گزارش - قم؛ جایگاهی ملی، نگاهی محلی؟! گزارش - قم؛ جایگاهی ملی، نگاهی محلی؟! گزارش - قم؛ جایگاهی ملی، نگاهی محلی؟! بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گزارش - قم؛ جایگاهی ملی، نگاهی محلی؟! گزارش - قم؛ جایگاهی ملی، نگاهی محلی؟! گزارش - قم؛ جایگاهی ملی، نگاهی محلی؟! گزارش - قم؛ جایگاهی ملی، نگاهی محلی؟! گزارش - قم؛ جایگاهی ملی، نگاهی محلی؟!

گزارش - قم؛ جایگاهی ملی، نگاهی محلی؟!

عربستان برای پذیرایی از دو میلیون زائر در ایام حج تمتع امکانات یک کشور را بسیج می کند تا مراسم بزرگ حج را بجا آورد اما در قم هر سال شاهد حضور همین تعداد مشتاق و عاشق اهل بیت هستیم که با کمترین امکانات پس از حضور در قم دچار مشکلاتی به لحاظ محدودیت های سرویس های خدماتی اعم از راه، آب، سرویس های بهداشتی، محل اسکان و پارکینگ و ... هستند.

 درباره جايگاه ملي شهر قم کمتر کسي است که دچار ترديد شود، حوزه علميه قم که جرقه انقلاب شکوهمند اسلامي با قيام 19 دي از آن برخاست، حضور مراجع عظام، حرم مطهر حضرت معصومه /س /و مسجد جمکران، بعد ملي و بلکه فراملي به قم داده است.    <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

با وجود اين، بسياري از ناظران معتقدند که برغم جايگاه ملي و حتي فراملي قم، نگاه دستگاه ها و امکانات و اعتباراتي که به آن اختصاص مي دهند، معمولا يک نگاه محلي بوده و همچنان نيز هست.

به اعتقاد آنان: امکاناتي که در اختيار قم قرار داده مي شود، اعتبارات و توجه دستگاه هاي دولتي به اين شهر، چنان که بايد نسبتي با جايگاه ملي اين شهر ندارد.

اين امر هر ساله در آستانه برگزاري جشن هاي نيمه شعبان، که قم با خيل عظيم و ميليوني عاشقان اهل بيت(ع) روبرو مي شود، بيش از پيش خود را نشان مي دهد.

قم براي برگزاري جشن بزرگ ميلاد منجي عالم بشريت نيازمند کمک تمام دستگاه ها و وزارتخانه ها و نهادهاي کشور است.

برغم اين که هر سال ميليون ها مشتاق و عاشق اهل بيت و مهدويت از سراسر کشور و حتي سراسر جهان به قم مي آيند و بالغ بر 2 تا 3 ميليون نفر در ايام شعبانيه به مسجد جمکران مراجعه مي کنند، امکانات و تسهيلات محدود اين شهر پاسخگوي اين خيل عظيم زوار و عاشقان مهدويت نيست.

اين درحالي است که دست اندرکاران و مسوولان قم بارها تاکيد کرده اند که امکانات موجود در شان عاشقان منجي عالم بشريت نيست و خواستار توجه دستگاه هاي مختلف به اين روز مهم شده اند.

به اعتقاد آنان: عربستان براي پذيرايي از دو ميليون زائر در ايام حج تمتع امکانات يک کشور را بسيج مي کند تا مراسم بزرگ حج را بجا آورد اما در قم هر سال شاهد حضور همين تعداد مشتاق و عاشق اهل بيت هستيم که با کمترين امکانات پس از حضور در قم دچار مشکلاتي به لحاظ محدوديت هاي سرويس هاي خدماتي اعم از راه، آب، سرويس هاي بهداشتي، محل اسکان و پارکينگ و ... هستند.

در همين حال معاون سياسي استانداري قم نيز معتقد است که نگاه دولتمردان کشور به قم بايد نگاهي ملي و حتي فرا ملي باشد.

" احمد حاجي زاده " در ديدار معاونان سازمان خبرگزاري جمهوري اسلامي درجريان سفر اخير به قم تصريح کرد با توجه به ظرفيت هاي فوق العاده اين شهر نگاه دولتمردان کشور به قم مي بايد نگاهي ملي و حتي فرا ملي باشد .

وي گفت: بدليل علاقمندي و شوقي که مردم به مسجد جمکران دارند، همه ساله نيمه شعبان دو تا سه ميليون زاير از سراسر ايران و خارج از کشور به قم وارد مي شوند.

حاجي زاده افزود: دولتمردان و دست اندرکاران به لحاظ فرصتها و تهديدات مستتر در اين فضا بايد با نگرشي ملي با مسايل قم برخورد کنند و به اين استان به عنوان يک استان درجه سه نگاه نکنند.

وي گفت : جمعيت شناور بيش از 250هزار نفري زوار حضرت معصومه (س)، وجود هزاران طلبه خارجي و داخلي ،مهاجران و حاشيه نشينان همه دست به دست هم داده و مسايلي را ايجاد مي کنند که با امکانات وتجهيزات معمولي يک شهر امکان پاسخگويي به آن نيست.

حاجي زاده بااشاره به بخشي از فعاليت هاي دولت براي کاستن از مشکل اين شهر زائر پذير، گفت : توجه و اهتمام دولت نهم به قم همانند يک معجزه است بطوريکه سفرهاي رييس جمهوري به اين شهر سه برابر دوره هاي قبل بوده و در هر سفر برکات زيادي براي اين استان رقم خورده است.

وي گفت : دکتر احمدي نژاد کسي است که براي حل مشکل آب شرب مردم قم حمايت جدي به خرج داد و تقريبا اين کار را سامان داد اما همه دستگاههاي دولتي موظفند به نوبه خود نگاه ويژه اي به قم داشته باشند.


| شناسه مطلب: 16083







نظرات کاربران