کعبه وجود 15 فانوس قدیمی در کعبه وجود 15 فانوس قدیمی در کعبه وجود 15 فانوس قدیمی در کعبه وجود 15 فانوس قدیمی در کعبه

وجود 15 فانوس قدیمی در کعبه

فضای داخلی کعبه همواره از نظر عموم پوشیده مانده و امکان تصویربرداری از آن وجود ندارد، تنها تصاویری محدود شکل کلی از این فضای مقدس ارائه می‌دهند.

 کعبه با نامهای خانه خدا، بیت الله الحرام، بیت العتیق و بیت الحرم در مکه قرار دارد که برای همگان به ویژه مسلمانان از اهمیت خاصی برخوردار است.

بر اساس روایات اسلامی، کعبه را ابتدا حضرت آدم ساخت و سپس حضرت ابراهیم به کمک پسرش اسماعیل آن را تعمیر و بازسازی کرد.

کعبه در زمان رسول خدا و قبل از بعثت، توسط قریش و با همکاری رسول خدا بر اساس بنای اولیه ابراهیم دوباره بازسازی شد.

بنای کعبه از سنگهای سیاه و سختی ساخته شده که پرده سیاهی بر روی آن قرار دارد. می گویند نخستین بار حضرت اسماعیل پرده ای بر کعبه کشید و بعدها قریش نیز چنین کردند و پرده ‌داری، منصبی ویژه برای آنان محسوب شد. اکنون نیز آن پرده به صورتی خاص بافته و بر روی کعبه نهاده می‌شود.

سقف کعبه به صورت دو سقفی است که به وسیله سه پایه چوبی که در میانه آن در یک ردیف قرار گرفته، نگهداری می‌شود و کف و دیواره های آن از مرمر است.

آخرین در کعبه که از چوب ساج و نقره خالص است و با طلا و جواهرات مزین شده، در دوران سعودی تعویض شده‌ است.

کعبه از جمله اماکنی است که به علت قداستی که دارد، امکان تصویربرداری از داخل آن وجود ندارد، در واقع عدم تصویربرداری و عکس انداختن از داخل کعبه به قداست و احترام خانه خدا باز می گردد که از ورود دستگاههای تصویربرداری ممانعت به عمل می آورند.

اما خانه خدا در دو مناسبت چون ماه شعبان و پیش از موسم حج باز می شود تا طی یک مراسم رسمی با آب زمزم و گلاب ناب کاشان شستشو داده شود، در مواقع دیگری نیز از جمله برخی مناسبتهای رسمی دیگر که پادشاهان، سفیران، وزیران و رؤسای کشورهای مختلف می آیند، این در باز می شود. طی این مراسم رسمی و یا زمان ترمیم و بازسازی خانه خدا تعدادی عکس از داخل آن گرفته شده است.

آنچه از این تصاویر بر می آید این است که کعبه از داخل چندان چراغانی نیست و برق کشی نشده است . در دیوارهای داخلی آن 15 فانوس قدیمی آویزان است. فضای داخل کعبه تنها گنجایش نماز خواندن 50 تا 60 نفر را دارد.

کتابهایی در این راستا نوشته و به عکس برداری و تصویربرداری از خانه خدا اشاره کرده اند، اما به طور کلی همه اینها به قداست و ممانعت از کشف جلالت و عظمت خانه خدا باز می گردد تا همچنان اسرار کعبه پوشیده بماند. چرا که برخی معتقدند این عکسها قداست خانه خدا را از بین می برد.

تصویربرداری از داخل خانه خدا اگرچه نه از نظر شرعی و نه دینی مانعی ندارد، اما اعتقاد به حفظ ارزش و قداست خانه خدا عامل غیرمجاز اعلام  کردن هرگونه تصویربرداری از آن است.


| شناسه مطلب: 10900







نظرات کاربران