یادداشت : زائر ایرانی یادداشت : زائر ایرانی یادداشت : زائر ایرانی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یادداشت : زائر ایرانی یادداشت : زائر ایرانی یادداشت : زائر ایرانی یادداشت : زائر ایرانی یادداشت : زائر ایرانی

یادداشت : زائر ایرانی

زائر ایرانی در نظم و انضباط سرآمد است. هم مدیران کاروان‌های حج به این امر اذعان دارند و هم مسوولان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت. عربستانی‌ها هم به نظم ایرانی‌ها واقف‌اند و بارها به آن اعتراف داشته‌اند.

بايد هم اين طور باشد و انتظار از زائر ايراني چيزي جز اين نيست. زائر ايراني با آموزه‌هاي ديني به حج مي‌رود. شخصيت و هويت حاجي ايراني از همين جا ظهور و بروز مي‌كند.

او در همه شوون يعني در آمد و شد در خيابان‌هاي مكه و مدينه، هنگام سوار شدن و پياده شدن از وسايط نقليه، هنگام عزيمت به اماكن مقدس، يعني وقتي كه بار و بنديل سفر را توي خيابان مي‌گذارد، در همه جا و در همه حال، مراقب است تا با رفتار و كردارش معرف اسلام باشد و براي اسلام كه دين جهاني است، دغدغه دارد.

امروزه منظم بودن و منظم زندگي كردن جزو ضروريات زندگي من و توست. اگر قانونمند باشيم و به آداب و رسوم كشور ميزبان عمل كنيم، خواسته و ناخواسته با رفتار فردي و اجتماعي خود در ترويج ديني كه جهاني است، سهيم بوده‌ايم.

يادم مي‌آيد در پايان مراسم باشكوه دعاي كميل مدينه كه هزاران حاجي ايراني در آن حضور داشتند دو حاجي از مليت‌هاي ديگر از نظم حجاج ايراني با هم سخن مي‌گفتند.

از حضور بموقع حاجي‌ها، از شروع در وقتي كه اعلام برنامه كرده بودند و از پايان به موقع مراسم و تشريك مساعي در نظافت بين‌الحرمين.

آنها ايستاده بودند و مي‌ديدند زن و مرد، پير و جوان به نظافت فضايي كه در آن به سر برده‌اند، مشغول‌اند. مي‌گفتند كاش حجاج ديگر هم اين طور باشند. و حاجي‌ها سال‌هاست شاهد زيبايي اين حضور، در كنار بقيع هستند. حضور منظمي كه زمزمه عاشقان در آن ترجمان شعور مي‌شود.

محمد خامه‌يار


| شناسه مطلب: 10944







نظرات کاربران