بی حرمتی به زائران ایرانی در عربستان،علت چیست؟ بی حرمتی به زائران ایرانی در عربستان،علت چیست؟ بی حرمتی به زائران ایرانی در عربستان،علت چیست؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بی حرمتی به زائران ایرانی در عربستان،علت چیست؟ بی حرمتی به زائران ایرانی در عربستان،علت چیست؟ بی حرمتی به زائران ایرانی در عربستان،علت چیست؟ بی حرمتی به زائران ایرانی در عربستان،علت چیست؟ بی حرمتی به زائران ایرانی در عربستان،علت چیست؟

بی حرمتی به زائران ایرانی در عربستان،علت چیست؟

در حالی که مسئولان سعودی بارها اطمینان داده اند بدرفتاری با زائران ایرانی را پایان خواهند داد، گزارش های دریافتی حاکی است این بدرفتاری ها در قالب های مختلف همچنان ادامه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، برخورد بد ماموران سعودی به هنگام ورود زائران ایرانی به عربستان، مسئله ای است که همواره هزاران زائر ایرانی خانه خدا را در بدو ورود به این سرزمین آزار می دهد.

این بدرفتاری ها در سالهای اخیر به اشکال مختلف اعمال شده است. انگشت نگاری، برخورد توهین آمیز با زائران بویژه زنان، معطلی چند ساعته در سالن های بسیار محدود از جمله این موارد است.

براساس گزارش های دریافتی ماموران مرد فرودگاه جده در اقدامی گستاخانه از زنان زائر ایرانی انگشت نگاری کردند و همسران آنان در واکنشی از این عملکرد ماموران سعودی انتقاد کردند. این در حالی است که ماموران سعودی به اعتراض همسران این زائرانی ایرانی بی اعتنا یی کرده و آنان را به استهزا گرفتند.

یکی از بانوان تهرانی که دیروز با پرواز 1569 ایران - ایر  وارد فرودگاه جده شده بود گفت: ماموران سعودی دستان آنها را می فشردند بطوریکه برخی زنان از شدت ناراحتی از قرصهای آرام بخش استفاده می کردند و مردان ایرانی که به ماموران اعتراض می کردند با واکنشهای تند مسئولان این فرودگاه مواجه شدند.

این گروه از زائران که روز گذشته وارد عربستان شده اند به این روند به شدت اعتراض داشته و خواستار آن شدند وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت به سرعت با این اقدام بی شرمانه ماموران سعودی برخورد کنند .

علاوه بر این زائران حدود 8 ساعت در فرودگاه معطل شدند و نتوانستند نماز ظهر و عصر خود را اقامه و ناهار میل کنند که این تاخیر کم سابقه موجب بیهوشی برخی از مردان مسن همراه کاروان شد.

یادآور می شود بی حرمتی به زائران ایرانی چندی است در فرودگاه جده گسترش یافته است .

یکی از زائران ایرانی که به زبان عربی مسلط بود گفت در فرودگاه مشاهده کردم که یکی از مسئولان گمرک به ماموران جوان می گفت مسافران ایرانی را تا می توانید معطل و ناراضی کنید. 

در حالی اخبار مختلفی از بدرفتاری ماموران سعودی با زائران ایرانی به گوش می رسد که مسئولان سعودی در مذاکرات رسمی بر خودسرانه بودن این رفتارها تاکید دارند.

مسئله توهین به زائران ایرانی دغدغه اصلی مسئولان سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری بوده، به صورتی که در همه مذاکرات صورت گرفته با مسئولان سعودی این موضوع به صورت های مختلف مورد پیگیری و تذکر جدی قرار گرفته است.

گفتنی است بدرفتاری ماموران سعودی با زائران ایرانی علاوه بر آنکه باعث پایمال شدن عزت ایرانیان می شود ، وجهه حکومت سعودی را در نزد مردم شریف ایران کاملا مخدوش می کند.

به عقیده کارشناسان کشورهائی که میزبان حجم انبوهی از اتباع سایر کشورها هستند به دلایل مختلف مالی و تبلیغی سعی می کنند بهترین خدمات و اخلاقی ترین برخوردها را با مهمانان خود به جا آورند.

بدیهی است هرگونه بدرفتاری با زائران به هنگام ورود به سرزمین مقدس مکه و مدینه که مسئولان آن، خود را خادم حرمین شریفین می دانند تبعات بسیار منفی در افکار عمومی میلیون ها مسلمان خواهد داشت.

بر این اساس اگر چه مسئولان وزارت امور خارجه باید پیش از گذشته مسئله بدرفتاری با زائران ایرانی را از کانال های دیپلماتیک پیگیری کنند، اما بیش از همه این مسئولان سعودی هستند که باید از سیاست های یک بام  و دو هوا فاصله گرفته و به کمترین وظیفه خود در قبال زائران خانه خدا عمل نمایند.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران، امسال بیش از هشتصدهزار عمره گزار ایرانی به عربستان سعودی اعزام خواهند شد.


| شناسه مطلب: 23625







نظرات کاربران