روزنویس عمره(11)، اقتدا به هاجر روزنویس عمره(11)، اقتدا به هاجر روزنویس عمره(11)، اقتدا به هاجر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
روزنویس عمره(11)، اقتدا به هاجر روزنویس عمره(11)، اقتدا به هاجر روزنویس عمره(11)، اقتدا به هاجر روزنویس عمره(11)، اقتدا به هاجر روزنویس عمره(11)، اقتدا به هاجر

روزنویس عمره(11)، اقتدا به هاجر

باید مظاهر زیبایی را در مقابل دوست قربانی کرد ، سر بر آستانش فرود آوریم و از " مو " و زیبایی ها بگذریم ، از آلودگی ها رهایی یابیم و دل را پاک کنیم .

22say.jpg

 

اقتدا به هاجر

 

پس از طواف و نماز طواف بايد بايد هفت مرتبه فاصله بين " صفا " و " مروه " را پيمود. سعي بين صفا و مروه ، اقتدا به هاجر است ، او که با قلبي پر اميد و ايمان استوار ، فاصله پر فراز و نشيب را در آن لحظات تنهايي ، هفت بار به اين سو و آن سو دويد تا جرعه اي آب بيابد و فرزند تشه کامش را از مرگ رهايي بخشد و سرانجام به نتيجه رسيد. (1)

مسلمانان در اين برنامه نمادين با الهام گرفتن از سعي هاجر مي آموزند در سختي هاي روزگار بايد علاوه بر توکل و دعا ، به کار و کوشش بپردازند و از گوشه نشيني و زانوي غم در بغل گرفتن دوري گزينند ، زيرا همراه با سعي و کار خستگي ناپذير بود که چشمه زمزم به جريان افتاد .

94zamzam.jpg

پس از سعي، به پايان " احرام " مي رسيم ، در مسجد شجره احرام بستيم و اينک با کوتاه کردن مو يا ناخن ، از احرام خارج مي شويم .

بايد مظاهر زيبايي را در مقابل دوست قرباني کرد ، سر بر آستانش فرود آوريم و از " مو " و زيبايي ها بگذريم ، از آلودگي ها رهايي يابيم و دل را پاک کنيم .

23taghsir.jpg

پس از تفصير ، بايد بار ديگر طواف و نماز انجام داد ، همچون طواف قبل ولي به نيت ( طواف نساء ) .

زائران خانه دوست با طواف نساء و نماز آن ، مقام زن و نظام خانواده را پاس مي دارند که " زن " ، شايسته مقام مادري و بوسه بر پايش ، بوسه بر دروازه هاي بهشت است .

24navdan.jpg

شب هاي مسجد الحرام حال و هواي خاصي دارد ؛ زائران جوان دسته جمعي در طبقه دوم و يا سوم مسجد ، روبروي ناودان طلا مي نشينند و مشغول قرائت قرآن مي شوند .

95doa.jpg

هر گروه 30 نفره با هم يك جا نشسته و هر كدام يك جزء قرآن را قرائت مي كنند و بدين ترتيب قرآن را ختم مي نمايند.

تعدادي نيز بر بالاي كوه صفا رفته و قرائت قرآن را در آنجا انجام مي دهند.

تعداي نيز مشغول انجام طواف مستحبي براي پدر و مادر خود هستند.

102doa.jpg

تعدادي نيز مشغول خواندن نمازهاي قضا هستند.

___________________________

(1) شيعيان در سعي ، ناخود آگاه به ياد طفل شش ماهه اما م حسين ( ع ) در کربلاء مي افتند و اينکه چگونه با خون گلو سيراب شد !

 

روزنویس عمره (10) ، جشن مولود کعبه در مکه  


| شناسه مطلب: 28245







نظرات کاربران