شهرک‌سازی مقدمه فاجعه بزرگتر در فلسطین! شهرک‌سازی مقدمه فاجعه بزرگتر در فلسطین! شهرک‌سازی مقدمه فاجعه بزرگتر در فلسطین! بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شهرک‌سازی مقدمه فاجعه بزرگتر در فلسطین! شهرک‌سازی مقدمه فاجعه بزرگتر در فلسطین! شهرک‌سازی مقدمه فاجعه بزرگتر در فلسطین! شهرک‌سازی مقدمه فاجعه بزرگتر در فلسطین! شهرک‌سازی مقدمه فاجعه بزرگتر در فلسطین!

شهرک‌سازی مقدمه فاجعه بزرگتر در فلسطین!

قطعنامه 2334 شورای امنیت سازمان ملل که ادامه شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینیان را محکوم کرد و خواهان توقف آن شد با 14 رأی مثبت اعضای دائمی این شورا و رأی ممتنع آمریکا تصویب گردید و اغلب نمایندگان کشورها که در جلسه حضور داشتند با دست زدن و شادی از این تصمیم حمایت کردند.

روزنامه اطلاعات در شماره يكشنبه در يادداشتي به قلم ابوالقاسم قاسم زاده، نوشت: واكنش تند و عصبانيت نتانياهو نخست‌وزير اسرائيل، التهاب خبري اين اقدام را دو‌چندان كرد به‌طوري كه يك‌باره اسرائيل خود را در برابر اغلب دولت‌ها و مردم كشورها در سراسر جهان ديد.
هنوز در پايان سال ميلادي و در آخرين روز‌هاي رياست جمهوري اوباما، اعلام نظرهاي گوناگون سياستمداران درباره آن در صدر اخبار قرار دارد. اگرچه آن‌گونه كه بايد، دولت‌هاي عربي در اين‌باره فعال نبودند و دور از انتظار فلسطينيان و مردم مسلمان منطقه تلاش كردند خود را در حاشيه آن قرار دهند.
ديروز «جان‌كري» وزير خارجه آمريكا در حالي‌كه صدور اين قطعنامه را ضروري و لازم خواند از تصميم دولت آمريكا به رأي ممتنع و «وتو» نكردن قطعنامه حمايت كرد. وزير خارجه آمريكا شديدترين انتقادش را به دولت نتانياهو ابراز كرد و گفت: دست راست‌ترين دولت در تاريخ اسرائيل اكنون درباره بحران فلسطين ـ اسرائيل تصميم مي‌گيرد و با ادامه شهرك‌سازي در عمل هرگونه راه‌حل صلح‌آميز براي تشكيل دو دولت را مسدود مي‌سازد. دفتر نخست‌وزير انگليس ضمن انتقاد از سخنان وزير خارجه آمريكا ابراز كرده است كه انتقاد وزير خارجه آمريكا از اسرائيل به اين شيوه صحيح نبود.
با انتشار خبر گلايه نخست وزير انگليس از جان‌كري، كشورهاي ديگر اروپايي از جمله فرانسه و آلمان ضمن حمايت از سخنراني وزير خارجه آمريكا از آن استقبال كرده‌اند. يكي از نمايندگان سناي فرانسه با تأكيد بر اين كه سخنان كري كاملاً درست و بيان واقعيت بوده است، ابراز كرد، هرچه شهرك‌سازي‌هاي بيشتري انجام پذيرد، احتمال دستيابي به راه‌حل ايجاد دو كشور از طريق مذاكره و صلح، كمتر و ضعيف‌تر مي‌گردد.
اما هيچ فردي جرأت نمي‌كند كه اين رفتار دولت اسرائيل را محكوم كند، اين همان معيار دوگانه است كه باعث تقويت تروريست‌ها مي‌شود. والتراشتاين‌ ماير، وزيرخارجه آلمان نيز با انتشار بيانيه‌اي سخنراني كري را تحسين و از راه‌حل دست‌يابي به دو كشور(فلسطيني ـ اسرائيلي) حمايت كرد و از آن به عنوان تنها راه‌ معتبر براي حل مسأله فلسطين و اسرائيل ياد كرد.
همه اين گزارش‌هاي خبري تأكيد بر آن دارد كه نبايد گذاشت شوك صدور قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل فروكش كند و از صحنه خبري و ارائه تفاسير و گزارش‌ها خالي گردد. نتانياهو رسماً و چندبار اعلام كرده است اين قطعنامه را اجرا نخواهد كرد و همچنان به اجراي طرحهاي شهرك‌سازي در بيت‌المقدس ادامه خواهد داد.
اسرائيل اكنون خود را در برابر دولت‌ها و جامعه ملل، همچنين افكار عمومي مردم در سراسر جهان مي‌بيند. اطلاع‌رساني و آگاهي دهي نسبت به خطر شهرك‌سازي ممانعت از مقدمه‌ي فاجعه بزرگتر است.
فلسطينيان اكنون تنها 8 درصد از مجموعه سرزمين‌هاي خود را كه از سال 1967 ميلادي در اختيار داشتند، در اختيار دارند. نتانياهو با وسعت بخشيدن به شهرك‌سازي در عمل مي‌خواهد بطور كامل جغرافياي فلسطين را تغيير داده و نابود سازد. دولت اسرائيل اگرچه در زمان رياست جمهوري جرج بوش، طرح ايجاد دو كشور فلسطين ـ اسرائيل از طريق مذاكره و گفتگو را پذيرفت اما از همان زمان دو سياست را همسو با هم اجرا كرد.
سياست اول، محو سرزمين فلسطين بخصوص با اشغال كامل بيت‌المقدس و فراموشي تفكيك آن به بخش شرقي و غربي. سياست دوم، كوچ فلسطينيان به بخش كرانه باختري متصل به اردن و بسترسازي براي ايجاد دولت فلسطيني ـ اردني در خاك اردن، بجاي ايجاد دو دولت در خاك فلسطينيان و آنگاه در اختيار گرفتن بخش تفكيك شده بيت‌‌المقدس٫ «ترامپ» رئيس جمهور جديد آمريكا براساس همين استراتژي رژيم صهيونيستي در دوره مبارزات انتخاباتي اعلام كرد در صورتيكه رئيس جمهور آمريكا شود سفارت آمريكا در اسرائيل را به «بيت‌المقدس» بعنوان مركز و پايتخت اسرائيل، انتقال خواهد داد.
شهرك‌سازيها علاوه بر تغيير جغرافيايي و كوچ فلسطينيان به اردن براي تشكيل دولتي اردني ـ فلسطيني، مقدمه فاجعه بزرگتري خواهد بود تا در آن ويراني مسجد‌الاقصي كه همواره خواست صهيونيست‌ها است، به اجرا درآيد. نتانياهو تا همين‌جا، بيش از 500 هزار يهودي اسرائيلي را با نابودي منازل، باغ‌هاي زيتون و روستاهاي فلسطينيان از طريق ساختن شهرك‌سازي‌هاي جديد در اراضي فلسطينيان اسكان داده است.
شهرك‌سازي‌ها طرح كاملاً نژادپرستانه از سوي رژيم صهيونيستي است كه الگوي آن در دوران رژيم نژادپرست آفريقاي جنوبي در دوره حاكميت نژادپرستي در اين كشور عليه سياه‌پوستان به اجرا درآمد.
نتانياهو اگرچه عصباني و پرخاشگر عليه همه كشورها به دليل صدور قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل و حمايت از آن است، اما دريافته است كه اگر تائيد اين قطعنامه و چرايي صدور آن را افكار عمومي جهان دريابند، موج بازدارندگي‌ از چنين اقدام صهيونيستي (نژادپرستانه) در فضاي بين‌المللي فراگير و تثبيت خواهد شد و در عمل مانع آن مي‌گردد.
مردم، به‌خصوص در اروپا به اين نتيجه رسيده‌اند كه رشد تروريسم در خاورميانه و رسيدن آن به شهرهاي اروپايي، ناشي از فشارها و سلطه نژادپرستي رژيم صهيونيستي در اين منطقه و اجراي نظامي‌گري مستمر عليه فلسطينيان است. جمهوري اسلامي ايران بايد از طريق وزارت خارجه از صدور قطعنامه شوراي امنيت در جهت اطلاع‌رساني بهره‌گيري مثبت و آگاهي بخش كرده و نسبت به خطرهاي ادامه شهرك‌سازي‌ها در فلسطين اشغالي و بخصوص در بيت‌المقدس هشدار دهد. و به جهانيان اطلاع دهد كه شهرك‌سازي مقدمه فاجعه بزرگتري است كه امنيت همه كشورهاي منطقه و بسياري از كشورها‌ي غرب، به‌خصوص در اروپا را تهديد مي‌كند.


| شناسه مطلب: 65583




فلسطين



نظرات کاربران