رئیس سازمان حج: دستاوردهای بزرگداشت فاجعه منا ماندگار است رئیس سازمان حج: دستاوردهای بزرگداشت فاجعه منا ماندگار است رئیس سازمان حج: دستاوردهای بزرگداشت فاجعه منا ماندگار است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رئیس سازمان حج: دستاوردهای بزرگداشت فاجعه منا ماندگار است رئیس سازمان حج: دستاوردهای بزرگداشت فاجعه منا ماندگار است رئیس سازمان حج: دستاوردهای بزرگداشت فاجعه منا ماندگار است رئیس سازمان حج: دستاوردهای بزرگداشت فاجعه منا ماندگار است رئیس سازمان حج: دستاوردهای بزرگداشت فاجعه منا ماندگار است

رئیس سازمان حج: دستاوردهای بزرگداشت فاجعه منا ماندگار است

رئیس سازمان حج و زیارت: فرهیختگان، دانشگاهیان و حوزویان ما روی مبانی ای که رهبر انقلاب درباره معرفی شجره خبیثه آل سعود تاکید فرمودند در سطح جهان روشن گری کنند.

سعيد اوحدي در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما، در خصوص ‌آخرين جلسه جمع بندي ستاد بزرگداشت شهداي منا افزود: در اين جلسه كه امروز برگزار شد به اين نتيجه رسيديم كه در يك سالگي فاجعه منا صد درصد برنامه هاي بزرگداشت، محقق شده و حتي بيشتر از آنچه تصور مي شد اقدام كرده ايم.
سخنگوي ستاد بزگداشت شهداي منا با بيان اينكه همه‌ي هفت كميته ستاد بزرگداشت، گزارش هاي خود را ارائه دادند گفت:‌ در مجموع بيش از سه تا چهار هزار جلسه كارشناسي براي برنامه ريزي بزرگداشت در سازمان بسيج و مجموعه هاي مردم نهاد استان هاي مختلف برگزار شد و همچنين در كشور هاي ديگر نيز فراتر از آنچه پيش بيني ميشد مراسم بزرگداشت منا در 14 كشور دنيا برگزار شود اما طبق گزارشات رسيده 31 كشور دنيا آيين بزرگداشت برگزار كرده اند.
اوحدي افزود: اوج شكوه برنامه هاي ما طبق خواست عمومي خانواده هاي معظم شهدا ديدار با مقام معظم رهبري بود كه اين ديدار در يك فضاي بسيار معنوي برگزار شد و صحبت هاي مقام معظم رهبري مبني بر شجره خبيثه ملعونه گفتماني جديد ايجاد كرد كه لازم است فرهيختگان، دانشگاهيان و حوزوي هاي ما روي مباني كه ايشان تاكيد فرمودند در دنيا روشن گري كنند،
وي ادامه داد: بيان بي كفايتي آل سعود مطالبه اي است كه مقام معظم رهبري از دنيا داشتند و به اين معنا است كه اينها كفايت لازم براي اجراي حج را ندارند و كشور هاي اسلامي بايد در سازمان دهي حج مشاركت داشته باشند.
رئيس سازمان حج و زيارت با تاكيد بر اينكه مسجد‌الحرام، خانه خدا و مدينه النبي شهر پيامبر است و آل سعود هيچ حاكميتي در بيت الله الحرام ندارد گفت: بيانات و روشنگري هاي تاريخي مقام معظم رهبري در رابطه با كارشكني هاي دولت عربستان و رفتار وقيحانه ي حاكمان سعودي در قبال شهداي منا كه حتي حاضر به يك عذرخواهي ساده از دنياي اسلام نشدند از مهمترين دستاوردهاي مراسم بزرگداشت شهداي منا بود.
اوحدي گفت: اميدواريم همانطور كه مقام معظم رهبري در پيامشان به مناسبت هفته دفاع مقدس فرمودند « اين مشعل هاي فروزان، زمينه و بستر مناسبي براي بهره گيري معنوي در جهت رسيدن به تمدن نوين اسلامي باشند» كه اين بسيار جمله پرمغز و بلندي است كه ايشان براي درس گرفتن از شهداي عزيزمان بيان كردند تا بتوانيم سبك زندگيمان را متناسب با آنان تنظيم كنيم.
رئيس سازمان حج و زيارت در رابطه با پيگيري هاي حقوقي فاجعه منا نيز گفت: وزارت امور خارجه مسئول مستقيم پيگيري حقوقي است كه جلسات متعددي را در اين زمينه تشكيل داده اما همه دستگاه ها بايد در اين زمينه كمك كنند.
وي افزود: سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري تا به امروز بيش از 18 جلسه در دادستاني كل كشور جلسه داشته ايم و كارشناسي ها و راه هاي مختلف توسط كارشناسان برجسته حقوقي تبيين شده تا ببينيم با كدام راهكار مي توانيم حقوق شهداي مظلوم منا و خانواده هاي نجيبشان را محقق كنيم.
اوحدي گفت: نتيجه تمامي اين جلسات اين شد كه بايد از تمامي ظرفيت ها چه در داخل كشور و چه در فضاي بين المللي استفاده شود تا بتوانيم پيگيري هاي حقوقي را به نتيجه مطلوب برسانيم؛ حتي اگر روزنه اي در هر‌جاي دنيا فراهم باشد كه بتوانيم از طريق آن به نتيجه اي برسيم بايد به دنبال آن برويم و حتي اگر به نتيجه هم نرسيديم اين امكان وجود دارد كه از طريق همان روزنه لااقل روشنگري كنيم.
رئيس سازمان حج و زيارت در پاسخ به اين سوال كه آيا وزارت امور خارجه اقدام عملي در خصوص پيگيري فاجعه داشته يا خيرگفت: تلاش بسيار خوبي صورت گرفته و از طريق نمايندگي هاي وزارت خارجه با كشور هاي مختلف ارتباطاتي برقرار شده و در چندين مورد نمايندگان كشورها در حوزه قضايي ارتباطاتي را با قوه قضاييه برقرار كردند كه اميدواريم نتيجه اين جلسات را به زودي شاهد باشيم.
اوحدي در خصوص تداوم بي كفايتي هاي عربستان در اداره مناسك حج نيز گفت: علي رغم كاهش 50 درصدي زائران در موسم حج امسال متاسفانه حج امسال هم خالي از حوادث نبود و حوادث متعددي را از واژگوني اتوبو س ها تا آتش سوزي هتل ها شاهد بوديم.
وي افزود: استمرار حوادث طي سال ها و خصوصا دو دهه گذشته بيانگر يك واقعيت مهم است و آن اينكه عربستان و دولتمردان سعودي لياقت و كفايت اداره حج را ندارند. رئيس سازمان حج و زيارت گفت:‌ متاسفانه دولت عربستان با روش سياسي نه تنها جمهوري اسلامي و زائران ايران را صد عن سبيل الله كردند بلكه شاهد رفتار نادرست آنان با مردم كشور هاي يمن، سوريه و بخشي از مردم عراق هستيم.


| شناسه مطلب: 63656




منا



نظرات کاربران