روش آیت الله بروجردی در وحدت اسلامی روش آیت الله بروجردی در وحدت اسلامی روش آیت الله بروجردی در وحدت اسلامی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
روش آیت الله بروجردی در وحدت اسلامی روش آیت الله بروجردی در وحدت اسلامی روش آیت الله بروجردی در وحدت اسلامی روش آیت الله بروجردی در وحدت اسلامی روش آیت الله بروجردی در وحدت اسلامی

روش آیت الله بروجردی در وحدت اسلامی

رئیس دانشگاه ادیان بزرگترین چالش جهان اسلام را در حوزه وحدت اسلامی خواند و با اشاره به روش آیت الله بروجردی در این زمینه گفت: بحث وحدت اسلامی در سالهای اخیر برای بسیاری از کشورها دغدغه و جزو مسئله امنیت ملی شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري،‌ رئيس دانشگاه اديان بزرگترين چالش جهان اسلام را در حوزه وحدت اسلامي خواند و با اشاره به روش آيت الله بروجردي در اين زمينه گفت: بحث وحدت اسلامي در سالهاي اخير براي بسياري از كشورها دغدغه و جزو مسئله امنيت ملي شده است.
حجت الاسلام ابوالحسن نواب رئيس دانشگاه اديان قم گفت: وحدت اسلامي يك ضرورت زماني و يك مطلب زودگذر مقطعي نيست بلكه يك اصل قرآني و اسلامي است كه آيات متعددي در قرآن به اين امر تأكيد شده است كه آيه «ان هذه أمتكم أمة واحدة» و آيه « واعتصموا بحبل الله جميعا »و... از جمله اين آيات است.
وي افزود: اكثر آيات و خطاب قرآن به مسلمانان بر امر وحدت و هماهنگي تأكيد دارد و وقتي قرآن مي فرمايد: قل اهل الكتاب تعالوا الي كلمة سواء بيننا و بينكم و يا وقتي قرآن دعوت مي كند به گفتگو با ديگر پيروان اديان، آيا مي توان گفت كه بحث وحدت درون خانواده اسلام يك مسئله مقطعي و كوتاه مدت است؟ قرآن آيات متعددي درباره گفتگو و آداب گفتگو با ديگران و اديان ديگر دارد بعد چگونه مي توان در حوزه دروني خانواده اسلام به وحدت به عنوان يك اصل مقطعي و تاكتيكي و يا سياسي بنگريم در حاليكه وحدت اسلامي اصل ديني ماست.
رئيس دانشگاه اديان بزرگترين چالش جهان اسلام را در حوزه وحدت اسلامي خواند و گفت: بحث وحدت اسلامي و مسائل شيعه و سني بزرگترين مسئله در جهان اسلام است. افغانستان، پاكستان، عراق و سوريه دستخوش بيشترين مشكلات و درگيري هايي هستند كه ريشه آن به اختلافات شيعه و سني برمي گردد.
وي با بيان اينكه در طول تاريخ اسلام هيچگاه وحدت كامل بين جهان اسلام حاكم نبوده است، افزود: البته مقطعي برخي حاكمان اقدامات خوبي در اين راستا كرده اند اما همواره در حوزه وحدت اسلامي دچار مشكل بوديم. مثلا در دوران امام علي(ع) و امام صادق(ع) ما اين وحدت را مي بينيم و عصر طلايي گفتگو در عصر آل بويه و بعد از آن در دوران انقلاب اسلامي اتفاق افتاد.
حجت الاسلام نواب با اشاره به نتايج و بركات وحدت اسلامي درحوزه هاي مختلف، به راهكارهاي عملي در اين زمينه پرداخت و گفت: بازگشت به قرآن، انجام كارهاي زيربنايي و گفتگوي دائم از مهمترين اقدامات عملي در اين زمينه به شمار مي رود. مرحوم آيت الله بروجردي كه از نامدارترين رجال وحدت اسلامي در جهان به شمار مي روند، خيمه و پايگاه تقريب و وحدت اسلامي خود را در مصر بنا كردند.
وي افزود: ما بايد از اينگونه پايگاهها در جهان اسلام بسيار داشته باشيم. بايد الازهر در قم پايگاه داشته باشد و بالعكس و در همه كشورهاي اسلامي كرسي روابط متقابل باشد و در دانشگاهها مثلا تهران كرسي فقه اهل سنت باشد و در دانشگاههاي اهل سنت كرسي فقه شيعه باشد و اينها با هم گفتگو كنند و در زمينه هاي مختلف مراوده داشته باشند. اين گفتگوها بايد در مراكز اصلي و محافل خاص علمي و حوزوي و دانشگاهي مطرح و بحث شود و بعد به سطح مردم و جامعه بيايد و تا زيربناها و مباني اصلاح نشود اين مطالب نبايد در سطح جامعه مطرح شود.
عضو مجمع جهاني اهل بيت(ع) افزود: امت اسلامي هر روز درگير كشتار و خونريزي است كه عراق، افغانستان، سوريه و... نمونه هايي از آنهاست و متأسفانه هيچ واكنشي وجود ندارد. اين جهال تروريستي را چه كسي هدايت مي كند؟ قبول دارم يك بخش عظيمي از اين كشتارها و درگيري ها سياسي است اما آيا اين وجه سياسي باعث مي شود كه ما از آن بخش فرهنگي كه در اختيار داريم، غافل شويم. ما بايد با امكانات خود برنامه ريزي كنيم.
وي از ايران به عنوان يك كشور محوري در جهان اسلام ياد كرد و گفت: اگر مسائل جهان اسلام براي ما مهمترين است بحث شيعه و سني بايد در دستور كار ما قرار گيرد تا بتواند زمينه هاي تحقق وحدت اسلامي را فراهم كند. بحث شيعه و سني بايد يكي از مسائل محوري در شوراي عالي امنيت ملي ايران باشد.
حجت الاسلام نواب در پايان با اشاره به توجه ديگر كشورها نسبت به بحث وحدت اسلامي يادآور شد: بحث وحدت اسلامي در سالهاي اخير براي بسياري از كشورها دغدغه و جزو مسئله امنيت ملي شده است كه از جمله آن كشور پاكستان است كه بيشترين درگيري هاي خونين را در اين حوزه دارد. پاكستان بيش از 10 اجلاس بزرگ در حوزه شيعه و سني داشته است و اين كشور در معرض نابودي قرار گرفته است و عراقي ها هم بايد به ميز مذاكره برگردند و گفتگو بين شيعه و سني به صورت جدي دنبال كنند.




نظرات کاربران