قیس بن سعد بن عباده قیس بن سعد بن عباده قیس بن سعد بن عباده بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
قیس بن سعد بن عباده قیس بن سعد بن عباده قیس بن سعد بن عباده قیس بن سعد بن عباده قیس بن سعد بن عباده

قیس بن سعد بن عباده

نامش قیس، کنیه‌اش ابوعبدالله، پدرش سعد بن عباده، رییس قبیله خزرج بود و مادرش فکهیه نام داشت. ولادتش را اندکی پیش از ظهور اسلام دانسته‌اند. او در همان روز‌های نوجوانی و در سن ١٢ سالگی به پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله) گرایش یافت و به گروه مس

نامش قيس، كنيه‌اش ابوعبدالله، پدرش سعد بن عباده، رييس قبيله خزرج بود و مادرش فكهيه نام داشت. ولادتش را اندكي پيش از ظهور اسلام دانسته‌اند. او در همان روز‌هاي نوجواني و در سن ١٢ سالگي به پيامبرخدا(صلي الله عليه و آله) گرايش يافت و به گروه مسلمانان پيوست و از صحابه مكّي پيامبر(صلي الله عليه و آله) شمرده مي‌شود.
با پيامبرخدا(صلي الله عليه و آله) به مدينه هجرت كرد و پس از غزوه بني‌المصطلق، در همه جنگ‌‌هاي آن حضرت شركت داشت. در مكه كنار رسول الله(صلي الله عليه و آله) و در مدينه همگام با آن حضرت بوده و خدمات فراواني را در جبهه‌‌هاي جنگ به اسلام و پيامبر(صلي الله عليه و آله) نموده است.
حضور در واقعه غدير
طبق نقل ابن اثير در «اُسدالغابه»، قيس بن سعد در واقعه غدير حضور داشت و با توجه به ايمان عميقي كه به پيامبر(صلي الله عليه و آله) و بيانات آن حضرت داشت، يكي از دوازده نفري است كه با ابوبكر، روياروي شد و در اثبات فضيلت و حقانيت علي(عليه السلام) دفاعيه‌‌هاي فراواني را ارائه كرد. علي(عليه السلام) او و همراهانش را به آرامش دعوت كرد و آنان به اعتراض كلامي بسنده كردند.
حضور در نبرد‌هاي دوران امام علي و امام مجتبي(عليهما السلام)
قيس بن سعد در نبرد‌هاي جمل، صفين و نهروان، حضوري چشمگير داشت و به جانبازي پرداخت و جراحاتي برداشت. او در دوران علي(عليه السلام) به فرماندهي شرطة‌الخميس رسيد و از ياران با وفاي علي(عليه السلام) بود.  
قيس بن سعد دركنار علي(عليه السلام) افتخار مي‌كرد و به خود مي‌باليد كه همگام با شخصيتي است كه محبوبترين فرد در نزد خدا و رسول(صلي الله عليه و آله)‌ است.
ايشان، همچنين مدتي را از ناحيه علي(عليه السلام) فرماندار آذربايجان بود ودر زمان امام مجتبي(عليه السلام) از فرماندهان و پيشقراولان سپاه آن حضرت به شمار مي‌رفت و پس از امام مجتبي(عليه السلام) جزو محبّان و پيروان امام حسين(عليه السلام) بوده است.
بازگشت به مدينه و لبيك دعوت الهي
چنان‌كه از ماجراي زندگي وي برمي‌آيد و ابن‌اثير به آن اشاراتي رمزي و كوتاه نموده، قيس در سال ١٩ پس از هجرت، در فتح مصر شركت كرد و مدتي را همانجا ساكن شد تا اينكه در ماجراي اعتراض و شورش مردم مدينه عليه عثمان و قتل وي و خلافت علي(عليه السلام) به مدينه بازگشت. او همچنين در كوفه، در كنار اميرمؤمنان(عليه السلام) بود 
و پس از شهادت آن حضرت، به مدينه بازگشت و در آغاز امامت امام حسين(عليه السلام) 
سال ۶١ ه‍ .ق، در مدينه دار فاني را وداع گفت و در بقيع مدفون گشت.  

 

 

 

 




نظرات کاربران