ماجرای آبی که هاشمی‌رفسنجانی از چشمه فاطمه خورد ماجرای آبی که هاشمی‌رفسنجانی از چشمه فاطمه خورد ماجرای آبی که هاشمی‌رفسنجانی از چشمه فاطمه خورد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ماجرای آبی که هاشمی‌رفسنجانی از چشمه فاطمه خورد ماجرای آبی که هاشمی‌رفسنجانی از چشمه فاطمه خورد ماجرای آبی که هاشمی‌رفسنجانی از چشمه فاطمه خورد ماجرای آبی که هاشمی‌رفسنجانی از چشمه فاطمه خورد ماجرای آبی که هاشمی‌رفسنجانی از چشمه فاطمه خورد

ماجرای آبی که هاشمی‌رفسنجانی از چشمه فاطمه خورد

مرحوم آیت الله هاشمی در حالی‌که قطرات اشک چشمانش با چشمه فاطمه مخلوط شده بود، گفت: آیا بی‌سعادتی و حیف نیست که انسان تا اینجا بیاید و از چشمه فاطمه سیراب نشود؟!

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني در سفر سال ۱۳۸۷ خود به مدينه تصميم گرفت موقعيت جغرافيايي «فدك» كه ميراث قطعي همه سادات است را زنده كند و با عزمي راسخ با اتومبيل براي رسيدن به مقصود بيش از ۲۶۰ كيلومتر از شهر مدينه منوره، به سوي استان «حائل» را درنورديد و به شهر «حائط» و «حويطه» كه به گفته مرحوم آيت الله شيخ محمدعلي عمري رهبر شيعيان مدينه‌‌ همان «فدك» است رسيد.
در شهر حائط فرماندار و مسؤولان اين شهر به استقبال مي‌ه‌مان ويژه خود آمده بودند. نايف فرماندار شهر گفت: «اينجا فدك است و الآن قديمي‌ها هنوز به آن فدك مي‌گويند. شهر حدود ۳۵ هزار نفر جمعيت دارد ولي جمعيت كلّ منطقه به اضافه روستانشينان و عشاير كوچ نشين به صدهزار نفر مي‌رسد». فرماندار مردي را معرفي كرد كه «محمد عبدالرحمان جابر» نام داشت تا توضيحات لازم را بدهد.
آيت‌الله هاشمي از او پرسيد: چرا به اين منطقه فدك مي‌گويند؟
عبدالرحمن جابر: چون پيامبر خدا آن را به حضرت فاطمه بخشيد.
هاشمي‌رفسنجاني: چرا پيامبر آن را به حضرت فاطمه بخشيد؟
عبدالرحمان جابر: نظر ما اين است كه چون اهالي اين منطقه بدون درگيري آن را به پيامبر خدا هديه كردند و پيامبر نيز آن را به حضرت فاطمه هديه كردند.
هاشمي‌رفسنجاني: در اين منطقه چه چيزهايي به نام فاطمه وجود دارد؟
عبدالرحمان جابر: چشمه‌هاي هفت‌گانه فاطمه، مسجد فاطمه، وادي فاطمه، و بساتين (باغستان‌هاي) فاطمه.
هاشمي‌رفسنجاني: چرا اسم فدك را عوض كرديد و حائط؛ يعني ديوار مي‌گوييد؟
عبدالرحمان جابر: در اين منطقه سه ديوار بلند است كه به صورت حلقه، منطقه را احاطه كرده است. درون ديوار‌ها باغ (بستان) فاطمه نام دارد كه در «معجم البلدان» ياقوت حموي هم ذكر شده است. مسجدي كه الآن ترميم شده، مربوط به زمان پيامبر اسلام بوده كه به مسجد فاطمه معروف است. ما آل‌جابر هستيم كه قدمتي چند صدساله در منطقه داريم و پيش از دولت سعودي حكمران اينجا بوده‌ايم.
هاشمي‌رفسنجاني: مساحت كل فدك چقدر است»؟
عبدالرحمان جابر: مساحت منطقه فدك ۵۰ در ۵۰ كيلومتر است.
هاشمي‌رفسنجاني: وضع آب منطقه چگونه است؟
عبدالرحمان جابر: فدك داراي هفت چشمه آب بوده كه به «عيون فاطمه» معروف است كه به دليل اهمال و بي‌توجهي به كشاورزي، آب آن كم شده وشايد علت كمي آب حفر چاه‌هاي عميق در منطقه باشد.
هاشمي‌رفسنجاني: مي‌خواهم از آب چشمه فاطمه بخورم.
جابر و ديگر همراهان، وي را منع كرده، گفتند: «آقاي هاشمي! اين كار را نكنيد، چون نمي‌دانيم وضع آب چگونه است.
هاشمي در حالي‌كه قطرات اشك چشمانش با چشمه فاطمه مخلوط شده بود، گفت: آيا بي‌سعادتي و حيف نيست كه انسان تا اينجا بيايد و از چشمه فاطمه سيراب نشود؟!
اين جمله باعث شد كه قطرات اشكِ چشمان همراهان نيز در چشمه بريزد.




نظرات کاربران