آیت الله واعظ زاده از محورهای اساسی تقریب مذاهب در مراسم حج بود آیت الله واعظ زاده از محورهای اساسی تقریب مذاهب در مراسم حج بود آیت الله واعظ زاده از محورهای اساسی تقریب مذاهب در مراسم حج بود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت الله واعظ زاده از محورهای اساسی تقریب مذاهب در مراسم حج بود آیت الله واعظ زاده از محورهای اساسی تقریب مذاهب در مراسم حج بود آیت الله واعظ زاده از محورهای اساسی تقریب مذاهب در مراسم حج بود آیت الله واعظ زاده از محورهای اساسی تقریب مذاهب در مراسم حج بود آیت الله واعظ زاده از محورهای اساسی تقریب مذاهب در مراسم حج بود

آیت الله واعظ زاده از محورهای اساسی تقریب مذاهب در مراسم حج بود

تولیت آستان حضرت‌عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: یکی از محورهای اساسی در حوزه تقریب مذاهب در بعثه رهبری و انجام مراسم حج، آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی بود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آيت الله محمد محمدي ري شهري در حاشيه برگزاري روز يكشنبه در مراسم يادبود مرحوم آيت الله محمد واعظ زاده خراساني در مسجد امام صادق(ع) ميدان فلسطين در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه اين مرحوم از شخصيت هاي برجسته علمي، پژوهشي در حوزه تقريب مذاهب اسلامي بود، اظهار كرد: در سال هايي كه در مراسم حج در خدمت اين عالم بوديم تلاش وي بيشتر صرف كاهش اختلاف و افزايش وحدت بين فرق اسلامي بود.
رئيس موسسه علمي فرهنگي دارالحديث با بيان اينكه مرحوم آيت الله واعظ زاده در اين عرصه جزو پيشگامان بود، تصريح كرد: در خصوص تحقيقات علمي به عمل آمده در سال هاي گذشته توسط اين شخصيت روحاني نيز در حال حاضر در بسياري از مراكز حوزوي و دانشگاهي مورد استفاده و بهره‌برداري قرار گرفته است. مرحوم آيت الله واعظ زاده شخصيت بي نظير علمي و مذهبي داشت
حجت الاسلام احمد احمدي در حاشيه برگزاري مراسم يادبود مرحوم آيت الله محمد واعظ زاده خراساني در مسجد امام صادق (ع) در ميدان فلسطين به خبرنگار ايرنا گفت: در سال 1337 با همكاري آيت الله مكارم شيرازي، آيت الله نوري همداني ، امام موسي صدر و چندنفر ديگر از علما مجله مكتب اسلام را راه اندازي كردند.
وي با بيان اينكه مرحوم آيت الله واعظ زاده با قلمي شيوا و روان در حوزه تاريخ اسلام در اين نشريه به نگارش مي پرداخت، افزود: زماني كه اين نشريه چاپ و به دسترس آيت الله عظما بروجردي رسيد وي بسيارخوشحال شد كه چنين مجله اي با نگارش فارسي روان در عرصه رسانه ها ظهور پيدا كرده است.
حجت الاسلام احمدي افزود: با وجود مشغله هاي علمي و تدريس در حوزه تصميم گرفت به مشهد برود و در همانجا كارهاي گسترده دايره المعارف قراني را آغاز كرد.
وي به كار ويژه اين مرحوم در حوزه تقريب مذاهب اسلامي اشاره كرد و گفت: به دليل گستردگي معلومات وي در حوزه هاي مختلف مذاهب اسلامي اين توانايي را داشت كه به تحليل در زمينه افتراق هاي بين مذاهب مختلف بپردازد و در ايجاد وحدت بين آنان اقدام موثري انجام دهد.
آيت الله واعظ زاده خراساني يك شخصيت بين المللي بود حجت الاسلام والمسلمين محمد محمدي گلپايگاني در حاشيه برگزاري مراسم نكوداشت آيت الله محمد واعظ خراساني در مسجد امام جعفر صادق (ع) در ميدان فلسطين در جمع خبرنگاران افزود: ارتباطات اين مرحوم در دوران مسئوليتش در مجمع تقريب مذاهب اسلامي و سفر به كشورهاي مختلف اسلامي و عربي نتايج پر ثمري را به همراه داشت.
وي با اشاره به شهرت جهاني آيت الله واعظ زاده گفت: اين مرحوم به دليل داشتن دانش و اطلاعات بسيار در حوزه انديشه هاي مختلف مذاهب اسلامي و همچنين تسلط بر رشته هايي مانند فقه، اصول، احاديث و تاريخ، صاحب نظر و جامع نظر بود.
حجت الاسلام محمدي گلپايگاني با تاكيد بر اينكه آيت الله واعظ زاده خراساني داراي شخصيت بي نظيري بود، گفت: فقدان ايشان براي اسلام يك ضايعه بزرگ محسوب مي شود چنانچه پيامبر اكرم(ص) فرمودند كه اگر مومن فقيه از دنيا بروند شكافي ايجاد مي شود كه به اين سادگي پر نخواهد شد.
آيت الله واعظ زاده خراساني مدافع وحدت اسلامي بود غلامعلي حداد عادل در حاشيه برگزاري مراسم بزرگداشت مرحوم آيت الله محمد واعظ زاده خراساني در مسجد امام جعفر صادق (ع) در ميدان فلسطين تهران به خبرنگار ايرنا گفت: اين مرحوم از علماي اعلم بود كه عمر خويش را در مسير خدمت به انقلاب و اسلام صرف كرد و از ياران نزديك امام راحل(ع) و رهبر معظم انقلاب بود.
وي گفت: اين شخصيت با تقوي تلاش وافري در تحكيم وحدت بين مذاهب مختلف اسلامي داشت بطوريكه به عنوان نخستين دبير مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي انتخاب شد.
حدادعادل اظهار كرد: آثار حوزوي ايشان جزو مفاخر مكتب شيعه است كه در حال حاضر در حوزه هاي علميه براي تدريس استفاده مي شود.
در مراسم نكوداشت آيت الله واعظ زاده خراساني، شخصيت هاي فرهنگي و سياسي از دفتر و بيت رهبرمعظم انقلاب، مجلس شوراي اسلامي، وزراي دولت و ديگر مقامات لشكري و كشوري شركت داشتند.
مرحوم آيت الله واعظ زاده خراساني نايب رئيس اتحاديه علماي مسلمان و عضو شوراي عالي تقريب مذاهب يكشنبه هفته گذشته در سن 91 سالگي در مشهد دار فاني را وداع گفت.
وي در سال 1304 هجري شمسي در مشهد متولد شد و علوم ديني را در حوزه هاي علميه نجف، مشهد و قم نزد اساتيد و مراجع بزرگي چون آيت الله العظمي سيدحسين طباطبايي بروجردي، امام خميني (ره) و علامه طباطبائي آموخت و داراي اجازه نقل حديث از مراجع بزرگ بود.
رهبر معظم انقلاب با صدور پيامي مرحوم واعظ زاده را روحاني بزرگوار و پركار و روشن بين دانسته و افزودند: او از جمله مردان با همت و جامعي بود كه علوم اسلامي همچون فقه، حديث، رجال و تراجم را از برترين استاد اين فنون يعني مرحوم آية الله العظمي بروجردي اعلي الله مقامه فراگرفته و خود در عمر پربركت خويش به تحقيقات بديع در آن و نيز علوم قرآني و تاريخ و كلام پرداخته بود.
حضرت آيت الله خامنه اي آثار قلمي و تحقيقي واعظ زاده را در برخي از اين رشته ها در شمار افتخارات علمي حوزه هاي علمي شيعه برشمردند كه مورد استفاده ماندگار دنياي اسلام خواهد بود.
از مرحوم واعظ زاده كتاب هاي متعددي از جمله رسالة الشيخين، «الوحدة الاسلاميّة ، عناصرها و موانعها»، تصحيح و تحقيق دو كتاب «المقنع والهداية» از شيخ صدوق، شركت در تأليف جامع احاديث الشيعه، تحقيق و ترجمة كتاب «الجمل والعقود في العبادات» از شيخ طوسي، گردآوري، تصحيح وانتشار مقالات كنگره شيخ طوسي درسه جلد و نيز كتاب رجال و فهرست شيخ طوسي و نيز مقالات فراوان در مجلات مكتب اسلام، نشريه دانشكدة الهيات، نشريه مشكوة به زبان فارسي، و مجلة الارشاد، رسالة القرآن، رسالة الثقلين، رسالة التقريب به زبان عربي به يادگار مانده است.


| شناسه مطلب: 65464




وحدت حج



نظرات کاربران