کعب بن عمرو کعب بن عمرو کعب بن عمرو بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کعب بن عمرو کعب بن عمرو کعب بن عمرو کعب بن عمرو کعب بن عمرو

کعب بن عمرو

کعب بن عمرو از دیگر آرمیدگان در بقیع است. وی مشهور به ابوالیسر و دارای پیشینه‌ای نیک بوده و از اصحاب باوفای پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله) است که در کتب رجال نام برده شده است. حضور در پیمان عقبه کعب از کسانی است که همراه با یثربیان، در آخرین پیمان

كعب بن عمرو از ديگر آرميدگان در بقيع است. وي مشهور به ابواليسر و داراي پيشينه‌اي نيك بوده و از اصحاب باوفاي پيامبرخدا(صلي الله عليه و آله) است كه در كتب رجال نام برده شده است.
حضور در پيمان عقبه
كعب از كساني است كه همراه با يثربيان، در آخرين پيمان عقبه حضور داشته و با پيامبرخدا(صلي الله عليه و آله) بيعت مي‌كند. مسلماني او در يثرب، به وسيله مُصعب بن عُمير بوده است.
حضور در بدر و بيعت رضوان
كعب بن عمرو، هم در بيعت رضوان حضور داشته و هم در بدر. علامه اميني در كتاب ارزشمند «الغدير» او را در زمره كساني ياد مي‌كند كه در بيعت رضوان و بدر حضور داشته و در جلد نهم كتاب ياد شده آورده است: 
در روز جنگ جمل، گروهي از برجستگان صحابه پيامبرخدا(صلي الله عليه و آله)، زير پرچم علي(عليه السلام) حضور داشتند. آنان از نامداران امت بودند و بيشترشان در جنگ صفين، همراه حسن و حسين، در كنار علي: و در ركاب آن حضرت بودند. اينها كساني بودند كه هم در بيعت رضوان حضور داشتند و هم در بدر.  
علامه سپس از نام آنها ياد مي‌كند و مي‌نويسد: 
١. اُسيد بن ثعلبه انصاري، بدري؛ ٢.ثابت بن عبيدانصاري، بدري كه در صفين كشته شد... ٣.كعب بن عمرو، ابواليسر يا ابوزعنه، بدري، كه در بيعت رضوان حضور داشت . 
شجاع در ميدان‌هاي رزم
كعب بن عمرو در ميدان‌‌هاي رزم و نبرد، دلاوري بزرگ و فردي شجاع و نترس بود كه در ماجراي اسير گرفتن گروهي از كفار قريش، پيامبرخدا(صلي الله عليه و آله) به او فرمود: «أَعَانَكَ عَلَيهِم مَلَكٌ كَرِيمٌ» ؛ «فرشته‌اي كريم تو را بر آنان ياري داد».
راوي احاديث پيامبر(صلي الله عليه و آله)
كعب بن عمرو، يا ابواليسر، از راويان احاديث پيامبرخدا(صلي الله عليه و آله) بود كه از او روايات فراواني در مسانيد صحيح فريقين باقي مانده است كه جهت دوري از طولاني‌شدن بحث، از آوردن نمونه خودداري مي‌كنيم.
مدفون در بقيع
طبق نقل ابن حجر عسقلاني، كعب بن عمرو (ابواليسر) در سال ۵۵ ه‍ .ق در مدينه وفات يافت. «صَلَّي عَلَيهِ جَمَاعَةٌ مِنَ المُسلِمِين وَ دُفِنَ بِالبَقِيع». 

 


| شناسه مطلب: 14558




كعب بن عمرو



نظرات کاربران