ارقم بن ابی‌ارقم ارقم بن ابی‌ارقم ارقم بن ابی‌ارقم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ارقم بن ابی‌ارقم ارقم بن ابی‌ارقم ارقم بن ابی‌ارقم ارقم بن ابی‌ارقم ارقم بن ابی‌ارقم

ارقم بن ابی‌ارقم

ارقم بن ابی‌ارقم قرشی، صحابی بلند مرتبه و والامقام پیامبر(صلی الله علیه و آله) و از سابقین به اسلام است. در آغاز رسالت پیامبر(صلی الله علیه و آله) ایمان آورد و چنان‌که مورّخان آورده‌اند، او سومین نفری است که به پیامبر(صلی الله علیه و آله) ا

ارقم بن ابي‌ارقم قرشي، صحابي بلند مرتبه و والامقام پيامبر(صلي الله عليه و آله) و از سابقين به اسلام است. در آغاز رسالت پيامبر(صلي الله عليه و آله) ايمان آورد و چنان‌كه مورّخان آورده‌اند، او سومين نفري است كه به پيامبر(صلي الله عليه و آله) ايمان آورد.

ارقم بن ابي‌ارقم، علاقه‌اي فراوان و شديد به پيامبرخدا(صلي الله عليه و آله) و ايماني عميق به رسالت آن حضرت داشت. از اين‌رو، مي‌كوشيد پيامبر(صلي الله عليه و آله) را در خانه خويش مسكن دهد و مخفي نمايد.

عظمت خانه ارقم

خانه ارقم بن ابي‌ارقم به قدري در تاريخ شهرت يافت كه اين خانه، در دل تاريخ اسلامي، بخش مهم و اثرگذار از تاريخ اسلامي محسوب مي‌گردد. خانه ارقم، خانه‌اي است كه براي نخستين بار دعوت اسلامي در اين خانه آغاز گرديد و تبليغ دين در آن انجام شد و اثر مهمي بر دوره‌‌هاي بعدي تاريخ اسلامي نهاد.

پيامبر(صلي الله عليه و آله) پس از آزاري كه از مشركان قريش ديدند، به گونه‌اي رسمي خانه ارقم بن ابي‌ارقم را محل عبادت و تبليغ قرار دادند؛ «رسول گرامي اسلام، خانه ارقم را محل عبادت قرار داد و در آنجا به تبليغ و پرستش پرداخت». [1]

مورخان مسلمان، خانه ارقم را بزرگ شمرده‌ و درباره آن تعظيم‌‌ها و تجليل‌‌ها نموده‌اند.

كانت دارُهُ عَلَي الصفا وهي الدار التي كان النبي(صلي الله عليه و آله)، يجلس فيها في الإسلام و يدعوا إلي الإسلام في دار الأرقم، حتّي تكاملوا أربعين رجلاً، فخرجوا يجهرون بالدعوة
إلي الله.[2]

خانه او بالاي كوه صفا بود و آن، خانه‌اي بود كه پيامبر(صلي الله عليه و آله) درآن خانه مي‌نشست و مردم را به اسلام دعوت مي‌كرد، تا به چهل تن رسيدند، سپس از آن خانه بيرون شده، به صورت علني به نشر دعوت اسلام اقدام نمودند.

ارقم بن ابي‌ارقم در جمع هجرت‌كنندگان به مدينه بود و در جنگ‌‌هاي بدر و اُحُد و بسياري ديگر از جنگ‌‌ها همگام با پيامبرخدا(صلي الله عليه و آله) شركت داشت. پيامبر(صلي الله عليه و آله) در منطقه زريق مدينه به وي خانه‌اي واگذار كردند و او در آن خانه ساكن شد.

در تاريخ آمده است كه ارقم بن ابي‌ارقم آماده مي‌شد تا به بيت المقدس برود. پس از آنكه آماده شد، به حضور پيامبر(صلي الله عليه و آله) آمد تا با وي وداع كند.

فقال الرسول: ما يخرجك؟ أحاجة أم تجارة؟ قال: لا يا رسول الله، بأبي أنت و أمّي، ولكنّي أريد الصّلاة في بيت المقدس، فقال الرسول: صلاة في مسجدي هذا خير من ألف صلاة فيما سواه من المساجد إلاّ المسجد الحرام.[3]

پيامبرخدا(صلي الله عليه و آله) فرمودند: چه چيز باعث شد كه از مدينه خارج شوي؟ آيا نيازي موجب شد يا براي تجارت مي‌روي؟ گفت: هيچ‌كدام، اي رسول خدا! لكن اراده كرده‌ام به سبب فضل بيت المقدس، در آنجا نماز بگزارم. پيامبر(صلي الله عليه و آله) فرمود: يك نماز در مسجد من بهتر از هزار نماز در غير آن است، مگر مسجدالحرام. با سخن پيامبر(صلي الله عليه و آله)، ارقم ابن ابي‌ارقم از آهنگ خويش منصرف شد و در مدينه ماند.

پاسخ ارقم به دعوت الهي

ارقم، روزگاري آميخته با عزت و البته پس از پيامبر(صلي الله عليه و آله) آميخته با رنج را سپري كرد و در سال  ۵۵  هجرت در مدينه وفات يافت و در بقيع به خاك سپرده شد.

توفّي بالمدينة سنة خمس و خمسين و هو ابن خمس و ثمانين سنة، وصلّي عليه سعد بن أبي‌وقاص، ودفن بالبقيع.[4]

[ارقم بن ابي‌ارقم] در مدينه از دنيا رفت. در سال  ۵۵  هجرت و در سن  ٨۵  سالگي سعد بن ابي‌وقاص بر او نماز خواند و در بقيع مدفون گرديد.

 
[1]. فروغ ابديت، ص٢۴۶.

[2]. شواهد التنزيل، ص٢١۵.

[3]. بحارالانوار، ج٣٨، ص١۶۵.

[4]. تاريخ مدينة دمشق، ج۴، ص٣٢۵.


| شناسه مطلب: 14539







نظرات کاربران