شهرداران ۵۹ شهر اسلامی از 27 کشورجهان در درمشهد گردهم آمدند شهرداران ۵۹ شهر اسلامی از 27 کشورجهان در درمشهد گردهم آمدند شهرداران ۵۹ شهر اسلامی از 27 کشورجهان در درمشهد گردهم آمدند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شهرداران ۵۹ شهر اسلامی از 27 کشورجهان در درمشهد گردهم آمدند شهرداران ۵۹ شهر اسلامی از 27 کشورجهان در درمشهد گردهم آمدند شهرداران ۵۹ شهر اسلامی از 27 کشورجهان در درمشهد گردهم آمدند شهرداران ۵۹ شهر اسلامی از 27 کشورجهان در درمشهد گردهم آمدند شهرداران ۵۹ شهر اسلامی از 27 کشورجهان در درمشهد گردهم آمدند

شهرداران ۵۹ شهر اسلامی از 27 کشورجهان در درمشهد گردهم آمدند

این اجلاس به میزبانی مشهدمقدس پایتخت فرهنگی جهان اسلام با حضور شهرداران 59 شهر اسلامی و 19 شهر جمهوری اسلامی ایران آغاز به‌کار کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج از مشهد، اجلاس شهرداران جهات اسلام سومين اجلاسي است كه در راستاي نامگذاري شهر مشهد به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در اين شهر برگزار مي‌شود . دواجلاس ديگر يعني «اجلاس آسيايي جامعه ايمن» و «اجلاس جوانان عضو آيسسكو» سال 95 در مشهدمقدس برگزار شد.
آقاي مرتضوي شهردارمشهد طي سخناني در اين اجلاس با اشاره به اينكه مشهدالرضا(ع) پايتخت فرهنگي جهان اسلام و بزرگترين كلانشهر مذهبي جهان است، گفت: مشهدمقدس، شهري است كه صرفاً به‌دليل وجود مضجع شريف امام رضا(ع) و سلاله نبي اكرم(ص) شكل گرفته است؛ وجود اين امام همام كه رئوف بودن ايشان به‌ويژه مزين بودن آن شخصيت عزيز به عنوان انيس‌النفوس سبب آن شده كه سالانه اين شهر ميزبان قريب به 30 ميليون نفر از محبان اهل بيت(ع) باشد.
مرتضوي با اشاره به اينكه مشهد از ديرباز قبله محبان اهل بيت(ع) بوده است، خاطرنشان كرد: اكنون كه مشهدمقدس به‌صورت رسمي به‌عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام و امت‌هاي مسلمان پيرو قرآن و نيز ساير امت‌ها و اديان معرفي شده است، بر آن است زمينه‌ساز بازنمايي و جلوه ويژگي‌هاي منحصربه فرد امام رضا(ع) باشد.
وي ادامه داد: مواجهه علمي امام رضا(ع) با اديان گوناگون در حقانيت دين اسلام شهره تاريخ است و از همين رو ايشان معروف به عالم آل محمد(ص) است و مشهدالرضا به همين دليل داراي مراكز علمي و دانشگاهي با قدمت 700 ساله است و تنها دست‌نوشته‌هاي باقي مانده از خاندان رسول‌الله(ص) رساله ذهبيه است كه براي سبك زندگي مسلمانان نوشته شده است.
در ادامه محمد الشيخ شهردار مسقط عمان با اشاره به حضور سال گذشته خود در اجلاس شهرهاي راه ابريشم كه در قزوين برگزار شده بود، بيان كرد: در حال حاضر نيز اين شهرها وجود دارند و امروزي شده‌اند كه اين تغيير باعث ايجاد ارتباط ميان شهرهاي زيادي از چين تا شهرهاي آسياي ميانه شده است.
محمد الشيخ ادامه داد: اميدوارم كه اين اجلاس باعث توسعه همكاري‌هاي شهرهاي اسلامي جهان شود كه تكنولوژي‌هاي جديد نيز به گسترش اين ارتباطات كمك شاياني خواهد كرد.
وي عنوان كرد: شهر مسقط با مساحت سه هزار كيلومتري، داراي جمعيت يك و نيم ميليون نفري است اما اين شهر نيز همانند ساير شهرها با چالش‌هايي در زمينه‌هاي مختلف مواجه است.
شهردار مسقط اذعان كرد: ما مي‌كوشيم تا چالش‌هايي را كه در پيش رو داريم با ايجاد محيط زيست بهتر و سرمايه‌گذاري برطرف كنيم.
شهردار باماكو، پايتخت كشور مالي گفت: بايد از فرصت اجلاس شهرداران جهان اسلام براي برقراري ارتباط و همكاري بين شهرهاي اسلامي استفاده نماييم.
كي تاه در گفتگو با خبرنگار ستاد خبري نخستين اجلاس شهرداران جهان اسلام اظهار كرد: مشهد شهر سرسبز و زيبايي است و فعاليت‌هاي شهري نشان مي‌دهد اين شهر زنده و پويا است.
وي افزود: برگزاري اجلاس شهرداران جهان اسلام فرصت مناسبي براي برقراري ارتباط بين شهرداران است تا بتوانند زمينه همكاري‌هاي مشترك با يكديگر را ايجاد نمايد و با همفكري هم شهرها را توسعه دهند.
شهردار پايتخت كشور مالي تاكيد كرد: برگزاري اين اجلاس نبايد به مشهد ختم شود و بهتر است هر سال يك شهر اسلامي ميزبان شهرداران شهرهاي اسلامي باشد زيرا شرايط شهرها هر سال تغيير مي‌كند و نيازمند اخذ تصميمات جديد هستيم.
شهردار نيامي، پايتخت كشور نيجر گفت: از ديدن تميزي وسرسبزي مشهد متعجب شدم.
اسن سعيدو در گفتگو با خبرنگار ستاد خبري نخستين اجلاس شهرداران جهان اسلام با تشكر از شهردار مشهد به دليل دعوت از وي براي حضور در اجلاس شهرداران جهان اسلام اظهاركرد: طي چند ساعتي كه در اين شهر هستم بسيار متعجب شدم زيرا بر خلاف تصوراتم اين شهر را تميز، زيبا و سرسبز ديدم.
وي افزود: اميدوارم در اين سفر بتوانيم ديداري با شهردار مشهد داشته باشم تا بتوانيم در خصوص مسايل مورد علاقه دوجانبه گفتگو كنيم.
شهردار پايتخت كشور نيجر با اشاره به برگزاري اجلاس شهرداران جهان اسلام در مشهد خاطرنشان كرد: اين اجلاس مي‌تواند موجب هم‌افزايي و آشنايي مديران شهرهاي اسلامي با يكديگر شده تا بتوانند از تجربيات و ظرفيتت‌هاي مشترك استفاده نمايند.
سعيدو گفت: تمايل داريم با شهر مشهد پيمان خواهرخواندگي امضاء نماييم و از ظرفيت‌هاي مشهد خصوصا در حوزه نظافت شهري نيز بهره‌مند شويم.
شهردار دارالسلام تانزانيا گفت: حقوق انساني اسلام از تريبون اجلاس‌هاي جهاني بايد منتشر شود.
به گزارش ستاد خبري نخستين اجلاس شهرداران جهان اسلام، ميتا چارلز ماروا در جريان بازديد از آرامگاه فردوسي و در حاشيه اولين روز برگزاري نخستين اجلاس شهرداران جهان اسلام در مشهد با بيان اين مطلب، اظهار كرد: با روي كار آمدن گروه‌هاي افراطي در غرب آسيا، گسترش خشونت به اسم اسلام و تغييرات در سطح جهان، ضرورت دارد چهره واقعي اسلام و مسلمانان به دنيا عرضه شود و اين اقدام مي‌تواند با بهره‌گيري از تريبون كنفرانس‌ها و اجلاس‌هاي جهاني محقق شود.
وي با تاكيد بر لزوم شناخت دقيق كشورهاي مسلمان از يكديگر، عنوان كرد: با اين كار مي‌توان به توسعه شهري كمك كرد و درك درستي از فرهنگ‌ها، آداب و رسوم و شرايط حاكم بر ساير جوامع اسلامي به دست آورد.
گغتني است شهرداراني از كشورهاي افغانستان، پاكستان، تايلند، تركيه، سوريه، عراق، عمان، قرقيزستان، اتيوپي، الجزاير، تانزانيا، غنا، مراكش، موريتاني، مالزي، يمن، بوسني آلباني، روسيه، استراليا و ساحل عاج از جمله ميهمانان اين اجلاس هستند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران