دوشنبه آینده در عربستان اول ماه رمضان است دوشنبه آینده در عربستان اول ماه رمضان است دوشنبه آینده در عربستان اول ماه رمضان است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دوشنبه آینده در عربستان اول ماه رمضان است دوشنبه آینده در عربستان اول ماه رمضان است دوشنبه آینده در عربستان اول ماه رمضان است دوشنبه آینده در عربستان اول ماه رمضان است دوشنبه آینده در عربستان اول ماه رمضان است

دوشنبه آینده در عربستان اول ماه رمضان است

بر اساس تقویم عربستان سعودی ، دوشنبه هفته آینده 11 شهریور اول ماه رمضان المبارک سال 1429 هجری قمری خواهد بود. زائران سرزمین وحی نیز با شور و نشاط خاصی خود را آماده این مهمانی الهی می کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، در عربستان سعودي مردم و دولت با برنامه هاي گسترده به استقبال ماه رمضان رفته اند.

ماه رمضان در عربستان سعودي و بخصوص شهرهاي مقدس مكه و مدينه با شكوه فراوان برگزار مي شود و براي اين منظور از هم اكنون در سطح خانواده ها و نيز فروشگاههايي كه تامين نيازهاي روزه داران را برعهده دارند ، تحركات زييايي در استقبال از اين ماه خدايي صورت مي گيرد.

عمليات توسعه حرم الهي در مكه مكرمه با سرعت ادامه دارد و كارگران كوشش مي كنند تا با توجه به وسعت فوق العاده عمليات تا هر حدي از عمليات را كه اجراي آن مي تواند به رفاه حال روزه داران كمك كند،  سريعا انجام دهند.

ملك عبدالله پادشاه عربستان سعودي دوشنبه شب براي بازديد از عمليات اجرايي طرح توسعه حرم شريف الهي به مكه مكرمه رفت و مناسك را نيز به جاي آورد.

عمليات توسعه بيت الله الحرام از دو سمت شمال و شمال غرب حرم در جريان است . براي اجراي اين عمليات ساختمان ها ، ‌هتل ها و مغازه هاي بسياري در پيرامون حرم تخريب شده است كه در ميان آنها خانه هاي بزرگاني چون حضرت خديجه (س)‌ همسر پيامبر اسلام (ص) نيز قرار داشت .

 روزنامه هاي عربستان كه در مكه نيز همزمان با ديگر شهرهاي بزرگ اين كشور توزيع مي شوند ،‌ اين روزها پر از آگهي هاي تبليغي در استقبال از ماه مبارك رمضان از سوي بنگاههاي اقتصادي ، فروشگاهها و بنيادهاي خيريه بسياري است كه در استقبال از اين ماه پر بركت حلول آنرا پيشاپيش تبريك گفته اند .

به مناسبت ماه رمضان هدايايي ميان مردم فقير و كم بضاعت توزيع شده و خودروهايي همه روزه اين كمك ها را به زائران در اطراف حرم شريف الهي نيز ارايه مي كنند كه بسته هايي از خرما از جمله اين هداياست .

 

افطار دادن و دعوت از روزه داران براي افطار كردن و حتي اصرار به آن به وقت افطار ، يكي از ويژگي هاي شهرهاي مقدس مكه و مدينه در ماه مبارك است .

در ماه مبارك رمضان بطور معمول در مساجد بزرگ عربستان سعودي نماز تراويح خوانده مي شود و جلسات قرائت قرآن به صورت گسترده داير مي شود.

با نزديك شدن به ماه مبارك رمضان ‌، افرادي كه روزه قضا و يا مستحبي در ماه شعبان دارند ،‌ اين روزها را روزه مي گيرند و در غروب و به هنگامي كه موذن بانگ الله اكبر از موذنه هاي مسجد نبوي (ص)‌ درمدينه منوره و بيت الله الحرام در مكه مكرمه بر مي دارد ، سفره هاي بسيار افطار را مي توان شاهد بود كه در مسجد و بيرون از آن براي افطار روزه داران گسترانيده مي شود و بانيان آن آنقدر به ثواب اين كار اعتقاد دارند كه اگر دعوت آنها را براي افطاري نپذيري ، فوق العاده دل شكسته مي شوند.

در عربي به شيريني "حلويات "‌ گفته مي شود كه مصرف زيادي در ماه مبارك رمضان دارد و اين خاص كشور عربستان سعودي هم نيست و تقريبا در همه ي كشورهاي عربي و غير عربي ، شيريني هاي ماه رمضان طرفداران خود را دارد كه زولوبياي ايراني در اين ميان از شهرت جهاني برخوردار است .

 در قناديهاي شهر مكه از اين نوع زولوبيا تهيه مي شود كه هر كيلوي آن معادل چهار هزار تومان به فروش مي رسد و طرفداران زيادي هم دارد .

نوعي آش كه آنرا با عسل مي خورند و شكلي از پتزاي محلي كه در آن مقدار زيادي زرده تخم مرغ و ادويه و مواد قندي بكار برده مي شود ، از ديگر غذاهايي است كه اگر چه در هر وقت سال در عربستان خورده مي شود ، ‌ولي در ماه مبارك رمضان غذاي ثابت همه ي سفره هاست .

عمره گذاري در ماه رمضان بسيار مورد تاكيد قرار گرفته است . سعوديها در اين ماه تلاش مي كنند تا چناچه معذوري جدي نداشته باشند ،‌ حتما و حداقل يك بار عمره انجام دهند.

شيعيان هم به عمره گذاري در ماه رمضان بسيار اصرار دارند . در منابع اهل سنت و شيعه احاديث و روايات بسياري درباره فضيلت عمره گذاري در ماه رمضان آمده است .

از امام جعفر صادق (ع)‌نقل شده است كه فرموده اند: " عمره ماه رمضان برتر (عمره ها)‌ است."


| شناسه مطلب: 27697







نظرات کاربران