آیت الله علم الهدی:

امام رضا(ع) با مناظره نقشه دشمن را نابود کرد آیت الله علم الهدی:

امام رضا(ع) با مناظره نقشه دشمن را نابود کرد آیت الله علم الهدی:

امام رضا(ع) با مناظره نقشه دشمن را نابود کرد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت الله علم الهدی:

امام رضا(ع) با مناظره نقشه دشمن را نابود کرد آیت الله علم الهدی:

امام رضا(ع) با مناظره نقشه دشمن را نابود کرد آیت الله علم الهدی:

امام رضا(ع) با مناظره نقشه دشمن را نابود کرد آیت الله علم الهدی:

امام رضا(ع) با مناظره نقشه دشمن را نابود کرد آیت الله علم الهدی:

امام رضا(ع) با مناظره نقشه دشمن را نابود کرد
آیت الله علم الهدی:

امام رضا(ع) با مناظره نقشه دشمن را نابود کرد

امام جمعه مشهد مقدس گفت: امام رضا(ع) در مقابل ظلم ظالمان سکوت نکرد و لحظه به لحظه توطئه دشمنان را نقش بر آب کرد، اگر امام رضا(ع) فقط اهل مذاکره می‏بود، در چنین روزی زهر به آقا نمی‏‌دادند و ایشان را به شهادت نمی‌‏رساندند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آيت الله علم الهدي؛ نماينده ولي فقيه در خراسان و امام جمعه مشهد مقدس در ويژه برنامه روز شهادت امام رضا(ع) كه قبل از نماز ظهر و عصر در رواق امام خميني(ره) برگزار شد، با اشاره به اينكه امروز در تمام كشور عزاي امام رضا(ع) برپاست، اظهار كرد: در زيارت جامعه براي امام رضا(ع) دو تعبير وجود دارد كه در ظاهر با هم ناسازگار هستند، اين تعابير شامل «عارف بودن به حق اهل بيت(ع)» و «از خدا درخواست مي‏‌كنم كه مرا عارف به حق اهل بيت(ع) قرار دهد» مي‌‏شود. اين دو تعبير در ظاهر باهم ناسازگار است، زيرا ما يك بار مي‏‌گوييم ما عارف به حق ايشان هستيم و در فراز ديگر دوباره به خدا مي‏‌گوييم ما را عارف به ايشان قرار دهد.
وي ادامه داد: «عارف بحقكم» به معناي اين است كه ما جايگاه عرفاني و عالمانه و ولايتي اهل بيت(ع) را مي‏‌شناسيم و مي‏دانيم ايشان در مقامات والاي الهي قرار دارند.
مرز معرفتي شيعه امام جمعه مشهد مقدس گفت: ما عاشقان به اهل بيت(ع) يك مرز معرفتي در وجودمان است، اين مرز ما را از غير شيعيان جدا مي‏كند. به تعبير ديگر معرفت به امامان مراتبي دارد و ما شيعيان به بخشي از معرفت دست يافتيم و بيشتر از آن را از خداي متعال طلب مي‏‌كنيم. وي با طرح اين سوال كه معرفت به امامان(ع) براي انسان چه ارزش و فايده‏اي دارد، اظهار كرد: عارف بودن به حق امامان(ع) مربوط به زندگي دنيوي است، اگر ما در زندگي دنيوي خط امام(ع) را نشناسيم و راهبرد ايشان را به عنوان صراط مستقيم قرار ندهيم، در آخرت مورد شفاعت آن‌ها قرار نخواهيم گرفت. وي با تاكيد بر اينكه آخرت و دنيا يك زندگي است، ابراز كرد: زندگي ما دو مرحله دارد كه شامل زندگي در اين دنيا و آخرت مي‌‏شود، مرگ به معناي فاني شدن و از بين رفتن نيست، بلكه مرگ مرحله جديد زندگي انسان‏هاست.
ضرورت امام شناسي آيت الله علم الهدي با اشاره به اينكه در زندگي دنيوي انسان مي‏‌تواند به بهترين مقام‏هاي معنوي دست ‏يابد، عنوان كرد: وقتي در زيارت جامعه مي‏خوانيم كه خدايا ما را جزو عارفان به حق امام(ع) قرار بده، نتيجه آن اين مي‏شود كه در اين دنيا به مقامي مي‏رسيم كه به وسيله آن مورد شفاعت امامان(ع) قرار مي‏گيريم.
نماينده ولي فقيه در خراسان عنوان كرد: عارف به حق امام(ع) به معناي شناخت سيره و راهبرد ايشان و به كارگيري آن در زندگي است، اينكه سيره امام(ع) را بشناسيم و به آن عمل نكنيم، اين شناخت ارزشي ندارد و ما را به مقام «مورد شفاعت اهل بيت(ع) قرار گرفتن» نمي‌‏رساند.
وي افزود: به حق امامت و ولايت عارف كامل شدن بسيار سخت است و به اين سادگي به آن دست نمي‏يابيم، برخي متاسفانه امام را فقط به گفتن چهار مسئله شرعي مي‏شناسند، در حالي كه امامان(ع) منشور جامع زندگاني و عبوديت بشريت هستند.
اين استاد حوزه علميه خراسان تصريح كرد: اكنون همه شيعيان بايد روش زندگي امام رضا(ع) را گرفته و بر اساس آن زندگي كنند، امام رضا(ع) را نبايد فقط به عنوان يك عالم مسئله‏گو و نصيحت كن بشناسيم، بلكه امام رضا(ع) اهل مناظره و مقابله با سياست‌‏هاي باطل و ايستادگي با انحرافات جامعه بوده است.
امام رضا(ع) اهل مناظره بود وي ادامه داد: امام رضا(ع) در مقابل ظلم ظالمان سكوت نكرد و لحظه به لحظه توطئه دشمنان را نقش بر آب ‏نمود، اگر امام رضا(ع) تنها اهل مذاكره مي‏بود در چنين روزي زهر به آقا نمي‏دادند و ايشان را به شهادت نمي‌رساندند.
آيت الله علم الهدي گفت: امام رضا(ع) در مقابل كساني كه مي‌‏خواستند از اسم اسلام سوء استفاده كرده و بر مردم حكومت كنند، ايستادگي كرد، برخي در آن زمان مي‏خواستند دين مردم را تغيير دهند امام رضا(ع) در برابر آن‌ها ايستاد و با مناظره توطئه مامون را از بين برد.
وي با اشاره به اينكه برخي اكنون در كشور مي خواهند جامعه، دانشگاه و حوزه انقلابي را كم رنگ كنند، اظهار كرد: مسئولان نبايد واژه هاي ديني را تحريف كنند و براي نهادينه كردن سياست هاي خويش راه و هدف اهل بيت(ع) را منحرف سازند.
غريب الغربا نماينده ولي فقيه در خراسان درباره غريب الغربا بودن امام رضا(ع) اظهار كرد: عظمت و غربت امام به گنبد طلا و صحن و سرا داشتن نيست، لقب غريب الغربا را امام رضا(ع) خودشان به خويشتن نسبت دادند، علت غريب بودن امام(ع) اين است كه خيلي از افراد در آن زمان عمق مبارزه ايشان را درك نمي‌‏كردند و فكر مي‏كردند اين امام همام در كاخ مامون به راحتي زندگي مي‏‌كنند.
وي افزود: كاخ مامون براي امام رضا(ع) بسيار سنگين و عذاب‏آورتر از زنداني بود كه امام كاظم(ع) در آن زنداني شده بودند، اين قصر براي امام رضا(ع) زندانِ بسيار سنگيني بود كه كسي آن را درك نمي‌‏كرد.


| شناسه مطلب: 71782




مشهد امام رضا



مطالب مرتبط

نظرات کاربران