پیشرفت مقاوم‌سازی مناره حرم امامین جوادین(ع) پیشرفت مقاوم‌سازی مناره حرم امامین جوادین(ع) پیشرفت مقاوم‌سازی مناره حرم امامین جوادین(ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پیشرفت مقاوم‌سازی مناره حرم امامین جوادین(ع) پیشرفت مقاوم‌سازی مناره حرم امامین جوادین(ع) پیشرفت مقاوم‌سازی مناره حرم امامین جوادین(ع) پیشرفت مقاوم‌سازی مناره حرم امامین جوادین(ع) پیشرفت مقاوم‌سازی مناره حرم امامین جوادین(ع)

پیشرفت مقاوم‌سازی مناره حرم امامین جوادین(ع)

با توجه به کج شدن یکی از مناره‌های حرم امامین جوادین(ع) در کاظمین، ستاد بازساری عتبات از سال گذشته اقدام به مقاوم‌سازی این مناره کرد که روند آن تاکنون حدود 40 درصد پیشرفت داشته است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حرم امامين جوادين(ع) در كاظمين بزرگترين اعتاب مقدسه عراق است كه آرامگاه دو امام شيعيان امام كاظم(ع) و امام جواد(ع) است.
امروزه حرم مطهر كاظمين بيش از 14 هزار مترمربع مساحت دارد كه با ساختمان‌ها و مناطق اطراف مربوط به حرم، به 26 هزار مترمربع مي‌رسد.
ستاد بازسازي عتبات در سال‌هاي اخير اقدامات ارزنده‌اي انجام داده است كه طلاكاري گنبدها، كاشي‌كاري و سراميك كردن صحن‌ها و توسعه صحن صاحب‌الزمان(عج) بخشي از اين اقدامات است.
مهندسان ستاد بازسازي عتبات در حين مرمت و توسعه حرم امامين جوادين(ع)، متوجه انحناي 80 سانتي‌متري يكي از چهار مناره حرم شدند كه پس از آن، ستاد بازسازي عتبات از دو سال گذشته كار مطالعاتي را براي درست كردن اين امر آغاز كرد كه نتيجه آن استفاده از نظرات و پيشنهادات مهندسان و زمين‌ و خاك‌شناسان خبره كشورمان بود.
پس از آن زمين براي تجهيز كارگاه و استقرار نيرو تحويل شد و همچنين تيم نقشه‌بردار فعاليت خود را آغاز كردند و يك گروه ژئوتكنيكال به درخواست پرفسور قهرمان معروف به پدر خاك ايران، با تيم و تكنيك به محل اعزام شد.
سال گذشته نيز عمليات اجرايي براي اصلاح انحناي يكي از گلدسته‌هاي حرم امامين جوادين(ع) آغاز و به فعاليت مستمر مهندسان كشورمان به منظور بتن‌ريزي و مقام‌سازي مناره كج شده، منجر شد.
اولين اقدام نيز سال گذشته صورت گرفت اما با توجه به حساسيت كار اجراي آن زمان زيادي نياز دارد تا جايي كه هنوز زمان دقيقي براي اتمام اين اقدام اعلام نشده، اما حدود 40 درصد از مقام‌سازي مناره كج شده انجام گرفته است.
سال گذشته در زلزله كرمانشاه كه در مرز عراق نيز حس شد، بسياري از كارشناسان نگرتان مناره كج شده در حرم امامين جوادين(ع) بودند كه خوشبختانه اين مناره هيچ‌گونه آسيبي نديده بود و مهندسان كشورمان همچنان در حال مقام‌سازي اين مناره هستند.
به گزارش فارس، حرم امامين جوادين(ع) در شمال بغداد واقع شده است كه اين حرم را پادشاهان آل‌بويه بازسازي و تزيين كرده‌اند و شاه‌اسماعيل صفوي تمام بناهاي موجود حرم را كه در اثر سيلاب‌هاي دجله و وقايع تاريخي ديگر، وضعيتي نامطلوب داشت، تعمير و براي حرم كاظمين ضريحي فولادي ساخت و حرم و رواق‌هاي نزديك به قبور مطهر را تزيين و بازسازي كرد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران