از مشهد الرضا (ع) تا مکه مکرمه سفرنامه از مشهد الرضا (ع) تا مکه مکرمه سفرنامه از مشهد الرضا (ع) تا مکه مکرمه سفرنامه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
از مشهد الرضا (ع) تا مکه مکرمه سفرنامه از مشهد الرضا (ع) تا مکه مکرمه سفرنامه از مشهد الرضا (ع) تا مکه مکرمه سفرنامه از مشهد الرضا (ع) تا مکه مکرمه سفرنامه از مشهد الرضا (ع) تا مکه مکرمه سفرنامه

از مشهد الرضا (ع) تا مکه مکرمه سفرنامه

حجت الاسلام والمسلمین موسی قربانی.

گرچه زائران خانه خدا دو شب غیر از خواب مختصری که در هواپیما و اتوبوس کرده بودند نخوابیده بودند اما این خستگی را با جان و دل پذیرا شدند و در مقابل با اجر معنوی که انتظار آن را از خداوند کریم و رحیم دارند خستگی از تنشان بیرون خواهد رفت.

زائران ایران از چندین فروگاه ایران به دو فروگاه مدینه و جده درعربستان به این کشور انتقال می یابند و خداوند توفیق داد امسال سفر حج را از مشهدبه فرودگاه جده آغاز کردیم چون روحانی کاروان 39444 از خراسان جنوبی بودم و پروازهای این استان از فرودگاه مشهد انجام میشود لذا توفیقی نصیب شد تا ابتدا زائر امام هشتم (ع) شویم سپس بسوی حرم الهی پرواز کنیم .

علیرغم اینکه پرواز ساعت 4 و 20 دقیقه صبح روز شنبه بود اما قبل از ساعت 12 مردم در فرودگاه حاضر بودند و تقریبا کسی نخوابید و عشق به زیارت خانه خدا ، خواب را از چشم زائران ربوده بود و تنها یکی دو ساعتی هنگام پرواز خواب به چشم آنان رفت.

بعد از 3 ساعت و نیم پرواز ساعت 8 صبح به وقت ایران به فرودگاه جده رسیدیم و پس از آنکه مراحل اداری فرودگاه جده را انجام دادیم ، ساعت 11 صبح آماده برای حرکت به جحفه شدیم.

در فرودگاه جده چند سالی است که از حاجیان انگشت نگاری شده و عکس گرفته میشود لذا معطلی زیادی پیش می آید علاوه بر این برای گرفتن بلیط اتوبوسِ جده – جحفه ، جحفه مکه ، مکه –عرفات و بالعکس ، مکه – مدینه و مدینه جده بی نظمی زیادی در عملکرد مامورین سعودی بود و در یک فضای بسیار کوچک مسافرین یک پرواز بزرگ را جمع کرده بودند و در گرما و فشار ، زمان زیادی به طول انجامید تا کار به پایان رسید که اعتراض زائران را در پی داشت.

مامورین امر بمعروف سعودی هنوز در عهد حجر زندگی میکنند وبرای اینکه کتاب . نرم افزار مغایر با اعتقادات آنان وارد عربستان نشود به شدت بازرسی میکنند وکتابهای دارای این مطالب را مصادره میکنند و محتوای نوت بوک اشخاص را نیز پاک میکنند غافل از اینکه براحتی و از طریق اینترنت قابل دسترسی و کپی پیس است و مامورین تلاش مذبوحانه میکنند ولی در هر حال با دقت لازم کیفها و نوت بوک زائران را وارسی میکنند.

جحفه در 120 کیلومتری جده قرار دارد و حرکت به سمت جحفه بر خلاف جهت مکه است ، چون شهر جده داخل میقات حج است حاجیان باید ازداخل میقات خارج و به محل میقات بروند تا بتوانند محرم شوند وکسانی که با پرواز به جده می روند ناچار باید به جحفه بروند تا بتوانند محرم شوند.

برای رفتن به جحفه عجله نداشتیم چون تصمیم گرفتیم برای پیشگیری از سرماخوردی و سایر ناراحتیهائی که ممکن است بر اثر سوار شدن بر اتوبوس بدون سقف برای حاجیان پیش آید انتقال زائران از جحفه تا مکه با اتوبوس مسقف صورت گیرد و چون تنها شب میتوان از این اتوبوسها استفاده کرد در نتیجه ناچار بودیم تا بعد از نماز مغرب و عشاء در جحفه بمانیم .

لازم به ذکر است حاجیان هنگام احرام در حال طی مسیر نمی تواند سایه بر سر خودشان قرار دهند و بر همین اساس وقتی آفتاب هست نمی توانند از اتوبوس استفاده کنند.

ساعت 13 به جحفه رسیدیم و برای اینکه زائران از فیض زمان احرام بهره بیشتری ببرند و رعایت احتیاط هم شده باشد که بعد از نماز واجب احرام ببندند بعد از نماز عصر که ساعت سه و نیم بود زائران را محرم کردیم. بر اساس آنچه در روایات آمده است اگر کسی لبیک بگوید تا آفتاب غروب کند گناهان او نیز غروب کرده و از پرونده اش محو میشود همچنین در روایات آمده است که اگر کسی 70 مرتبه لبیک را تکرار کند خداوند هزاران هزار ملک را شاهد میگیرد که او را از آتش دوزخ آزاد کرده و نفاق را از او دور می نماید.

برای اینکه آفتاب غروب کند تا ساعت شش ونیم ( بعد از نماز مغرب ) در جحفه ماندیم سپس به سمت مکه حرکت کردیم و ساعت 11 به مکه رسیدیم و در خیابان ابرهیم خلیل در هتل صفوة المیعاد مستقر شدیم و پس از صرف شام و آمادگی لازم ساعت 12شب به مسجد الحرام رفتیم و ساعت یک بعد از نصف شب طواف را آغاز کردیم.

تقریبا زمان مناسبی را برای طواف انتخاب کردیم و به راحتی و در محدوده مقام ابراهیم طواف را انجام دادیم و پس از خواندن دو رکعت نماز طواب پشت مقام ابراهیم ، سعی صفا و مروه را انجام دادیم و در پایان هم با گرفتن ناخن و کوتاه کردن مقداری از سر تقصیر کردیم و در ساعت 3 صبح بعد از دو ساعت اعمال به پایان رساندیم .

تقریبا دو شب زائران نخوابیده بودند لذا خستگی بر آنان چیره شده بود و اکثریت آنان تصمیم گرفتند به هتل برگردند و عده ای که من هم جزء آنان بودم برای شرکت در نماز جماعت صبح که ساعت 5 صبح بود ماندیم و پس از اقامه نماز به هتل رفتیم.

در حرم الهی دعاگوی همه خوانندگان این یاد داشت با دو رکعت نماز خواهم بود.