شمّاس بن عثمان شمّاس بن عثمان شمّاس بن عثمان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شمّاس بن عثمان شمّاس بن عثمان شمّاس بن عثمان شمّاس بن عثمان شمّاس بن عثمان

شمّاس بن عثمان

شمّاس بن عثمان، از قبیله بنی‌مخزوم و فرزند عثمان بن الشرید و صفیه بنت ربیعة بن عبدشمس است. او از مردان و معاریف مکه و از اشراف بلندآوازه این شهر بود که در دوران جاهلیت، به رسم آنان می‌زیست. در اسنادی که مبارکفوری ارائه کرده، او بردگانی داشته و ب

شمّاس بن عثمان، از قبيله بني‌مخزوم و فرزند عثمان بن الشريد و صفيه بنت ربيعة بن عبدشمس است. او از مردان و معاريف مكه و از اشراف بلندآوازه اين شهر بود كه در دوران جاهليت، به رسم آنان مي‌زيست. در اسنادي كه مباركفوري ارائه كرده، او بردگاني داشته و به شدت به رسوم جاهليت وفادار بوده است.
رسالت پيامبر گرامي اسلام(صلي الله عليه و آله)، باعث تحوّل عجيبي در روحيه او گرديد. به محضر آن حضرت آمد و تقاضا كرد كه اسلام را بر او عرضه نمايد. پيامبرخدا(صلي الله عليه و آله) كلمات وحي را براي او بيان كرد. وي به محض شنيدن بخش‌‌هايي از كلمات نوراني پيامبر(صلي الله عليه و آله)، ايمان آورد. در اين دوره، آزار فراواني از قبيله خود و قبيله قريش تحمل كرد. با سختي و شدتي كه ياران نخستين پيامبر(صلي الله عليه و آله) داشتند، او به همراه شخصيت‌‌هاي بزرگي مانند جعفر ابن ابي‌طالب، به دستور پيامبرخدا(صلي الله عليه و آله)، به حبشه هجرت كرد. بدين‌روي، شماس بن عثمان از مهاجران نخستين است كه تمام امكانات و متعلّقات را به خاطر ايمان خويش ر‌ها كرد. پس از هجرت پيامبر(صلي الله عليه و آله) به مدينه و سپري‌شدن دوران رنج و شكنجه مسلمانان در مكه، به همراه مهاجران نخستين، در هجرت دوم، به مدينه رهسپار شد.
وي در رديف اصحاب صفّه درآمد و سپس به منزل مبشّر بن عبدمنذر رفت و در منزل وي سكني گزيد. در ماجراي عقد اخوّت ميان مسلمانان، پيامبرخدا(صلي الله عليه و آله) ميان او و حنظلة بن ابي‌عامر، عقد اخوّت بست. «شهد البدر و الأحد مع رسول الله...» ؛ «همراه پيامبر(صلي الله عليه و آله) در بدر و اُحد شركت كرد». 
شمّاس بن عثمان در جنگ احد، جراحات بسيار برداشت. به فرمان پيامبر(صلي الله عليه و آله) به مدينه انتقال يافت و پس از مدتي در اثر جراحات وارده به شهادت رسيد. پيامبرخدا(صلي الله عليه و آله) بر جنازه وي نماز خواند و در بقيع دفنش كردند.

 

 

 


| شناسه مطلب: 14544




شمّاس بن عثمان



نظرات کاربران