معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات:

صدور ویزا برای 20 هزار خادم و اعزام 2200 کامیون در اربعین95 معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات:

صدور ویزا برای 20 هزار خادم و اعزام 2200 کامیون در اربعین95 معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات:

صدور ویزا برای 20 هزار خادم و اعزام 2200 کامیون در اربعین95 بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات:

صدور ویزا برای 20 هزار خادم و اعزام 2200 کامیون در اربعین95 معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات:

صدور ویزا برای 20 هزار خادم و اعزام 2200 کامیون در اربعین95 معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات:

صدور ویزا برای 20 هزار خادم و اعزام 2200 کامیون در اربعین95 معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات:

صدور ویزا برای 20 هزار خادم و اعزام 2200 کامیون در اربعین95 معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات:

صدور ویزا برای 20 هزار خادم و اعزام 2200 کامیون در اربعین95
معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات:

صدور ویزا برای 20 هزار خادم و اعزام 2200 کامیون در اربعین95

معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه در مجموع 70 درصد نیروهای خدماتی و کارگری ستاد عتبات عالیات در عراق تبرعی هستند گفت: کارگران متخصص جهت اعزام به عتبات باید به دفاتر استانی ستاد عتبات عالیات مراجعه کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، رجبعلي عرب در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، درباره اقدامات معاونت آماد و اعزام ستاد بازسازي عتبات عاليات گفت: عمليات پشتيباني و اعزام ستاد بازسازي عتبات عاليات و تمامي كارهاي اجرايي در اين راستا توسط اين معاونت صورت مي‌گيرد.
وي افزود: هماهنگي مرزها و تأمين كالاهاي پروژه‌ها و همچنين ارتباط درون‌سازماني ستاد عتبات عاليات با داخل و خارج از ايران توسط معاونت آماد و اعزام انجام مي‌شود. براي مثال هماهنگي با وزارتخانه‌هاي داخلي عراق نظير وزير ماليه، گمرك و در برخي زمينه‌ها وزارت صحه بخشي از اين اقدامات است. تامين كالاهاي پروژه‌هاي عتبات در عراق توسط معاونت آماد
معاون آماد و اعزام ستاد بازسازي عتبات عاليات اظهار داشت: تمامي ارتباطات درون‌سازماني ستاد عتبات عاليات نظير هماهنگي با نيروي انتظامي، وزارت كشور و گمرك جمهوري اسلامي ايران و هر آنچه در صورت صدور مجوزها در مرزهاي كشور ما نقش دارند برعهده معاونت آماد و اعزام ستاد عتبات است. ضمن اينكه تأمين عمده كالاهاي پروژه‌هاي ساخت و ساز در عتبات عاليات نيز برعهده اين معاونت است.
وي با بيان اينكه تأمين كالاهاي پروژه به 3 سبك انجام مي‌شود، تصريح كرد: سبك اول براساس اعلام نيازمندي پروژه‌ها است، سبك دوم هم براساس نذورات اهدا شده از سوي مردم جهت استفاده در پروژه‌هاي ساخت و ساز مانند اهداي فرش است، سبك سوم هم درخواست برخي اقلام از سوي عتبه‌ها مانند گل‌آرايي برخي مراسم‌ها است.
عرب با بيان اينكه كار صفي ستاد عتبات عاليات در ايام اربعين توسط معاونت آماد و اعزام انجام مي‌شود، گفت:‌ انتقال اجناس و كالاها به مرزها و هماهنگي با گمرك و نيروي انتظامي و بازارچه‌هاي مرزي و موكب‌داران ايراني و گفت‌وگو با طرف عراقي بخشي از اين اقدامات است.
بين 80 تا 100 درصد خروجي‌هاي اربعين از ايران به عراق با هماهنگي ستاد عتبات
وي تصريح كرد: 80 تا 100 درصد خروجي‌هاي اجناس، كالا و نيرو از ايران در ايام اربعين با مجوز و هماهنگي معاونت آماد و اعزام ستاد عتبات عاليات صورت گرفته بود. اما برخي اقدامات هم در خصوص اعزام خودروهاي آتش‌نشاني، آمبولانس، استقرار بيمارستا‌ن‌هاي صحرايي و حضور خودروهاي عمومي مانند اتوبوس و خودروهاي سازماني از طريق ستاد عتبات صورت گرفته بود.
معاون آماد و اعزام ستاد بازسازي عتبات عاليات خاطرنشان كرد: هماهنگي موارد مذكور در ايام اربعين بسيار سخت بود چرا كه ترتيبات اداري خاصي از سوي طرف عراقي وجود ندارد ولي با اين حال آنها از ما ليست نيرو، كالا و خودروهاي ورودي به كشورشان را مي‌خواستند كه عملاً به دليل مردمي بودن تمامي اقدامات راهپيمايي اربعين اين موضوع امكان‌پذير نبود چرا كه به هيچ‌وجه حجم كالا و نيرو مشخص نبود.
ستاد عتبات عاليات امين ايران و عراق
عرب گفت: با تعامل صورت گرفته با رئيس گمرك عراق بسياري از موضوعات فيصله پيدا كرد چرا كه وي ستاد عتبات عاليات را به عنوان امين بين 2 كشور معرفي و اعلام كرده بود كه آن چيزي كه قصد ورود به عراق در ايام اربعين دارد تنها با نامه رسمي ستاد عتبات عاليات ايران را داشت و اين سربرگ براي 2 طرف اتمام حجت به حساب مي‌آمد. ضمن اينكه مسئوليت تمامي موارد هم متوجه ستاد عتبات عاليات بود.
وي افزود: ظرفيت سيستم اداري عراق به دليل دستي بودن تمامي اقدامات محدود بود ضمن اينكه بسترسازي لازم براي پذيرايي از اين حجم بالا هم صورت نگرفته بود اما با اين حال ما با تعامل صورت گرفته با طرف عراقي توانستيم ساعت كار را از 8 ساعت در روز در ايام اربعين به 18 ساعت برسانيم تا مشكلات رفع شود.
فعاليت 21 ساعته كارمندان ستاد عتبات در ايام اربعين
معاون آماد و اعزام ستاد بازسازي عتبات عاليات تصريح كرد: كارمندان ستاد بازسازي عتبات عاليات هم در ايام اربعين به دليل حجم بالاي اقدامات و فعاليت‌هايشان تنها 3 ساعت را در طول شبانه روز فرصت استراحت داشتند.
عرب خاطرنشان كرد: ستاد بازسازي عتبات عاليات در زمينه صدور ويزاي خادمين هم با رشد 5 برابري نسبت به سال گذشته كارنامه خوبي را از خود برجاي گذاشت چرا كه سال جاري 20 هزار ويزاي خادمين صادر شد در حالي كه سال گذشته اين رقم بين 3 تا 4 هزار ويزا بود.
وي با اشاره به لزوم برنامه‌ريزي براي سال آينده اربعين از هم‌اكنون گفت: بايد حداقل 20 روز مانده به زمان اربعين سال آينده تمامي اقدامات پشتيباني تمام شده باشد به طوري كه تعداد نيرو، حجم كالا و خادمين مشخص باشد تا فعاليت‌هاي لازم از روزهاي قبل از آن آغاز شود و به ترافيك عبور و مرور زائرين برخورد نداشته باشيم. چرا كه برخي از مشكلات اربعين سال جاري به دليل يكي بودن مسير كالاهاي عبوري و تردد زائرين به مشكلات زيادي برخورد كرده بوديم.
لزوم ورود مسئولين به مسئله اربعين سال آينده
معاون آماد و اعزام ستاد بازسازي عتبات عاليات افزود: به دليل حجم كار راهپيمايي اربعين كه موضوعي ملي و اعتقادي به حساب مي‌آيد بايد يك سري از مسئولين كشور با درك لازم و ضرورت اهميت راهپيمايي عظيم اين روز شخصاً وارد گود اجرايي شوند نه اينكه كارمند غير توجيه و رده پايين گمرك حين اجراي كار و در دقايق پاياني اعلام كند كه قدرت اجرايي تصميم‌گيري در برخي امور را ندارد. در حالي كه گمرك در اين ايام وظايف مهمي را بر دوش دارد.
عرب اظهار داشت: بايد در جلسات برنامه‌ريزي دستگاه‌هاي متولي و اصلي، تصميمات مقتضي را اخذ كرده باشند تا دقيقه 90 معاون ستاد بازسازي عتبات عاليات براي ترخيص خودروي حامل باري كه 6 ساعت در گمرك ايران متوقف مانده بود شخصاً وارد نشود.
وي با انتقاد معطلي زياد در گمركات گفت: برخي اجناس و بارها به دليل عدم وجود هماهنگي در ايام اربعين توقف بيجا در گمرك داشتند كه دود آن به چشم زائر رفته و منجر به آن مي‌شود كه خدمات به زائر ديرتر برسد.
اعزام 1300 چشمه سرويس بهداشتي و دوش حمام به عراق در ايام اربعين
معاون آماد و اعزام ستاد بازسازي عتبات عاليات با اشاره به ارسال حجم بالاي از اجناس و كالا به عراق در ايام اربعين تصريح كرد: در آن ايام بيش از 2200 كاميون حامل كالا در تناژ مختلف، بيش از 500 هزار پتو، 1000 چشمه سرويس بهداشتي، 300 دوش حمام و همچنين قريب به 100 دستگاه نانوايي و مقادير بسيار زيادي گوشت قرمز، مرغ، برنج و حبوبات به عراق ارسال شده بود. ضمن اينكه به دليل بعد مسافتي طولاني بين ايران و عراق مقادير گوشت قرمز، مرغ و برخي اقلام ديگر هم از عراق خريداري شده بود.
عرب در همين راستا افزود: مقادير زيادي پتو، سرويس بهداشتي و حمام هم از اربعين سال‌ قبل به صورت ثابت و سيار در كشور عراق دپو شده بود كه از آنها هم استفاده كرديم.
وي از مسئولين و متوليان امر خواست توجه جدي نسبت به بحث اسكان، تأمين سرويس بهداشتي و حمام در سال‌هاي آينده داشته و اين اولويت و ضرورت را به ويژه در شهر كربلا مورد اهتمام جدي قرار دهند.
عراقي‌ها نيازمند سرمايه‌گذاري ايران براي توسعه خدمات در اربعين هستند
معاون آماد و اعزام ستاد بازسازي عتبات عاليات خاطرنشان كرد: طرف عراقي در زمينه تأمين غذا و پذيرايي توانايي بالايي دارد اما در زمينه تأمين سرويس بهداشتي و حمام نياز به كمك و سرمايه‌گذاري بيشتري از سوي ايراني‌ها است.
عرب از مسئولين خواست از هم‌اكنون به فكر برگزاري راهپيمايي اربعين در فصل تابستان باشند تا فضاي اسكان زائرين براي آن ايام مهيا و بستر لازم فراهم باشد كه در اين زمينه‌ مي‌توان امكان ثابت استاني و شهرستاني را ساخت تا از حمل‌ونقل كالاها در ايام اربعين جلوگيري شده و انرژي زيادي در اين بين تلف نشود. همچنين مي‌توان با مديريت لازم به صورت چند منظوره از آنها در ايام غيرپيك و غيراربعين استفاده كرد.
وي در مورد تأمين مصالح پروژه‌ها در اعتاب مقدسه از ايران گفت: سياست ستاد عتبات عاليات در مورد تأمين مصالح و لوازم پروژه‌هاي در اعتاب مقدسه واردات تمامي آنها از ايران است كه اين سياست در سخت‌ترين شرايط هم اجرا شده است.
تهيه گچ از سمنان و آجر از اصفهان براي پروژه‌هاي توسعه‌اي عتبات
معاون آماد و اعزام ستاد بازسازي عتبات عاليات افزود: معاونت آماد و اعزام در تمامي استان‌هاي ايران دفاتري دارد كه آنها كليه درخواست‌ها و نيازمندي‌هاي پروژه‌ها را جمع‌آوري كرده و به ستاد مركزي اعلام مي‌كنند. براي مثال چه مقدار گچ در چه ايامي مورد نياز است.
عرب در همين راستا تصريح كرد: تمامي گچ‌هاي مورد نياز پروژه‌هاي اعتاب مقدسه از استان سمنان تأمين مي‌شود زيرا فقط گچ اين استان است كه در آزمايشات مختلف صورت گرفته در پروژه‌هاي عمراني عتبات عاليات در عراق سربلند بيرون آمده است.
وي افزود: آجرهاي مورد نياز پروژه‌‌هاي اعتاب مقدسه هم از استان اصفهان تأمين مي‌شود ضمن اينكه برخي اجناس هم كه تخصصي است با رايزني‌هاي صورت گرفته با كارشناسان مختلف و گرفتن تخفيف مناسب از فروشندگان و تأمين‌كنندگان ايراني خريداري مي‌شود.
در پروژه‌هاي عتبات عاليات فقط از محصولات ايراني استفاده مي‌كنيم
معاون آماد و اعزام ستاد بازسازي عتبات عاليات اظهار داشت: در تمامي پروژه‌هاي عمراني ستاد عتبات عاليات در عراق كالاي ايراني استفاد شده ضمن اينكه با اين كار توانستيم حمايت لازم را از كارخانه‌هاي توليدكننده داخلي كشورمان به عمل آوريم. همچنين با توجه به كيفيت بالاي اجناس ايراني كه طرف عراقي و مشاوران آنها به انواع مختلف كيفيت اين اجناس را بارها آزمايش كرده‌اند با خيال راحت از اين اجناس استفاده مي‌كنيم.
عرب تصريح كرد:‌ برحسب نياز پروژه‌ها به كارگر و اعلام اين نيازمندي به ستاد عتبات عاليات و اعلام فراخوان ما به دفاتر استاني، كارگران متخصص به صورت تبرعي يك ماهه در عراق فعاليت عمراني خود را انجام مي‌دهند به طوري كه با همين نيروهاي تبرعي توانستيم سنگ‌فرش پروژه صحن حضرت زهرا را در نجف انجام دهيم. ضمن اينكه در مجموع 70 درصد نيروهاي خدماتي و كارگري ستاد عتبات عاليات در عراق تبرعي هستند.
وي افزود: كارگران متخصصي كه قصد حضور در پروژه‌هاي عمراني ستاد عتبات عاليات در عراق را دارند بايد در ابتدا به دفاتر استاني ستاد عتبات عاليات مراجعه و ضمن اعلام تخصص و مهارت لازم به مسئولان امر فرم‌هاي مربوطه را تكميل كنند. ويزاي نيروهاي كارگري ستاد عتبات عاليات يك ماه و ويزاي مهندسين 6 ماهه
معاون آماد و اعزام ستاد بازسازي عتبات عاليات با بيان اينكه بانك اطلاعات بسياري خوبي از كارگران متخصص و نيروهاي خدماتي متبرع در استان‌ها جمع‌آوري شده است، گفت:‌ از اطلاعات اين بانك در زمان‌هاي مقتضي استفاده مي‌شود به طوري كه براي مثال در هنگام احتياج به استفاده از كارگران سنگ‌كار به افراد متخصص و مهار اين بانك مراجعه مي‌شود.
عرب با بيان اينكه ويزاي نيروهاي كاري ستاد عتبات عاليات يك ماه و ويزاي مهندسين 6 ماهه است، خاطرنشان كرد: عمده نيروهاي مرتبط با ستاد عتبات عاليات در سامرا، كاظمين، كربلا و نجف متبرع يك ماهه هستند.
وي درباره مرمت و بازسازي حرم مطهر حضرت زينب (س) در صورت كه توسط ستاد عتبات عاليات صورت مي‌گيرد، افزود:‌ پروژه‌هاي عمراني حرم مطهر حضرت زينب در سوريه برعهده ستاد عتبات عاليات خوزستان گذاشته شده و اين استان معين اين پروژه معرفي شده است ضمن اينكه ترميم‌هاي لازم در اين حرم انجام شده و امكانات مورد نياز و نيروهاي انساني لازم كه همگي آنها ايراني هستند به اين پروژه اعزام شده است. خدمات 24 ساعته نيروهاي كارگري متبرع به پروژه‌هاي عتبات
معاون آماد و اعزام ستاد بازسازي عتبات عاليات تصريح كرد: همه نيروهاي متبرع ستاد عتبات عاليات ايراني بوده و به صورت 24 ساعته در اختيار ستاد عتبات عاليات در عراق هستند در حالي كه يك كارگر عراقي فقط 8 ساعت مي‌تواند در اختيار پروژه باشد.
عرب از خيرين و ناظرين خواست تا از اهداي برخي اجناس و كالاها كه جنبه خدماتي دارند به دليل اشباع شدن امكان زيارتي از آن اجناس خوددداري كرده و قبل از اينكه نذر خود را انجام دهند به دفاتر عتبات عاليات مراجعه و اطلاعات لازم در اين خصوص را كسب كنند سپس نذور خود را به مبالغ نقدي تبديل كرده تا ستاد عتبات عاليات بتواند با مديريت هزينه‌كرد آن پروژه‌ها را پيش ببرد.
وي همچنين از خيرين و ناظرين خواست از تحميل هزينه‌هاي زياد به حرم‌ها به دليل دپوي اجناس فراواني مانند فرش و تابلو جلوگيري كرده و براي ارسال مصالح ساختماني به پروژه‌هاي عتبات هم با دفاتر استاني هماهنگي لازم را به عمل آورده تا از ارسال مصالح غيرنياز به پروژه‌ها جلوگيري شود. هر كارگر متبرع 28 روز كار مي‌كند و 2 روز زيارت دوره‌اي مي‌رود
معاون آماد و اعزام ستاد بازسازي عتبات عاليات تصريح كرد: فعاليت ستاد عتبات عاليات 24 ساعته است و روز تعطيلي در اين ستاد وجود ندارد. چرا كه پروژه‌ها روز اداري و غيراداري نمي‌شناسد و در تمامي ايام و روزهاي سال مرزهاي 2 كشور فعال هستند. لذا ستاد عتبات عاليات همواره بايد به خط باشد.
عرب درباره تعداد روزهاي فعاليت كارگران متبرع در عراق گفت:‌ به كارگران متبرع 28 روز يك ماه را كار كرده و 2 روز آخر به زيارت دوره‌اي مي‌روند.
وي با بيان اينكه كار در عراق سخت و محل اقامت نيروهاي متبرع، كارگري است از آنها خواست تا استنباط حضور در هتل‌هاي عراق را نداشته باشند.
معاون آماد و اعزام ستاد بازسازي عتبات عاليات با بيان اينكه به خوبي مي‌دانيم كه همه نيروهاي خدماتي شور حسيني دارند اما از آنها انتظار داريم كه در ابتداي امر به مهارت و تخصص بالاي اعلامي در فرم‌هاي تكميل شده يقين پيدا كرده و سپس به صورت تمام و كمال خود را در اختيار ائمه، اهل بيت و پروژه‌ها قرار دهند.


| شناسه مطلب: 65870




عتبات اربعين



نظرات کاربران