تولیت آستان قدس رضوی خبر داد:

500 هزار زائر محروم زیارت اولی به حرم مطهر رضوی مشرف شدند تولیت آستان قدس رضوی خبر داد:

500 هزار زائر محروم زیارت اولی به حرم مطهر رضوی مشرف شدند تولیت آستان قدس رضوی خبر داد:

500 هزار زائر محروم زیارت اولی به حرم مطهر رضوی مشرف شدند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تولیت آستان قدس رضوی خبر داد:

500 هزار زائر محروم زیارت اولی به حرم مطهر رضوی مشرف شدند تولیت آستان قدس رضوی خبر داد:

500 هزار زائر محروم زیارت اولی به حرم مطهر رضوی مشرف شدند تولیت آستان قدس رضوی خبر داد:

500 هزار زائر محروم زیارت اولی به حرم مطهر رضوی مشرف شدند تولیت آستان قدس رضوی خبر داد:

500 هزار زائر محروم زیارت اولی به حرم مطهر رضوی مشرف شدند تولیت آستان قدس رضوی خبر داد:

500 هزار زائر محروم زیارت اولی به حرم مطهر رضوی مشرف شدند
تولیت آستان قدس رضوی خبر داد:

500 هزار زائر محروم زیارت اولی به حرم مطهر رضوی مشرف شدند

تولیت آستان قدس رضوی گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون حدود 500 هزار زائر زیارت اولی محروم از اقصی نقاط کشور به حرم مطهر رضوی مشرف و میهمان آستان قدس رضوی شدند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام و المسلمين سيد ابراهيم رئيسي همزمان با شب شهادت حضرت امام رضا عليه السلام در ويژه برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما با بيان اينكه در ايام پاياني دهه آخر صفر حدود 300 هزار زائر بصورت پياده از اطراف مشهد و استان‌هاي همجوار به حرم مطهر رضوي مشرف شدند. خاطرنشان كرد: امام رضا عليه السلام رمز ائتلاف جهان اسلام است، آشنايي، شناخت، پيروي و اطاعت از سيره و روش عملي زندگي امام رضا عليه السلام رمز اتحاد مسلمانان است و در سايه اين امام همام مي‌توان تمام اختلافات را به وحدت تبديل كرد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه امام رضا عليه‌السلام رمز مقاومت و ايستادگي در راه هدف و بارگاه منور ايشان جايگاه سكينه و آرامش قلوب است. تصريح كرد: حديث سلسله الذهب حضرت رضا عليه السلام درمان درد انسان معاصر است. سنگ زيربناي جامعه و نظام اسلامي توحيد بوده و جامعه‌ توحيدي تنها در پرتوي ولايت است كه شكل مي‌گيرد.
* امام رضا(ع) پرچمدار عدالت اجتماعي وي امام رضا عليه‌السلام را پرچمدار عدالت اجتماعي دانست و با اشاره به اينكه در زندگي امام رضا عليه‌السلام توجه به ديگران و به ويژه ضعفا و مظلومان موج مي‌زند، ابراز كرد: تأكيد بر نظام ولايي و امامت در كلام امام رضا عليه‌السلام بسيار فراوان است، اين امر به آن سبب است كه موفقيت‌هاي جامعه اسلامي در پرتوي ولايت است كه محقق مي‌شود و اين موضوع را مسلمانان در طول تاريخ به تجربه دريافته‌اند.
عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري افزود: به لطف خدا و بركت وجود حضرت رضا عليه‌السلام هر ساله عدد زائران بارگاه منور رضوي افزايش مي‌يابد. ضمن اينكه آمار زائران بيشتر مي‌شود، كيفيت زيارت نيز افزايش مي‌يابد و شاهد آن هستيم كه زائران با شور و شعور بيشتري مشرف مي‌شوند.
* فساد سيستمي؛ نتيجه بي‌تفاوتي به انجام منكرها و ترك معروف‌ها وي زيارت را نقطه عطفي در زندگي زائر و تأثيرگذار در تمام لايه‌هاي زندگي او معرفي و ابراز كرد: هجمه‌هايي كه امروز از سوي دشمنان به مقوله زيارت مي‌شود نشان دهنده نقش اثر بخش آن بر انسان سازي و جامعه سازي قرآني است. آتش به اختياري كه رهبر معظم انقلاب فرمودند ترجمان امر به معروف و نهي از منكر است؛ يك انسان متدين مسلمان نمي‌تواند در قبال ترك معروف‌ها و انجام منكرها بي‌تفاوت باشد. فساد آنگاه سيستمي مي‌شود كه ديگران در قبال منكرها و معروف ها بي تفاوت مي شوند و در پرتوي زيارت، انسان در قبال مسائل اجتماعي احساس مسئوليت مي كند.
توليت آستان قدر رضوي در فراز ديگري از سخنان خود با تأكيد بر اين مطلب كه به هيچ عنوان اسكان در كمپ در شأن ميهمانان حضرت رضا عليه‌السلام نيست، بيان كرد: مشهد 4 كمپ براي اسكان زائران دارد؛ قطعا شان زائران امام رضا عليه‌السلام نيست كه در كمپ اسكان داده شوند، در همين راستا آستان قدس رضوي زائر شهر رضوي را احداث كرده است.
وي ادامه داد: تا امروز نزديك به 500 هزار نفر از زيارت اولي‌ها و كساني كه از آخرين تشرف آنها مدت زمان زيادي گذشته است، به همت آستان قدس رضوي به حرم مطهر رضوي مشرف شده اند.
حجت الاسلام و المسلمين رئيسي با بيان اينكه آستان قدس رضوي آنچه در توان دارد براي رفاه زائران و گره گشايي از مشكلات آنان به كار خواهد بست. عنوان كرد: مجمع مشاوران را با حضور مسئولان شهري و استاني ايجاد كرده ايم تا مشكلات در رابطه با زائران را برطرف كنيم.
* مسئولان مانع بلند مرتبه سازي‌هاي ناهمگون اطراف حرم شوند عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه با انتقاد از مرتفع سازي‌هاي اطراف حرم، خاطرنشان كرد: متاسفانه در ساخت و سازهايي كه در اطراف حرم صورت گرفته، به همگوني و هماهنگي ميان فضاها و معماري با فرهنگ و هويت اسلامي كمتر توجه شده است، بگونه‌اي كه اين عدم تطابق و ناهمگوني امروز به وضوح در برخي ساختمان‌ها قابل مشاهده بوده.
وي با بيان اينكه مسئولان بايد جلوي بلند مرتبه سازي‌ها با هويت ناهمگون را در اطراف حرم مطهر بگيرند. اظهار كرد: روند ساخت و سازها در حريم حرم بايد اصلاح شود، تا بافت پيرامون حرم مطهر رضوي بيانگر هويت ديني مردم و ميان حرم و حريم ارتباط بصري جريان داشته باشد. به نحوه توسعه و ساخت سازهاي اطراف حرم كه گاهي منظر بصري حرم مطهر را تحت شعاع قرار داده، معترض هستيم و انتقاد داريم.
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اقدامات آستان قدس رضوي در راستاي كمك رساني به محرومان و نيازمندان، ابراز كرد: در راستاي عمل به منشور هفتگانه مقام معظم رهبري و توجه به محرومان و نيازمندان، در اولين اقدام معاونت امداد مستضعفان و بنياد كرامت امام رضا(ع) را با مأموريت توجه به نيازمندان و فقرا تاسيس كرديم كه همكاري نزديكي با نهادهاي امداد رسان از جمله كميته امداد و خيريه‌ها دارند.
* رويكرد توانمندسازي در كمك‌رساني به نيازمندان وي اضافه كرد: رويكرد آستان قدس رضوي در كمك رساني به نيازمند توانمندسازي آنان است، بنابراين به حوزه توانمندسازي محرومان و ايجاد مشاغل خرد و متوسط براي روستائيان و ايجاد درآمد ثابت براي خانواده‌هاي بي‌بضاعت ورود پيدا كرده‌ايم.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در همين راستا مرمت و بازسازي بسياري از قنات‌ها در استان‌هاي خراسان رضوي و جنوبي را با هدف محروميت زدايي و ايجاد اشتغال و جلوگيري از مهاجرت روستائيان و افزايش توليدات كشاورزي آغاز كرده‌ايم كه خود مي‌تواند براي صدها نفر اشتغال‌زايي داشته باشد. همچنين در پروژه‌اي براي ايجاد اشتغال روستايي و توانمندسازي محرومان طرح اهداي دام سبك را در دست اجرا داريم.
وي با اشاره به اينكه در خدمت‌رساني به مردم بويژه نيازمندان بر همكاري با ساير دستگاه‌هاي خدمت‌رسان و بويژه مشاركت‌هاي مردمي اعتقاد راسخ داريم. تصريح كرد: ساخت مجموعه مسكوني 530 واحدي زوج‌هاي جوان با هدف ايجاد مسكن براي زوج‌هاي جوان محروم و ترويج امر ازدواج در مشهد آغاز شده و همچنين كلنگ پروژه‌اي مشابه در خراسان جنوبي براي زوج‌هاي جوان زده شده و در دست احداث است.
* نظر واقفان در موقوفات بطور دقيق اجرا مي‌شود حجت الاسلام و المسلمين رئيسي وقف و نذر را در گره گشايي از بسياري مشكلات اقتصادي مردم تأثيرگذار خواند و اظهار كرد: آستان قدس رضوي يكي از مهمترين وظايف خود را اجراي دقيق نظر واقف نسبت به موقوفات مي‌داند، بطوريكه امروز نظر واقفاني كه 300 سال پيش موقوفه داشته‌اند، بطور دقيق اجرا مي‌شود.
وي تصريح كرد: تلاش داريم نسبت به شهرستان‌هاي محروم خدمات فرهنگي و رفاهي را به اقتضاء نياز از قبيل ساخت كتابخانه، درمانگاه و غيره ارائه دهيم، البته در اين امر اولويت توجه به زائران مدنظر است.
وي بيان كرد: زائر را از مبدأ تا مبدأ تعريف كرده‌ايم، يعني از لحظه‌اي كه فرد به سمت مشهد مقدس حركت مي‌كند تا به شهر و ديار خود باز مي‌گردد، زائر است و بايد مورد حمايت رفاهي و ارائه خدمات فرهنگي قرار بگيرد، در همين راستا در مسيرهاي منتهي به حرم مطهر ميقات الرضاهايي را ساخته‎ايم كه تا امروز نزديك به 20 ميقات الرضا(ع) ساخته و تلاش داريم عدد آن را به 100 عدد برسانيم.
توليت آستان قدس رضوي با بيان اينكه رسيدن به مرجعيت علمي را براي مشهد امري دست يافتني مي‌دانيم و انشالله به زودي اين مهم حاصل خواهد شد. اظهار كرد: مشهد مقدس به جهت دارا بودن دانشگاه‌هاي فرهيخته و حوزه علميه كهن در كنار مضجع منور عالم آل محمد(ص) اين ظرفيت را دارد كه به مرجعيت علمي جهان اسلام تبديل شود.
* بسترهاي رسانه‌اي حرم مطهر بايد افزايش يابد وي تأسيس راديو زيارت به مركزيت صدا و سيماي خراسان رضوي و آغاز بكار شبكه ماهواره‌اي امام رضا(ع) كه از ابتداي امسال پخش آزمايشي آن آغاز شده است را از جمله اقدامات جديد آستان قدس رضوي در حوزه رسانه برشمرد و عنوان كرد: همچنين براي راه اندازي شبكه رضوي با صدا و سيما وارد مذاكره شده‌ايم و آقاي عسكري در اين رابطه قول‌هايي را داده‌اند. با اين وجود معتقديم بسترهاي رسانه‌اي آستان قدس رضوي با توجه به ظرفيت‌هاي عظيم حرم مطهر هنوز بسيار محدود است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: آستان قدس رضوي در اربعين حسين ضمن كمك به موكب‌هاي مسير بين كربلا و نجف، در مناطقي همچون سامرا و مهران كه كمتر مورد توجه بودند، بصورت جدي وارد عرصه خدمت‌رساني به زائران شد.
وي افزود: با وقوع حادثه زلزله كرمانشاه به ستاد اربعين آستان قدس رضوي گفتيم، از همانجا به كمك زلزله زدگان بروند كه از اولين گروه‌هايي كه به كمك مردم رفتند بنياد كرامت امام رضا(ع) بود.هم اكنون بنياد كرامت امام رضا(ع) با همكاري سپاه، ارتش و دستگاه‌هاي دولتي كار امداد رساني به زلزله زدگان را دنبال مي‌كند.
* طرح مسائل حاشيه‌اي و سياسي گره‌اي از مشكلات زلزله زدگان نمي‌گشايد توليت آستان قدس رضوي با تأكيد بر اينكه در موضوع زلزله بايد از طرح مسائل حاشيه‌اي و سياسي پرهيز شود و تمام توان را در جهت گره‌گشايي از مشكلات مردم بكار بست. تصريح كرد: مردم كرمانشاه را ما تنها نخواهيم گذاشت و از همه مسئولان و دست اندركاران خواهش مي‌كنيم، براي اين مردمي كه در دوران دفاع مقدس غيورمردانه در برابر تهاجم دشمن ايستادند، هر آنچه از دستشان بر مي‌آيد، انجام دهند. حاشيه‌ها هيچ دردي از مردم زلزله زده باز نخواهد كرد و جز تشويش اذهان عمومي و تبديل حاشيه به متن، ثمري ندارد.
حجت الاسلام و المسلمين رئيسي گفت: آستان قدس رضوي هم‌اكنون به دنبال آن است كه با همكاري قرار خاتم الانبياء(ص)، بسيج، سپاه و دولت اسكان موقتي را براي زلزله‌ زدگاني كه خانه خود را از دست داده‌اند، فراهم كند تا با فراهم آمدن شرايط اسكان، آرامش به مردم باز گردد.


| شناسه مطلب: 71783




مشهد امام رضا



مطالب مرتبط

نظرات کاربران