روایتی متفاوت از سفر حج روایتی متفاوت از سفر حج روایتی متفاوت از سفر حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
روایتی متفاوت از سفر حج روایتی متفاوت از سفر حج روایتی متفاوت از سفر حج روایتی متفاوت از سفر حج روایتی متفاوت از سفر حج

روایتی متفاوت از سفر حج

علی پاجانی با بیان اینکه «خانه امن» درباره فضای پیش آمده برای سفر حج بعد از وقوع فاجعه منا است، از بروز مشکلات مالی برای خود بعد از ساخت این فیلم سخن گفت.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، علي پاجاني كارگردان عرصه مستند كه «خانه امن» را به هفتمين دوره جشنواره فيلم «عمار» ارسال كرده است، درباره اين فيلم گفت: «خانه امن» روايت كننده اتفاقات بعد از فاجعه منا است، با توجه به اينكه خداوند همواره گفته كعبه و مكه را يك مكان امن قرار داده و امنيت اين خانه برعهده او است، از مسلمانان خواسته از هر كجاي دنيا براي عبادت به اين خانه بيايند. در واقع امنيت يكي از قول هايي است كه خداوند به ما داده است، به همين ترتيب ما در اين اثر خواستيم بگوييم كه حالا گروهي آمده اند و مي خواهند اين امنيت را بر هم بزنند. آنها در پي اين هستند كه بگويند اين خانه امن نيست و اگر به اينجا بياييد كشته مي شويد و بر همين اساس اين ترس را در مردم ايجاد كنند.
وي افزود: ما در «خانه امن» اين موضوع را به اين شكل نشان داديم كه چنين افرادي يك سري سعودي هايي هستند كه لهجه عبري دارند، يعني ما مي خواستيم بگوييم آنها صهيونيست هستند كه مي خواهند امنيت مكه را به هم بريزند. به همين ترتيب داستان اين فيلم درباره مردي به نام هادي علي بنام است كه قرار است يك سال بعد به حج برود ولي وقتي حوادث منا را مي بيند، به ترديد مي افتد. آنگاه به كودك خود نگاهي مي اندازد و با خود مي گويد كه آيا به اين سفر بروم يا نه؟ او با خود فكر مي كند كه اگر كشته شود فرزندش دچار چه سرنوشتي مي شود؟ در واقع داستان اصلي «خانه امن» به همين موضوع مي پردازد.
ما در «خانه امن» نشان داديم كساني كه در پي اين هستند كه بگويند خانه خدا امن نيست، يك سري سعودي هايي هستند كه لهجه عبري دارند، يعني ما مي خواستيم بگوييم آنها صهيونيست هستند كه مي خواهند امنيت مكه را به هم بريزند
پاجاني عنوان كرد: بعد از فاجعه منا در شبكه هاي اجتماعي موضع گيري هاي مختلفي درباره رفتن به حج از سوي افراد مختلف مي شد. عده اي مي گفتند چرا هزينه رفتن به حج را خرج عرب ها مي كنيم؟ يا چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرام است، يا مي گفتند عرب ها با اين پول ها موشك مي سازند و آن را بر سر مردم يمن مي ريزند و يا اين جمله را بيان مي كردند كه با پول سفر به حج مي توان به فقيرها و مستمندان كمك كرد. به همين دليل ما در طول اين اثر به اين پرسش ها پاسخ داده ايم.
اين كارگردان بيان كرد: ما در مستند ۴۰ دقيقه اي «خانه امن» هم بحث مالي عربستان را مطرح كرده ايم و هم به اين پرسش هايي كه درباره فقرا و مستمندان مي شود، پاسخ داديم.
پاجاني با اشاره به اينكه ساخت چنين مستندي همواره دغدغه او بوده است، گفت: چنين موضوعي هميشه دغدغه من بود. به طوري كه اولين باري كه به اين موضوع فكر كردم، دوست داشتم فيلمي درباره آن بسازم اما سوژه خوبي پيدا نمي كردم تا اينكه جلسه اي با آيت الله حائري شيرازي گذاشتيم و او بحث امنيت خانه خدا را مطرح كرد. در آن هنگام من متوجه شدم كه بحث امنيت مي تواند سوژه خوبي باشد. بر همين اساس يك سري تحقيقات انجام داديم و در نهايت اين فيلم را به تنهايي ساختم. در واقع فيلمبردار، كارگردان، تدوينگر و صداگذار «خانه امن» خودم بودم و آن را با بودجه شخصي ساختم.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه سوژه فيلم من درباره اتفاقات بعد از فاجعه منا بود به سراغ افرادي كه در آن حادثه دچار مشكل شدند، نرفتم بلكه سري به خانواده جانباختگان آن زدم.
وي اظهار كرد: هنگامي كه در حال ساخت اين مستند بودم با مشكلات بسياري مواجه شدم. براي مثال زمان زيادي صرف شد تا بتوانم مصاحبه شوندگان خودم را راضي به مصاحبه كنم. من در اين اثر با صادق زيباكلام، محمد شجاعي و آيت الله حائري شيرازي صحبت كرده ام. جالب است بگويم هنگامي كه براي مصاحبه با صادق زيباكلام به دانشگاهي كه او در آن تدريس مي كند، رفتم و عليرغم اينكه از پيش با او هماهنگ كرده بودم، دانشگاه اجازه مصاحبه به ما نداد. از ديگر نكات جالب ساخت اين مستند اين است كه من براي انجام كار تدوين آن از ديگران پول قرض كردم و هنوز هم بدهكار مردم هستم.
پاجاني با اشاره به زمان ساخت اين مستند گفت: درباره زمان ساخت آن هم بايد بگويم دي ماه سال گذشته شروع به ساخت آن كردم و در خردادماه امسال ساخت آن به پايان رسيد.
كارگردان «لباس ايراني» بيان كرد: ما در اواخر فيلمبرداري سري هم به سازمان حج و زيارت زديم اما با توجه به اينكه در آن زمان هنوز رفتن به حج به طور كامل تعليق نشده بود و سازمان حج و زيارت موضعي نسبت به اين امر نداشت هر چه ما اصرار كرديم آنها چيزي به ما نگفتند و در نهايت دوربين و لوازم فيلمبرداري ما را گرفتند و حراست آنجا با ما برخورد كرد.
وي در ادامه با اشاره به كاركرد شبكه اكران مردمي جشنواره فيلم «عمار» عنوان كرد: سال گذشته فيلم «لباس ايراني» را به ششمين جشنواره فيلم «عمار» ارسال كرده بودم اما آن زمان فكر نمي كردم كه شبكه مردمي اين جشنواره به اين خوبي كار كند. من بعد از اكران فيلمم متوجه شدم كه اكثر افراد آن را ديده اند و از آن تعريف مي كنند اما اين را هم بايد بگويم كه اين شبكه به صورت سليقه اي با آثار برخورد مي كند، در واقع هر اكران كننده اي آنچه را كه خودش دوست دارد، به نمايش مي گذارد، بنابراين فكر مي كنم بايد اين معضل حل شود.
پاجاني در پايان بيان كرد: باتمام اين تفاسير نكته اي كه جاي ستايش دارد اين است كه مردم در اين جشنواره خودجوش عمل مي كنند و با دل و جان كار مي كنند. اين يكي از نكات مثبت جشنواره «عمار» است.
منبع: مهر


| شناسه مطلب: 65283




منا



نظرات کاربران