تصمیم عجیب دولت میانمار درباره مسلمانان تصمیم عجیب دولت میانمار درباره مسلمانان تصمیم عجیب دولت میانمار درباره مسلمانان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تصمیم عجیب دولت میانمار درباره مسلمانان تصمیم عجیب دولت میانمار درباره مسلمانان تصمیم عجیب دولت میانمار درباره مسلمانان تصمیم عجیب دولت میانمار درباره مسلمانان تصمیم عجیب دولت میانمار درباره مسلمانان

تصمیم عجیب دولت میانمار درباره مسلمانان

مسلمانان میانمار در فشار شدید دولت مرکزی قرار دارند و حضور آنان در مراسم حج نیز کم رنگ و با محدودیدت های بسیاری همراه است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از باشگاه خبرنگاران،حدود يك سال از آغاز قتل‌عام فجيع اقليت مسلمان در ميانمار مي‌گذرد و هنوز هم اين جنايات سازمان‌يافته از طرف دولت اين كشور در تباني گروه‌هاي تندرو بودايي به‌طور‌ گسترده و وحشتناك آن ادامه دارد.
اخيرا دولت ميانمار در قانوني جديد و عجيب، محدوديت داشتن 2 فرزند را براي خانواده‌هاي مسلمان اين منطقه اعمال كرده‌؛ اقدامي كه براي بوداييان اعمال نشده است. مقام‌هاي محلي ميانمار روز شنبه هفته جاري اعلام كردند اين اقدام جديد در 2 منطقه در راخين كه هم‌مرز بنگلادش است و جمعيت كثيري از مسلمانان در آن زندگي مي‌كنند، اعمال شده است.
در اين 2 شهر 95 درصد جمعيت را مسلمانان تشكيل مي‌دهند. خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي نوشت: ميانمار با اعمال اين قانون تنها كشور در جهان است كه چنين محدوديتي را عليه يك گروه مذهبي اعمال كرده است، چرا كه جمعيت اكثريت بوداييان را بر مسلمانان اقليت اين كشور ارجح دانسته و عليه مسلمانان تبعيض قائل شده؛ در حالي كه منشور هر دولتي، حفاظت از اقليت در برابر اكثريت را شامل مي‌شود.
دولت چين نيز سياست تك‌فرزندي را در كشور اعمال كرده اما نه بر مبناي استثناها و مذاهب همچنين اعمال بر گروه‌هاي اقليت قومي، هندوستان نيز براي كنترل جمعيت از اواسط دهه 1970 ميلادي شبيه به اين قانون را اعمال كرده است. سخنگوي استان راخين ميانمار گفت: اين برنامه جديد به معناي جلوگيري از رشد سريع جمعيت در جامعه مسلمانان است.
با وجود آنكه جمعيت مسلمانان در اين 2 شهر استان راخين بسيار زياد است اما تنها 4 درصد جمعيت 60 ميليوني ميانمار را تشكيل مي‌دهند. اين اقدام جديد يك هفته قبل و پس از آنكه كميسيون منتسب به دولت ميانمار اين برنامه را به خانواده مسلمانان در راخين اعلام كرده به مرحله اجرا درآمده است. اين كميسيون همچنين تعداد نيروهاي امنيتي را در اين منطقه 2 برابر كرده است.
سخنگوي استان راخين افزود: رشد جمعيت مسلمانان روهينگيا در اين استان 10 برابر بيشتر از بوداييان اين منطقه است و افزايش جمعيت در اين منطقه، يكي از فاكتورهاي تنش‌ها محسوب مي‌شود. اين تدابير امنيتي عليه مسلمانان در اين كشور در حالي اتخاذ مي‌شود كه تين سين، رئيس‌‌جمهوري ميانمار هفته گذشته در مصاحبه با تلويزيون سي‌ان‌ان مدعي شد، «دولت ميانمار سياست تبعيض نژادي يا مذهبي ندارد. اين هرج و مرج‌ها به علت برخي اقدامات مجرمانه شروع شد. ما همه تلاش خود را براي مهار كردن اين درگيري‌ها صورت مي‌دهيم.
به علت همين تلاش‌ها، هم‌اكنون صلح و ثبات در مناطق درگيري برقرار شده است. همچنين براي بازسازي منطقه و سكونت مجدد مردم آن تلاش مي‌كنيم.» طبق اين گزارش، خشونت‌هاي فرقه‌اي در ميانمار براي اولين بار سال گذشته ميلادي در استان راخين ميان بوداييان و مسلمانان رخ داد. بوداييان قمه به دست به خانه‌هاي هزاران تن از مسلمانان هجوم برده و صدها كشته بر جاي گذاشتند.
اين اقدام آنها موجب شد 125 هزار تن كه اكثرا مسلمان بودند، فرار كنند. شاهدان و گروه‌هاي حقوق بشري مي‌گويند، در حالي كه آشوب‌طلبان به كشتار مسلمانان و تخريب منازل آنها مي‌پرداختند، پليس ضد شورش در كناري ايستاده بود و درگيري‌ را تماشا مي‌كرد! گروه ناظر حقوق بشر مستقر در نيويورك آمريكا مقام‌هاي استان راخين را به برپايي يك كمپين براي پاكسازي قومي مسلمانان روهينگيا متهم كرده است.
اين اقدام همچنين تصوير آنگ سان سوچي، رهبر دموكراسي‌خواه ميانمار را مخدوش كرده است، چرا كه وي در حمايت از جمعيت مسلمانان اين كشور ناكام مانده است. از نظر دولت ميانمار مسلمانان روهينگيا مهاجران غيرقانوني هستند كه از بنگلادش به ميانمار آمده بنابراين به عنوان شهروند ميانماري پذيرفته نمي‌شود. اين در حالي است كه دولت بنگلادش مي‌گويد، روهينگياها چندين قرن است كه ساكن ميانمار هستند و بايد به عنوان شهروند اين كشور به رسميت شناخته شوند.
خشونت‌هاي فرقه‌اي در ميانمار از 20 مارس بار ديگر از سر گرفته شده و در حالي‌ كه اين خشونت‌هاي فزاينده تاكنون منجر به كشته و سوزانده شدن ده‌ها مسلمان و آوارگي هزاران نفر ديگر از اين گروه اقليت در ميانمار شده است، رسانه‌هاي جريان غالب در جهان هيچ‌چيز در اين‌باره نمي‌گويند، در حقيقت نوعي سكوت ناعادلانه غرب و دايه‌داران حقوق بشر در قبال اين جنايات مخوف عليه مسلمانان ميانمار وجود دارد.
سازمان ملل، مطبوعات، شبكه‌هاي تلويزيوني و خبري در سراسر جهان در قبال اين جنگ جهاني با اسلام و روند نسل‌كشي بر ضد افرادي كه در واقع هيچ‌كاري به كسي نداشته و تنها مسلمان هستند، سكوت اختيار كرده‌اند. آمريكا و اروپا حتي فراتر از اين رفته‌اند و تحريم‌ها عليه دولت ميانمار را برداشته‌اند.
قدر مسلم آن است كه حقوق بشر و دموكراسي امروز در محدوده منافع قدرت‌ها قابل تعريف است، چنانچه منافع‌شان ايجاب كند با لشكركشي و به راه انداختن هياهوي حقوق بشر و دموكراسي، هزاران كيلومتر دورتر از مرزهاي خود در براندازي دولت‌ها متحد مي‌شوند، ولي در ميانمار به علت نزديك شدن به حكومت نظامي در اين كشور و پيشي گرفتن در رقابت‌هاي جهاني بر سر منافع‌شان، قتل عام و كوچاندن اجباري ده‌ها هزار مسلمان را ناديده گرفته‌اند.
البته يكي ديگر از انگيزه‌هاي سكوت غرب در قبال قتل‌عام در ميانمار، پيش‌دستي و كوتاه كردن دست كشور در حال ابر قدرت شدن چين از منابع طبيعي در كشور ميانمار است كه مي‌خواهند انحصار آن را در دست گرفته و جايگاه اقتصادي چين را در اين منطقه تضعيف كنند.
حبس‌هاي طولاني مدت براي مسلمانان ميانماري
7 مسلمان در پرونده مربوط به خشونت‌هاي بوداييان عليه مسلمانان ميانمار محكوم شدند. به گزارش پرس‌تي‌وي، دادگاهي در ميانمار حبس‌هاي طولاني مدت تا 28 سال براي 7 مسلمان در رابطه با درگيري‌ها و خشونت‌هاي اخير در اين كشور صادر كرد. اين افراد به قتل يك راهب بودايي در شهر ميختيلا متهم شده‌اند. تاكنون هيچ بودايي در رابطه با خشونت‌ها عليه مسلمانان اين كشور -كه اواخر ماه مارس آغاز شد و به كشته شدن ده‌ها مسلمان و آوارگي هزاران مسلمان ديگر منجر شد- محكوم نشده ‌است.
گروه‌هاي حقوق بشر و برخي نهادهاي بين‌المللي، بوداييان ميانمار را متهم مي‌كنند به شكلي سازمان‌يافته و با حمايت دولت و ارتش اين كشور مسلمانان بويژه مسلمانان روهينگيا را پاكسازي قومي مي‌كنند. اين نهادها و گروه‌هاي حقوق بشري همچنين دولت ميانمار را به خودداري از دفاع از مسلمانان در برابر حملات بوداييان متهم مي‌كنند. از سوي ديگر، گروه‌هاي حقوق بشر خواستار موضع‌گيري جامعه بين‌المللي درباره نقض حقوق مسلمانان در ميانمار شدند.
به گزارش الجزيره، اين درخواست پس از آن مطرح شد كه مسؤولان ميانمار محدوديت 2 فرزندي را براي مسلمانان روهينگيا وضع كردند. اين تصميم به منظور مهار رشد بي‌سابقه جمعيت مسلمانان اتخاذ شده است. آنها نتيجه‌گيري كرده‌اند خانواده‌هاي پرجمعيت مسلمانان يكي از علل درگيري‌هاي فرقه‌اي در اين منطقه است.


| شناسه مطلب: 37378




ميانمار مسلمانان



نظرات کاربران