قتادة بن نعمان قتادة بن نعمان قتادة بن نعمان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
قتادة بن نعمان قتادة بن نعمان قتادة بن نعمان قتادة بن نعمان قتادة بن نعمان

قتادة بن نعمان

قتادة بن نعمان، برادر ابوسعید خدری از طرف مادر و از طایفه خزرج است. او اهل مدینه بوده و از انصار محسوب می‌گردد. قتاده همراه اهل مدینه، در عقبه، خدمت پیامبر(صلی الله علیه و آله) رسید و مفتخر به پذیرش اسلام شد. در جنگ‌های فراوانی در کنار آن حضرت ب

قتادة بن نعمان، برادر ابوسعيد خدري از طرف مادر و از طايفه خزرج است. او اهل مدينه بوده و از انصار محسوب مي‌گردد. قتاده همراه اهل مدينه، در عقبه، خدمت پيامبر(صلي الله عليه و آله) رسيد و مفتخر به پذيرش اسلام شد. در جنگ‌هاي فراواني در كنار آن حضرت بود؛ مانند بدر، اُحُد، خندق، حنين، تبوك و جنگ‌هاي ديگري كه پيامبر(صلي الله عليه و آله) در آنها حضور داشت.
در فتح مكه همراه پيامبر(صلي الله عليه و آله) بود و پرچم بني‌ظفر را در دست داشت و در ميان ياران آن حضرت، از تيراندازان به نام و معروف محسوب مي‌شد.
«در جنگ اُحد تيري به چشمش اصابت كرد وآن را از حدقه بيرون آورد و برگونه‌اش آويخت. در همان حال، خدمت پيامبر(صلي الله عليه و آله) آمده و گفت: «اي پيامبر گرامي، تازه با زني ازدواج كرده‌ام كه او را زياد دوست مي‌دارم، مي‌ترسم اگر مرا در اين حال ببيند، علاقه‌اش را از من ببرد. پيامبر با دستان مباركش چشم او را در جايش گذاشت و اين‌گونه دعا كرد: «اللهمّ اكسها جمالاً»؛ «خدايا! او را زيبا گردان!» در اثر دعاي پيامبر، چشم قتاده از اول بهتر و زيباتر شد و بر بينايي‌اش افزون گشت و هرگز مريض نشد». 
قتاده، روايتگر صادق
قتادة بن نعمان انصاري خزرجي، از راويان صادق پيامبر(صلي الله عليه و آله) است كه روايات فراواني در سلسله روات شيعه و اهل سنت از او نقل گرديده و معلوم است كه در حفظ كلام رسول الله(صلي الله عليه و آله) اصرار بليغي داشت.
از جمله روايات نقل شده از او، روايت زير است كه به عنوان نمونه به آن اشاره مي‌كنيم:
عن قتادة بن نعمان بن زيد قال: قال رسول الله(صلي الله عليه و آله): «نزل عليّ جبريل بأحسن ما كان يأتيني صورة فقال: إن السلام يقرئك السلام يا محمد ويقول: إنّي أوحيت إلي الدنيا أن تمرري وتنكدي وتضيقي وتشدّدي علي أوليائي حتّي يحبو لقائي وتوسّعي وتسهّلي وطيبي لأعدائي حتّي يكرهوا لقائي فإنّي جعلتها سجناً لأوليائي وجنّة لأعدائي... رواه الطبراني و... . 
قتادة بن نعمان بن زيد روايت كرده كه پيامبر خدا(صلي الله عليه و آله) فرمود: جبرئيل با زيباترين صورت به نزدم آمد و گفت: اي محمد! خداي متعال به تو سلام مي‌رساند و مي‌فرمايد: وحي كردم به دنيا كه سخت بگير و در فشار قرار ده و در تنگنا بگذار اوليا و دوستانم را تا اينكه در جست‌وجوي ديدار من و درخواست وسعت و آساني از ناحيه من باشند و بر دشمنانم آسان گير تا اينكه ديدار مرا ناخوش دارند؛ زيرا كه من دنيا را زندان اولياي خود و بهشت دشمنانم قرار دادم.
اين روايت را طبراني وديگران هم روايت كرده‌اند.
اجابت آخرين دعوت
قتادة بن نعمان، بعد از پيامبر(صلي الله عليه و آله) در مدينه مرارت‌هاي زيادي را شاهد بود و همه را تحمل كرد و هرگز در ايمانش خللي ايجاد نگرديد.
قتاده در سال ٢٣ هجرت، در ۶۵ سالگي از دنيا رفت. عمر، بر جنازه او نماز گزارد و در قبرستان بقيع مدفون گرديد و در جوار رحمت حق آرميد. 

 

 

 

 

 


| شناسه مطلب: 14550




قتادة بن نعمان



نظرات کاربران