اسید بن حضیر بن سماک اشهلی اسید بن حضیر بن سماک اشهلی اسید بن حضیر بن سماک اشهلی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اسید بن حضیر بن سماک اشهلی اسید بن حضیر بن سماک اشهلی اسید بن حضیر بن سماک اشهلی اسید بن حضیر بن سماک اشهلی اسید بن حضیر بن سماک اشهلی

اسید بن حضیر بن سماک اشهلی

وی از بزرگان صحابه پیامبر(صلی الله علیه و آله) و از نقبا و بزرگان انصار است؛ فردی است که در زمان ورود پیامبر(صلی الله علیه و آله) و مهاجران (از مکه) به مدینه، خانه‌اش را در اختیار مهاجران قرار داد. اموال خود را میان آنان تقسیم کرد و ایثار را برگزید.

وي از بزرگان صحابه پيامبر(صلي الله عليه و آله) و از نقبا و بزرگان انصار است؛ فردي است كه در زمان ورود پيامبر(صلي الله عليه و آله) و مهاجران (از مكه) به مدينه، خانه‌اش را در اختيار مهاجران قرار داد. اموال خود را ميان آنان تقسيم كرد و ايثار را برگزيد. پدر وي، رييس قبيله اوس است. يوم بعاث را شاهد بوده. او معروف به «حضير الكتائب» است. به وسيله مصعب بن عمير، صحابي پاكباخته پيامبر(صلي الله عليه و آله) كه اولين مبلّغ راه رسالت بود، ايمان آورد. در زمان هجرت پيامبر(صلي الله عليه و آله)، به استقبال آن حضرت آمد و شور و شعف زايد الوصفِ جواني انجام داده. تلاش وسيعي كرد تا پيامبر(صلي الله عليه و آله) در دعوتش در مدينه توفيق يابد. در ورود پيامبر(صلي الله عليه و آله)، به جمع قبيله خود وارد شد و بشارت به بزرگ‌ترين منّت الهي بر اهل يثرب داد. 
در كتاب بقيع الغرقد دربارة وي چنين نوشته شده است:
أسيد بن حضير بن سماك الأشهلي من سادات الأنصار و كان نقيباً و هو ممّن شهد العقبتين و بدراً... كنيته ابويحيَي، و قد قبل: أبوعتيق... أسلم علي يدي مصعب بن عمير. 
اسيد بن حضير بن سماك اشهلي، از بزرگان انصار است، سرپرستي را (نقابت) داشت. از كساني است كه در دو عقبه حاضر بود و در نبرد بدر حضور داشت. كنيه‌اش ابويحيي و به قولي ابوعتيق است به دست مصعب بن عمير اسلام آورد.
بدرود حيات اسيد
اسيد بن حضير بن سماك اشهلي، در دوران خلافت خليفه دوم، عمر بن خطاب دعوت الهي را لبيك و بدرود حيات گفت و به سوي خالق هستي پركشيد.
ابن حبان مي‌نويسد:
مات في شعبان في خلافة عمر بن الخطاب سنة عشـرين، وصلّي عليه عمر بن خطاب و دفن بالبقيع. 
در ماه شعبان، در عهد خلافت عمربن خطاب به سال بيست هجرت حيات را وداع گفت و عمر بن خطاب بر او نماز گزارد و در بقيع مدفون گرديد.

 




نظرات کاربران