ایران در آستانه جشن های نیمه شعبان ایران در آستانه جشن های نیمه شعبان ایران در آستانه جشن های نیمه شعبان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ایران در آستانه جشن های نیمه شعبان ایران در آستانه جشن های نیمه شعبان ایران در آستانه جشن های نیمه شعبان ایران در آستانه جشن های نیمه شعبان ایران در آستانه جشن های نیمه شعبان

ایران در آستانه جشن های نیمه شعبان

با نزدیک شدن به نیمه شعبان سالروز میلاد مسعود حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرج الشریف ، شور و نشاط مردم به وی‍ژه جوانان و نوجوانان ایران اسلامی افزایش یافته است و همه خود را برای مشارکت گسترده و برگزاری باشکوه جشن های نیمه شعبان آماده می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، نیمه شعبان در اذهان شیعیان و محبان اهل بیت (ع) به عنوان روز میلاد نجات بخش موعود حضرت مهدی (عج ) معنا و مفهوم یافته است ؛ روز میلاد بزرگ مردی که انسانیت ؛ ظهور او را به انتظار نشسته و عدالت برای پای بوس قدمش لحظه شماری می کند .

نیمه شعبان اگر چه شرافتش را وامدار مولود خجسته ای است که در این روززمین را با قدوم خود متبرک ساخته است ؛ اما همه عظمت آن در این خلاصه نشده و در تقویم عبادی اهل ایمان نیز از جایگاه و مرتبه والایی برخوردار است.

 در روایاتی که از طریق شیعه و اهل سنت نقل شده فضیلت های بسیاری برای عبادت و راز نیاز در شب و روز خجسته نیمه شعبان بر شمرده شده است و این خود تمثیل زیبایی از این موضوع است که برای رسیدن به صبح وصال موعود بایدشب وصل با خدا را پشت سرگذاشت .

در روایات به شب نیمه شعبان و فضیلت عبادت در آن بسیار سفارش شده به گونه ای که حتی آن را هم پایه شب قدر شمرده اند .

حضرت علی (ع)درروایتی درفضیلت شب نیمه شعبان چنین می فرماید:درشگفتم ازکسی که چهارشب از سال را به بیهودگی بگذراند؛ شب عیدفطر؛شب عیدقربان ؛ شب نیمه شعبان و اولین شب از ماه رجب .

از امام صادق (ع) نیز روایت شده که پدر بزرگوارشان در پاسخ کسی که ازفضیلت شب نیمه شعبان از ایشان پرسیده بود؛ فرمودند: این شب برترین شبها بعد از شب قدر است ؛ خداوند در این شب فضلش را بربندگان جاری می سازد و ازمنت خود گناهان آنان را می بخشد؛ پس تلاش کنید که در این شب به خدا نزدیک شوید .

همانا این شب ؛ شبی است که خداوند به وجود خود سوگند یاد کرده که در آن درخواست کننده ای را؛ مادام که درخواست گناه نداشته باشد؛ از درگاه خود نراند .

اما شرافت این شب خجسته ؛ علاوه بر همه آنچه که بیان شد؛ به اعتبار مولود مبارکی است که در این شب قدم به عرصه خاک نهاده است ؛ وجود مقدسی که سالهاپیش از تولدش مژده میلاد او به مسلمانان داده شده بود و شاید همه عظمت این شب و تکریم و بزرگداشتی که در کلمات معصومان (ع) از آن شده است به خاطر وجود همین مولود مبارک باشد .

مطابق روایتهای بسیاری که شیعه و اهل سنت آنها را نقل کرده اند میلاد خجسته امام عصر (ع)؛ در شب نیمه شعبان سال 255 ه ق در شهر سامرا واقع شده  و باعث مزید فضیلت این شب مبارک شده است.

اسامی مقدس حضرت مهدی (ع) در کتب مذهبی اهل ادیان به صورتهای مختلفی آمده است اما اسامی مقدسی چون صاحب ؛ قائم ؛ قاطع ؛ منصور و بقیه الله که در کتب مذهبی ملل مختلف آمده ؛ از القاب خاص وجود مقدس حضرت حجت بن الحسن العسگری (عج ) است که در بیشتر روایات اسلامی ؛ به آنها تصریح شده و ائمه معصومین (ع) در اکثر روایات ؛ از آن حضرت به عنوان صاحب ؛ قائم و بقیه الله یاد کرده اند .

نام مشهور مادر حضرت مهدی (عج ) نرجس نرگس و نام پدر بزرگوار ایشان امام حسن عسگری (ع) است .پنج سال از زندگانی آن حضرت در حیات پدر بزرگوارش امام حسن عسگری (ع) گذشت .

امام حسن عسگری (ع) چند روز پیش از وفات ؛ به دوستان خود؛ در مجلسی که چهل تن از یاران وفادارش حضور داشتند و از جمله آنان محمد بن عثمان و معاویه بن حکیم و محمد بن ایوب بودند؛ چنین فرمود: او بعد از من صاحب و خلیفه شماست ؛ او قائمی است ؛ که گردنها منتظرانه ؛ به سوی او کشیده می شود؛هنگامی که زمین از ستم و ناروا پر شد؛ خروج می کند و زمین را از قسط وعدل سرشار می سازد .

غیبت صغری آن حضرت از سال 260 هجری قمری تا سال 329 هجری قمری به طول انجامید و امام مهدی (ع) در این مدت با بعضی از یاران نزدیک خود به طورمستقیم تماس می گرفت و به آنان توصیه می فرمود که مشاهدات خود را در میان مردم تبلیغ کنند و سفارش می کرد که مکان و سایر خصوصیاتی را که راه وصول به سوی او را برای مقامات دولتی آسان می ساخت ؛ پنهان دارند .

آن حضرت به مسائل گوناگون مردم از طریق وکیلان و سفیران خود؛ که مورد اعتماد او بودند پاسخ می داد و فقط با کسانی که اخلاصشان محرز و مورد اطمینان کامل بودند و راز را افشا نمی کردند؛ تماس می گرفت .

وظایف نواب آن حضرت ؛ علاوه بر رسیدگی به امور مالی ؛ گرفتن سوالات و رساندن آن به امام و رساندن پاسخ امام به مردم بود .

نواب چهارگانه آن حضرت که به هنگام غیبتش دارای وکالت خاصه بودند عبارتنداز عثمان بن سعید العمری مدت نیابت پنج سال ؛ محمد بن عثمان العمری مدت

نیابت حدود چهل سال ؛ حسین بن روح نوبختی ؛ مدت نیابت حدود 21 و علی بن محمد سمری مدت نیابت سه سال .

با پایان زندگی این چهار نفر؛ دوران غیبت صغری در سال 329 هجری به پایان رسید و سپس دوران غیبت کبری آغاز شد و تاکنون نیز ادامه دارد

از آن هنگام تاکنون انسانهای بسیاری پا به عرصه هستی گذاشته و با عقاید وباورهای متفاوت منتظر ظهور منجی بوده اند تا روزی عدل و داد را در زمین برقرار کند .

با سیری کوتاه در افکار و عقاید ملل مختلف جهان از جمله مصر باستان ؛ هند؛چین ؛ ایران و یونان و نگرش به افسانه های دیگر اقوام مختلف بشری ؛ این حقیقت را به خوبی روشن و مسلم می سازد که همه اقوام مختلف جهان با آن همه اختلاف آرا؛ عقاید و اندیشه های متضادی که با یکدیگر دارند؛ در انتظارمصلح موعود جهانی ؛ بسر می برند .

نیمه شعبان روز شادی مظلومان جهان ؛ فرخنده زادروز میلاد خورشید آل محمد (ص )؛ یگانه منجی عالم بشریت ؛حضرت مهدی صاحب الزمان (عج ) است که تلالو آن تنها حق و حقیقت است و زندگانی بخش تمامی واماندگان زمین .در جای جای این کره خاکی عاشقان دل خسته بی تاب تر از همیشه در تکاپوی استقبال از میهمانی مسیحا نفس و آسمانی ؛ نقل لبخند تقسیم می کنند . پیچک ها دستان سبز خود را رو به آسمان گرفته ؛ گلهای امید رقص کنان مژده آمدن بهار را به باغ زمین نوید می دهند و مریدان کویش با گلواژه های نوردر مدح قدومش ترانه عشق می سرایند .

همه مشتاق دیدار گوهری هستند که در دل صدفی سرشار از روشنی و نور؛ ازدیده ها پنهان شده تا روزی جهانی را از ظلمت و تاریکی برهاند .

او مسافری است بس عزیز که ره آوردش کوله باری از حقیقت ؛ عشق ؛ عدالت ومهربانی است و با آمدنش هر آنچه زشتی و پلیدی است از صفحه روزگار محو می

سال های سال است که مظلومان زمین با پاشیدن بذر دعا در باغچه دلهای پریشان و تبدارشان و به امید احقاق حق در ساحل امن وجودش ؛ آمدنش را به انتظار نشسته اند .

او راز بزرگ تجلی و سر اکبری است که از اوان کودکی از نظرها پنهان شد وجهانی را در انتظاری عظیم و طاقت فرسا گذارد .


| شناسه مطلب: 16068







نظرات کاربران