پلارک در جمع خبرنگاران کرمانی: 

حرم سیدالشهداء ۳۰هزار متر افزایش پیدا می‌کند پلارک در جمع خبرنگاران کرمانی: 

حرم سیدالشهداء ۳۰هزار متر افزایش پیدا می‌کند پلارک در جمع خبرنگاران کرمانی: 

حرم سیدالشهداء ۳۰هزار متر افزایش پیدا می‌کند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پلارک در جمع خبرنگاران کرمانی: 

حرم سیدالشهداء ۳۰هزار متر افزایش پیدا می‌کند پلارک در جمع خبرنگاران کرمانی: 

حرم سیدالشهداء ۳۰هزار متر افزایش پیدا می‌کند پلارک در جمع خبرنگاران کرمانی: 

حرم سیدالشهداء ۳۰هزار متر افزایش پیدا می‌کند پلارک در جمع خبرنگاران کرمانی: 

حرم سیدالشهداء ۳۰هزار متر افزایش پیدا می‌کند پلارک در جمع خبرنگاران کرمانی: 

حرم سیدالشهداء ۳۰هزار متر افزایش پیدا می‌کند
پلارک در جمع خبرنگاران کرمانی:

حرم سیدالشهداء ۳۰هزار متر افزایش پیدا می‌کند

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور، به تشریح کلی فعالیت های ستاد کشوری در اعتاب مقدسه عراق پرداخت و گفت: یکی از حساس ترین و فنی ترین پروژه ها به لحاظ تکنیک را کرمانی ها به عهده گرفتند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حسن پلارك، رييس ستاد بازسازي عتبات عاليات كشور، امروز(۶ ارديبهشت) در حاشيه سفر به كرمان براي بازديد از پروژه معراج-طرح ترفيع گنبد امام حسين عليه السلام-در جمع خبرنگاران كرماني به تشريح كلي فعاليت هاي ستاد كشوري در اعتاب مقدسه عراق پرداخت و گفت: به مناسبت عيد سعيد مبعث، ضريح امامين عسكريين كه قرار بود نيمه شعبان افتتاح شود؛ از يك هفته قبل از مبعث آماده و در شب اين عيد افتتاح شد كه در حاليكه قرار بود نيمه شعبان افتتاح شود. حرمين عسكريين وي افزود: نصب ضريح امامين عسكريين در واقع پايان عمليات بازسازي در سامرا بود كه بعد از انفجار چند سال پيش، آغاز شد و 4 صندوقچه داخل ضريح(براي نصب بر مضجع شريف هر يك از بزرگان آرميده در حرم مطهر} سه سال در شيراز زمان برد و بك كار هنري و منبت كاري و ارزشمند انجام شد. پلارك با بيان اينكه تمامي درب هاي ورودي به رواق ها نيز در قم و تهران و شيراز ساخته و بعد از ضريح، نصب شد؛ اظهار داشت: طرح توسعه حرمين عسكريين را با شعاع 300 متر داديم و دنبال تصويب آن در سيستم دولتي عراق هستيم كه بعد از تصويب، دنبال تملك زمين باشيم. حرمين جوادين وي با اين توضيح كه اين طرح، طرحي جامعي است كه همه چيز را در آن اعم از فضاي اقامتي شامل هتل ها و مهمانسراها با ظرفيت 20 هزار مسافر به اضافه مراكز علمي و پژوهشي در نظر گرفتيم؛ گفت: در كاظمين نيز در داخل حرم كارها تمام شده و شهريور جاري، پايان طرح توسعه اوليه را داريم كه شامل دو شبستان شرقي و غربي هر يك با زيربناي 5 هزار متر در دو طبقه است كه هم اكنون نازك كاري آن در حال انجام است. رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات كشور با افزودن اينكه با اجراي اين طرح، فضاي موجود حرم به دو برابر افزايش پيدا مي كند؛ به طرح جامع هم در قالب دو صحن «صاحب الزمان عليه السلام» و «امام رضا عليه السلام» اشاره و بيان كرد: زمين آن، تملك شده و عمليات اجرايي آن تازه شروع شده كه با زمان بندي 6 ساله اي كه براي آن در نظر گرفتيم، فضاي موجود حرم به 15 هزار متر مربع افزايش مي يابد. كربلاي معلي وي با اشاره به اينكه در كربلا هم دو پروژه عمده با عنوان پروژه معراج در حال اجرا داريم كه شامل ساخت گنبد با تكنولوژي جديد و لاغرسازي ستون هايي است كه گنبد بر روي آن نصب مي شود؛ تصريح كرد: اين پروژه حين اجرا، گسترده هم شد زيرا متوجه ضرورت تقويت كل بناها و گنبدخانه قبلي شديم كه پيوسته به گنبد جديد مي شد كه زمان و هزينه ها را به ۵ برابر افزايش داد. پلارك ادامه داد: تمام فضاي حرم سيدالشهداعليه السلام از گنبد گرفته تا رواق ها و تا نقطه اي كه نماز كامل است{زير قبه} مقاوم سازي مي شود و طرح توسعه حرم سيدالشهدا كه شامل 4 صحن بزرگ است؛ فضاي موجود را به بيش از 30 برابر توسعه مي ده. وي افزود: با توجه به اينكه زمين هاي لازم تملك شده، دو نيم صحن «عقيله بني هاشم» و «امام حسين عليه السلام»حد واسط خيمه گاه تا باب القبله و باب الرأس، يك كار درون آب و شبستان زيرزميني منفي 25 و صحن و بسط هاي بالا انجام مي شود و 6 سال زمان اجراي پروژه است كه يكسال و نيم پيش رفته است.
نجف اشرف رئيس ستادبازسازي عتبات عاليات كشور درباره طرح توسعه حرم علوي عليه السلام هم با بيان اينكه اين طرح با عنوان صحن و شبستان حضرت زهراسلام الله عليها در حالي طيِ مراحل پاياني است و بيش از 90 درصد تاكنون پيشرفت داشته است؛ اعلام كرد: تا شهريور جاري، بخش زبارتي كه 110 هزار متر است را تحويل مي دهيم و تا پايان سال نيز بخش غيرزيارتي شامل موزه، كتابخانه، مهمانسرا و دارالتوليه، تحويل داده خواهد شد كه تحول بزرگي در حرم است. وي فعاليت ستادبازسازي عتبات عاليات كشور در ديگر اماكن زيارتي عراق را نيز مورد اشاره قرار داد و در اين زمينه به فعاليت هاي انجام شده در شهر بلد و حرم امامزاده سيد محمد و نيز در حرم طفلان مسلم و مصيب اشاره كرد و گفت: در طفلان مسلم، كار تمام شده و در حال توسعه خدمات درماني و بهداشتي هستيم و در كوفه نيز ضريح مسلم عوض شده و طرح توسعه حرم را در دست اجرا داريم. سوريه
پلارك با بيان اينكه در سوريه هم مشغول كار هستيم و حرم حضرت زينب و رقيه سلام الله عليهما را در دستور كار داريم؛ اظهار داشت: همه آن نواقص و صدمات وارده را بازسازي كرديم و اكنون دنبال طرح هاي توسعه اي هستيم كه بعد از بازگشت امنيت، بلافاصله كار را شروع مي كنيم و بحث اصلي ما در آنجا، تملك زمين است. وي تكيه گاه اصلي در هزينه كرد براي اعتاب مقدسه را كمك هاي مردمي و خودجوش ذكر كرد و افزود: به اينكه هر استاني آمادگي داشته باشد بر اساس سرانه و توانمندي بك سقف تكليفي را مشخص مي كنيم و آن استان بايد تعهد را انجام دهد. اجراي حساس ترين پروژه اعتاب مقدسه در كرمان
رئيس ستادبازسازي عتبات عاليات كشور خاطرنشان كرد: به دليل ويژگي هاي مديريتي و فني و مهندسي كه در كرمان وجود داشت يكي از حساس ترين و فني ترين پروژه ها به لحاظ تكنيك را كرمان به عهده گرفت و آن طرح ترفيع گنبد بود كه اين پروژه هم به لحاظ زمانبندي و هم قيمت تمام شده، خوب پيش رفته و همه پول را مردم تأمين كردند اما تأخير يكساله اي در انجام آن، به دليل ضرورت هايي كه بعداً مشخص شد(تقويت كل بناي حرم) داريم.
وي با بيان اينكه به كساني كه خشت هاي طلاي گنبد را خريداري كنند،سند افتخار داده مي شود كه باقيات الصالحاتي براي آنان است؛ خاطرنشان كرد: كارِ مديريتي خوبي در اين جهت انجام شده و در حاليكه برآورد اوليه ما براي اين پروژه 30 ميليارد تومان بود اما دو مسئله يكي لاغرسازي ستون ها و ديگري بازسازي كل بناي حرم، سقف تعهد ما را بالا برد.
پلارك با اشاره به اينكه لاغرسازي و مقاوم سازي هر ستون 6 ماه كار برد و هر يك 5 ميليارد تومان هزينه دربرداشت؛ اعلام كرد: يك فرد خيّر از شمال كشور هزينه هر ۴ ستون معادل ۲۰ ميليارد تومان را پذيرفت و نخواست حتي نامي از او فاش شود؛ اين فرد در شب عيد مبعث از دنيا رفت و باقيات الصالحات او در مكاني برجاي ماند كه زير آن{قبه} دعا مستجاب است.
منبع: شبستان




نظرات کاربران