از ابداع 30 طرح نذری تا ارتباط‌گیری با عشیره‌های عراقی از ابداع 30 طرح نذری تا ارتباط‌گیری با عشیره‌های عراقی از ابداع 30 طرح نذری تا ارتباط‌گیری با عشیره‌های عراقی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
از ابداع 30 طرح نذری تا ارتباط‌گیری با عشیره‌های عراقی از ابداع 30 طرح نذری تا ارتباط‌گیری با عشیره‌های عراقی از ابداع 30 طرح نذری تا ارتباط‌گیری با عشیره‌های عراقی از ابداع 30 طرح نذری تا ارتباط‌گیری با عشیره‌های عراقی از ابداع 30 طرح نذری تا ارتباط‌گیری با عشیره‌های عراقی

از ابداع 30 طرح نذری تا ارتباط‌گیری با عشیره‌های عراقی

مسئول دو موکب شباب العلویون و فاطمةالزهرا(س) درباره فعالیت‌هایی که در ایام اربعین سال گذشته و برنامه‌های سال جاری دارد،‌ اظهار کرد: سال گذشته 30 طرح نذری را راه‌اندازی کردیم تا هر کس بنا به وسع خود در این طرح شرکت کند که نذورات شامل برنج، گوشت، پتو، موکت و ... بود.

طبرستاني، مسئول دو موكب شباب العلويون و فاطمةالزهرا(س) در گفت‌وگو با كميته فرهنگي آموزشي ستاد اربعين درباره فعاليت‌هايي كه طي سال گذشته در ايام اربعين داشته است، اظهار كرد: طي چهار مرحله موضوع آموزش خادمان در دوره پيش از سفر را برگزار كرديم. ابتدا آموزش مكالمه عربي بود. همچنين از يك استاد جامعه‌شناس براي آموزش ارتباط‌دهي خادمان با شهروندان و زائران عراقي استفاده كرديم. آموزش‌هايي كه برگزار كرديم در حوزه امنيتي،‌ رفتاري و خانوادگي بود كه طي 10 جلسه برگزار شد.
وي افزود: جلسات به صورت رو در رو بود و به اين منظور كه خادمان بتوانند با مردم ارتباط تاثيرگذار داشته باشند. همچنين با دهياران و 500 پايگاه بسيج هم جلسه داشتيم. با مسئولان و شهرداران شهرستان بابلسر و بابل نيز جلسه‌اي داشتيم تا در جريان‌سازي اربعين در قبل، حين و بعد از پياده‌روي اربعين آماده شوند. همچنين بخش فرهنگي، خدمات‌دهي، درماني و ارتباط گيري با گروه عراقي را نيز در برنامه داشتيم.
طبرستاني ادامه داد: در موضوع جمع‌آوري نذورات نيز كميته مستقل راه‌اندازي كرديم و برنامه نذر يك كيسه برنج نذر قدم‌هاي اربعين از جمله برنامه‌هاي اين كميته بود كه در نتيجه بيش از 17 تن برنج جمع‌آوري كرديم. در همين راستا انواع نذرها را راه‌اندازي كرديم كه نذر گوشت،‌ پتو و حتي نذر وسايل حمل و نقل مثل تريلي، وانت و ... از اين جمله بود. طرح‌هاي نذري شامل 30 مورد بودند. هر كسي بنا به وسع خود در اين طرح شركت مي‌كرد. اين طرح در مقايسه با سال‌هاي قبل با رشد قابل توجهي روبرو بود.
وي در ادامه سخنانش گفت: 7 بخش و ستاد فرعي راه‌اندازي كرديم. ظرفيت فوق‌العاده‌اي در مركبات مازندران داشتيم كه آن را نيز فعال كرديم. از سويي سعي بر اعتمادسازي داشتيم كه مردم به اين اطمينان برسند كه نذوراتشان به دست زوار اربعين مي‌رسد. حتي تا روز آخر كه مرز بسته شده بود،‌ نذورات را جمع‌آوري كرده و در مرز مهران تحويل زوار داديم.
طبرستاني اظهار كرد: در حوزه اسكان در عراق نيز پيش از اربعين سال 95 با مسئولان عراق از وزير اوقاف تا مسئولان شهر كربلا ارتباط گرفتيم و نتيجه آن اين شد كه 13 نفر از اين افراد در هفته جاري به ايران آمدند و برخي نيز به زيارت حرم امام رضا(ع) رفتند. همچنين با استاندار كربلا و عضو شوراي شهر اين شهر جلسه‌اي داشتيم و ارتباط خوبي برقرار شد و قرار شد كه بهترين مكان در كربلا را به ما بدهند. اين مكان يك ورزشگاه نيمه‌كاره بود و آماده‌سازي آن فعاليتي بسيار زمان‌بر و سخت بود. در نتيجه فعاليت‌هايي كه انجام شد، مجوز اين موكب در كربلا را به ثبت رسانديم كه در اين راستا مجوز دو موكب فاطمةالزهرا(س) و شباب العلويون مازندران را دريافت كرديم. مكان اين موكب برابر با 6 هزار مترمربع بود كه آماده‌سازي آن 45 روز به طول انجاميد.
وي در توضيح بيشتر در اين باره يادآور شد: در اين موكب نزديك به 34 هزار و 600 نفر از 28 استان را اسكان داديم. همچنين زائراني از هفت كشور نيز در اين موكب‌ها اسكان داده شدند كه از تركيه، افغانستان، پاكستان، هند، لبنان و عراق بودند. از اين تعداد، بانوان شامل 7 هزار نفر بودند. براي مثال دو محل اقامت در خيابان شهدا را به گروهي از شهر رفسنجان داديم. در كنار اين كارها 15 خانه و چند حسينيه را نيز آماده كرديم و به ساماندهي مكاني براي اسكان اضطراري و شرايط بحراني پرداختيم.
به گفته طبرستاني، در اين مدت 160 هزار پرس غذا به زائران داده شد. همچنين 58 هزار صبحانه كه مجموعه كاملي از مربا،‌ عسل،‌ پنير، تخم‌مرغ، آب ميوه، كيك و سيب‌زميني بود نيز در اختيار زوار قرار گرفت. چهار سرويس مختلف براي صبحانه در نظر گرفته بوديم. در روز اربعين نيز 20 هزار بسته صبحانه عرضه كرديم. 150 هزار ميان‌وعده نيز داشتيم كه در ساعات مختلف روز از 10 تا 23 ارائه مي‌شد.
وي اظهار كرد: همچنين گروه تشريفاتي داشتيم كه ساك و چمدان زوار را مي‌گرفتند و آنان را در مكان مناسب اسكان مي‌دادند. اين اقدام به منظور تكريم ويژه زائران اربعين انجام مي‌شد و زوار به عنوان يك مقام برجسته تلقي مي‌شدند. از سويي به صورت شبانه‌روزي پذيرش داشتيم و سعي بر آن بود كه به همه افرادي كه مراجعه مي‌كنند اسكان دهيم. همچنين درمانگاه امام سجاد(ع) را نيز داشتيم كه 6300 نفر در آنجا تحت درمان قرار گرفتند كه 3 هزار نفر از آنان عراقي بودند.
طبرستاني افزود: با توجه به اينكه از سوي هلال احمر براي تهيه دارو حمايت نشديم، روزها نذورات مردمي را مي‌گرفتيم و دارو تهيه مي‌كرديم و مشاركت مردمي در اين راستا موثر بود. همچنين يك گروه ماساژدرماني هم داشتيم كه در قالب يك مركز به زائران خدمات ارائه مي‌كردند. 1260 نفر در اين مركز به صورت علمي و پزشكي خدمات‌رساني شدند. پيرايش به صورت رايگان نيز از ديگر خدماتي بود كه ارائه شد. كفش‌دوزي و واكس رايگان نيز در برنامه‌هاي خدمات‌رساني ما جاي داشت.
اين فعال در عرصه خدمات‌رساني اربعين گفت: در بخش فرهنگي نيز دو نمايشگاه شهداي مدافع حرم را برگزار كرديم كه يك نمايشگاه به تابلو عكس‌هاي بيداري اسلامي اختصاص يافت و مقامات عراقي و زائران از آن بازديد مي‌كردند. حسينيه بزرگي به نام شهداي مدافع حرم را براي اسكان اضطراري دو هزار نفر آماده كرديم كه در اوقات نماز،‌ اقامه اين فريضه به جماعت برگزار مي‌شد. همچنين 12 مجلس روضه،‌ دعاي كميل، زيارت اربعين و سخنراني از ديگر برنامه‌هاي اين موكب بود.
وي بيان كرد: شب پيش از اربعين،‌ يك دسته عزاداري شامل 10 هزار نفر را به سمت حرم روانه كرديم. بخش ديگري كه اولويت ما بود، برپايي موكب شبانه‌روزي بود كه علاوه بر اسكان به پذيرايي از زوار مي‌پرداخت و در طول 100 متر از زائران پذيرايي مي‌كرد. تجليل از شهداي لبناني نيز از ديگر برنامه‌هاي ما در ايام اربعين بود كه از يكي از فرزندان اين شهدا تجليل شد و وي نيز با هديه دادن پرچم حرم حضرت رقيه(س) از اين اقدام ما قدرداني كرد. نتيجه فعاليت‌هايي كه در ايام اربعين صورت گرفت آن شد كه از 30 فروردين تا دوم ارديبهشت امسال، 13 مقام عالي‌رتبه عراقي مهمان ما بودند.
طبرستاني اظهار كرد: در برنامه‌هاي سال جاري نيز در نظر داريم كه تمام كارها را با درصدي افزايش دهيم. همچنين در حوزه اقتصاد مقاومتي كه مورد تاكيد رهبر معظم انقلاب نيز است، ظرفيت‌سازي مي‌كنيم. درصدد هستيم به همان ميزان كه مردم كشور ما به كربلا مي‌روند،‌ زوار عراقي را به ايران دعوت و پذيرايي كرده و طي اين اقدام،‌ مازندران را به آنان معرفي كنيم.
مسئول موكب شباب العلويون گفت: در اين راستا ظرفيت گردشگري، زيارتي و پزشكي را ضمن ارتباط‌گيري با زوار به آنان انتقال مي‌دهيم. همچنين تعداد زيادي بروشور را همراه با زائراني كه طي امسال به صورت پياده به كربلا مي‌روند به مردم عراق ارائه مي‌كنيم. اين اقدام مي‌تواند فرصت جذب مردم عراق به ايران باشد تا مازندران را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب كنند.
وي افزود: همچنين با عشيره‌هاي عراقي ارتباط مي‌گيريم كه اين اقدام در ادامه ارتباط با مقامات عراق در سال 95، انجام مي‌شود. در حوزه بانوان و كودكان عراقي نيز ورود مي‌كنيم و هدايايي را آماده خواهيم كرد تا از جايگاه بانوان عراقي تقدير و تشكر كنيم. در اصل ارتباط بخش خواهران با زنان عراقي در اين حوزه را سرلوحه كار خود قرار مي‌دهيم.


| شناسه مطلب: 67742




اربعين



نظرات کاربران