نشست بررسي ابعاد تبليغي و ارتباطي حج برگزار شد نشست بررسي ابعاد تبليغي و ارتباطي حج برگزار شد نشست بررسي ابعاد تبليغي و ارتباطي حج برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نشست بررسي ابعاد تبليغي و ارتباطي حج برگزار شد نشست بررسي ابعاد تبليغي و ارتباطي حج برگزار شد نشست بررسي ابعاد تبليغي و ارتباطي حج برگزار شد نشست بررسي ابعاد تبليغي و ارتباطي حج برگزار شد نشست بررسي ابعاد تبليغي و ارتباطي حج برگزار شد

نشست بررسي ابعاد تبليغي و ارتباطي حج برگزار شد

نشست علمي بررسي ابعاد تبليغي و ارتباطي حج با حضور دكتر حسن بنيانيان، رييس كميسون فرهنگي اجتماعي شوراي انقلاب فرهنگي كشور، عصر يكشنبه در پژوهشكده حج وزيارت از سوي گروه مطالعات اجتماعي اين مركز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، نشست علمي بررسي ابعاد تبليغي و ارتباطي حج با حضور دكتر حسن بنيانيان، رييس كميسون فرهنگي اجتماعي شوراي انقلاب فرهنگي كشور، عصر يكشنبه در پژوهشكده حج وزيارت از سوي گروه مطالعات اجتماعي اين مركز برگزار شد.
بنيانيان در اين نشست علمي گفت: اصلاح فرهنگ يك جامعه در شرايطي كه مردم سالاري حاك است و بواسطه گسترش ارتباطات جهاني، آسي‌هاي وارداتي زيادي وارد جامعه مي‌شود و همواره با تاخير بيشتري صورت مي‌گيرد، از اين رو آسيب شناسي صريح و صادقانه مسائل فرهنگي و اجتماعي نبايد موجب ناديه گرفتن پيشرفت‌هاي انقلاب اسلامي ايران در ساير عرصه شود.
وي به بيان اهداف تشكيل انقلاب اسلامي ايران پرداخت و انتقال پيام‌هاي انقلاب به جهان را از مهم‌ترين اهداف اين نظام برشمرد و تصريح كرد: امروز به دليل ويژگي‌هاي كه انقلاب ما دارد، پيام آن نيز به سرعت در حال گسترش است بنابر اين بايد به آسيب شناسي برخي از اين مسائل فرهنگي بپردازيم تا پيام انقلاب به درستي به جهان مخابره شود.
رييس كميسون فرهنگي اجتماعي شوراي انقلاب فرهنگي كشور، تصريح كرد: خوشبختانه در طي سي سال گذشته از انقلاب اسلامي ايران، پيشرفت‌هاي علمي و سياسي خوبي رخ داده است، اما در حوزه فرهنگي پيشرفت‌ها به كندي صورت گرفته است، در حالي كه هدف اصلي انقلاب، انتقال فرهنگ و مفاهيم اصيل اسلامي به جهان بوده است.
وي در ادامه به نحوه انتقال ارزش‌ها و مفاهيم اسلامي توسط روحانيان كاروان‌ها پرداخت و افزود: اگر بخواهيم موقيعت يك روحاني كاروان را ارزيابي كنيم بايد رابطه روحاني را با زائران آن كاروان بسنجيم و اينكه چقدر در ارتباط گيري موفق بوده و توانسته مباني ديني را به آن‌ها انتقال دهد.
بنيانيان با بيان اينكه در سفرهاي مختلفي به حج و عمره جهت ارزيابي فعاليت‌هاي فرهنگي اعزام شده و در اين خصوص گزارش‌هاي را تنظيم كرده است، افزود: روحانيون كاروان‌ها بايد در عملكرد خود دقت بيشتر داشته باشند تا اثرگذاري آن‌ها در زائران بيشتر و ماندگارتر شود.
وي به اهداف حج و عمره و اعزام زائران و همراهي روحانيون كاروان‌ها با زائران پرداخت و ضمن برشمردن اين اهداف گفت: روحاني كاروان بايد در همان روزهاي نخست سفر خود به آسيب شناسي كاروان بپردازد و مديريت جامع و كاملي از كاروان داشته باشد و مدير و زير مجموعه‌هاي خود را به خوبي مديريت كند.
اين فعال فرهنگي خاطر نشان كرد: ايجاد هسته‌هاي فكري و فرهنگي در هر كاروان از جمله پيشنهادي بود كه بنيانيان در اين جلسه عنوان كرد و افزود: تشكيل چنين هسته اي مي‌توانند در پيشبرد برنامه‌ها روحاني كاروان تاثير بسزاي داشته باشد، زيرا كار جمعي و مشاوره اي بازدهي بيشتر خواهد داشت.
وي گفت: يكي از مسائلي كه بايد به آن توجه داشته باشيم مهندسي برنامه‌هاي فرهنگي در سفرهاي حج تمتع و عمره است، چراكه احياي انسان‌ها در سفر معنوي حج آثار مثبت و وسيعي را به دنبال خواهد داشت.
بافزود: بايد كاري كنيم كه نتيجه عمل و نيت افراد در كارها، اسلامي شود و نبايد تنها به سراغ ابزاري رويم كه فقط ظاهر انسان‌ها را اصلاح كند.
وي هدف از تحول معنوي افراد در سفر حج را بيدارشدن فطرت الهي افراد ذكر كرد و افزود: فطرت، محيط جغرافيايي، تحولات تاريخي، ارتباط با جوامع مختلف و پيشرفت و توسعه از عوامل اصلي شكل دهنده فرهنگ هستند و اين در حالي است كه در جامعه از نظر اعتقادي بامشكل مواجه نيستيم و مشكل جايي است كه اين اعتقادات در عرصه زندگي ما نمود عملي ندارد.
بنيانيان يكي از مسايل مطرح در حج را به وجود آمدن تحولات معنوي در افراد ذكر كرد وافزود: دراين عرصه حفظ و نگهداري از اين تحولات بعد از سفر حج در ميان حجاج، از مهم‌ترين مسائل است.
وي در توصيه اي به روحانيون كاروان‌ها نيز اظهارداشت: در سفر حج علاوه بر تلاش براي ترسيم راه درست در پيش روي حجاج بايد نسبت به تغييرنگرش نادرست برخي افراد نسبت به نظام وارزش‌هاي انقلاب نيزاهتمام داشته باشيم.
عكس: حميد جباري نيك




نظرات کاربران