گزارشی از فضای گرم جلسات حلقه معرفت در حرم امام رضا(ع)

غنی سازی معرفتی زائران رضوی گزارشی از فضای گرم جلسات حلقه معرفت در حرم امام رضا(ع)

غنی سازی معرفتی زائران رضوی گزارشی از فضای گرم جلسات حلقه معرفت در حرم امام رضا(ع)

غنی سازی معرفتی زائران رضوی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گزارشی از فضای گرم جلسات حلقه معرفت در حرم امام رضا(ع)

غنی سازی معرفتی زائران رضوی گزارشی از فضای گرم جلسات حلقه معرفت در حرم امام رضا(ع)

غنی سازی معرفتی زائران رضوی گزارشی از فضای گرم جلسات حلقه معرفت در حرم امام رضا(ع)

غنی سازی معرفتی زائران رضوی گزارشی از فضای گرم جلسات حلقه معرفت در حرم امام رضا(ع)

غنی سازی معرفتی زائران رضوی گزارشی از فضای گرم جلسات حلقه معرفت در حرم امام رضا(ع)

غنی سازی معرفتی زائران رضوی
گزارشی از فضای گرم جلسات حلقه معرفت در حرم امام رضا(ع)

غنی سازی معرفتی زائران رضوی

گفت و گو های جذاب، پرسش هایی که در ذهن مانده است، دغدغه هایی که شکل کلمه می گیرد، پاسخ هایی که کلمه به کلمه باید دقیق در جای خود بنشیند تا گرهی از ذهن باز شود، و... اینجا نشست حلقه معرفت است که ماموریت غنی سازی معرفتی ذهن و ضمیر و فکر زائران را بر عهده دارد، اینجا حلقه معرفت است...

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، همه زائر هستند. به دقت گوش مي كنند و در ميان صحبت هاي سخنران جلسه از سئوال كردن و پرسيدن منع نمي شوند. جمعيت زائر دور يك ميز كوچك كه پشت آن يك روحاني نشسته ، حلقه زده اند و اين حلقه با بحث هاي شيرين و جذاب مدام بزرگتر مي شود.زائرين از گوشه و كنار كشور هستند و هرگاه سئوالي مي پرسند از زبان و لهجه آنها مي توان فهميد كه اهل چه شهري هستند. يكي با زبان شيرين آذري، ديگري با زبان لري و يكي هم با زبان كردي و ... مشغول بحث و تبادل نظر هستند.
اينجا مدرسه پريزاد در چند قدمي مرقد مطهر حضرت علي بن موسي الرضا عليه السلام است. مدرسه اي قديمي و بزرگ كه خود سرگذشتي خاص دارد اما در صحن بزرگ آن هر روز و هر شب جلساتي با عنوان " حلقه معرف" برگزار مي شود. در يكي از اين جلسات حضور مي يابم و پاي صحبت سخنران و استاد مربوط و زائران مي نشينم. موضوع جلسه اعتقادي است و بحث آن ظهور امام زمان(عج) و مهدويت است.از يك زائر آذري زبان در مورد اين جلسات مي پرسم.حسيني گفت: من به صورت اتفاقي وارد اين مدرسه شدم و نظير اين جلسات را در جايي نديده ام و مهم اين است كه به بسياري از سئوالات و شبهات مردم پاسخ مي دهند. به عنوان مثال خيلي كنجكاو بودم كه دجال كيست؟ در اينجا با طرح اين سئوال و جواب هاي زائرين و مردم و استاد جلسه به پاسخ بسياري از سئوالات دست پيدا كردم ....
از روي كنجكاوي به جمع اين عزيزان پيوستم.باگذشت چند دقيقه متوجه شدم جلسه اي خوب و پر مفهموم است. زائرين در طرح سئوالات خود كاملاً آزاد هستند و هيچ منعي وجود ندارد و همين به جذابيت جلسات مي افزايد.
رسوليان از ديگر زائران حاضر در اين جلسه به گزارشگر خبرگزار رضوي گفت: نظير اين جلسات را در جايي نديده ام و مهم اين است كه به بسياري از سئوالات و شبهات مردم پاسخ مي دهند. به عنوان مثال در بحث ظهور امام زمان (عج) خيلي كنجكاو بودم كه دجال كيست؟ در اينجا با طرح اين سئوال و جواب هاي زائرين و مردم و استاد جلسه به پاسخ بسياري از سئوالات دست پيدا كردم و انصافاً اين اقدام يك حركت فرهنگي خوب براي اغناي افكار زائرين و مردم محسوب مي شود.
دست مريزاد زائرين شركت كننده در جلسات حلقه هاي معرفت هر يك نظرها و پيشنهادهاي مختلفي دارند. يك زائر اهل شيراز گفت: به مسئولان و مديران مربوطه دست مريزاد مي گويم و اميدوارم اين جلسات در سطح كشور و به ويژه براي جوانان برگزار شود تا اين عزيزان به بيراهه كشيده نشوند. امروز در برابر تهاجم فرهنگي غرب و باتوجه به ابزار، امكانات و تكنولوژي هاي جديد نظير اينترنت، فضاي مجازي و ... بايد چنين جلساتي بيشتر گسترش يابد و مديران فرهنگي جامعه ما رسالتي خطير بر دوش دارند.
حال و هواي جلسه در حلقه معرفت كه استاد آن حجت الاسلام فيروزي پور است و بحث آن ظهور امام زمان(عج) و مهدويت مي باشد، مي نشينم؛ يكي از زائرين سئوالي مطرح مي كند كه طبق يك روايت اگر يك روز به آخر الزمان مانده باشد، به طور يقين امام زمان ظهور خواهند فرمود. استاد جلسه پاسخ اين سئوال را از جمعيت حاضر در حلقه معرفت مي خواهد و هر يك از زائرين معني دجال از نظر لغتي يعني كسي كه بسيار بسيار دروغ مي گويد و البته دجال يك شخص نيست و يك جريان است. به عنوان مثال حقوق بشر توسط غربي ها در جامعه امروز ما يك دجال در عصر حاضر محسوب مي شود چرا كه يك دروغ محض است.
در جلسه پاسخي مي دهد. بحث هاي جالبي رد و بدل مي شود و در نهايت با اهداي كتاب به بهترين پاسخگو اين بحث به پايان مي رسد.
در ادامه جلسه يكي از زائرين مي پرسد دجال كيست؟ جمعيت حاضر در حلقه معرفت با كنجكاوي تمام منتظر پاسخ مي مانند و البته برخي از آنها توضيحاتي مي دهند. حجت الاسلام فيروزي پور نيز در ترسيم دجال در آخرالزمان مي گويد: معني دجال از نظر لغتي يعني كسي كه بسيار بسيار دروغ مي گويد و البته دجال يك شخص نيست و يك جريان است. به عنوان مثال طرح حقوق بشر توسط غربي ها در جامعه امروز ما يك دجال در عصر حاضر محسوب مي شود چرا كه يك دروغ محض است.
بحث بين استاد جلسه و زائرين تمامي ندارد چرا كه ادامه بحث به نحوه خلقت آسمان ها و زمين مي رسد و اينكه خلقت آسمان ها و زمين در 6 روز توسط خداي متعال به معني روز نيست بلكه به معني 6 دوره است و خداوند آسمان ها و زمين را طي 6 دوره خلق كرده است.حجت الاسلام فيروزي پور در پايان جلسه، جمعيت زائر را به شنيدن يك روايت از حضرت امام رضا(ع) مي خواند و مي گويد: هر كس از شما به اين سئوال جواب دهد كتاب جايزه خواهد گرفت. امام رضا(ع) فرموده هر كس مرا در توس زيارت كند در 3 جا خودم او را شفاعت خواهم كرد و اين 3 جا را بگوييد.
زائري در بين جمعيت مي گويد هنگام عبور از پل صراط و ديگري هم مي گويد هنگامي كه نامه اعمال ما را به دست راست و چپ مي دهند و زائري هم مي گويد هنگام ميزان سنجش اعمال. به هر يك از آنها كتابي هديه مي شود تا از اين جلسه به يادگار داشته باشند.
فضاي جلسه گرم و گرم تر مي شود اما وقت آن به پايان رسيده و البته استادان اين جلسات از استادان حوزه هاي علميه قم و مشهد و دفتر تبليغات هستند.اين جلسات باتوجه به حضور دائم شهروندان در صحن و سراي بارگاه ملكوتي حضرت ثامن الائمه(ع) به صورت شبانه روزي برگزار مي شود.
در ادامه جلسه ديگري توسط يكي از اساتيد برگزار خواهد شد.از آقاي دانشمند، معاون شيفت پنجم حلقه معرف، در مورد برنامه هاي اين جلسات و نحوه برگزاري آنها مي پرسم. وي گفت: استادان اين جلسات از استادان حوزه هاي علميه قم و مشهد و دفتر تبليغات هستند.اين جلسات باتوجه به حضور دائم شهروندان در صحن و سراي بارگاه ملكوتي حضرت ثامن الائمه(ع) به صورت شبانه روزي برگزار مي شود.
هر5 /1 ساعت يك جلسه در قالب حلقه معرفت برگزار مي شود و طي 24 ساعت حدود 30 الي 35 جلسه تشكيل مي شود كه مورد استقبال زائرين و مجاورين قرار گرفته است. نظم مناسب يكي از نكات برجسته و خوب در برگزاري اين جلسات وجود نظم و برنامه ريزي مناسب است.
كاركنان و خادمان حاضر در صحن مدرسه پريزاد با نظم خاصي، زائرين را هدايت و راهنمايي مي كنند تا جلسات دچار بي نظمي نشود.
آنها با احترام خاصي براي زائرين سعي مي كنند جلسات با ترتيب و نظم خوبي برگزار شود و در اين حركت نيز بخوبي و با موفقيت عمل كرده اند.
فضاي جلسات و بحث و تبادل نظر بين آحاد زائرين و استاد جلسات بسيار گرم و صميمي و محيطي آزاد و كاملا اسلامي ديده مي شود.
استقبال خوب زائرين نشان مي دهد كه اين جلسات موثر بوده است و پاسخ به سئوالات و شبهات آنها كافي و جوابگويي ها كامل است.
يك نكته بسيار مهم و در خور تأمل در اين برنامه فرهنگي برگزاري جلسات در طول شبانه روز مي باشد به عبارت ديگر در هر ساعت و لحظه اي كه وارد مدرسه پريزاد شويد، با چنين جلساتي رو به رو خواهيد شد. جلساتي گرم، صميمي و پرجاذبه كه مورد توجه و استقبال زائرين قرار گرفته است.
منبع: خبرگزاري رضوي


| شناسه مطلب: 71737




معارف امام رضا



نظرات کاربران