ساخت نیم ضریح خیمه‌گاه امام سجاد(ع) در ایران ساخت نیم ضریح خیمه‌گاه امام سجاد(ع) در ایران ساخت نیم ضریح خیمه‌گاه امام سجاد(ع) در ایران بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ساخت نیم ضریح خیمه‌گاه امام سجاد(ع) در ایران ساخت نیم ضریح خیمه‌گاه امام سجاد(ع) در ایران ساخت نیم ضریح خیمه‌گاه امام سجاد(ع) در ایران ساخت نیم ضریح خیمه‌گاه امام سجاد(ع) در ایران ساخت نیم ضریح خیمه‌گاه امام سجاد(ع) در ایران

ساخت نیم ضریح خیمه‌گاه امام سجاد(ع) در ایران

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس گفت: با همت خیرین، ناذران و هنرمندان شیرازی پروژه ساخت نیم ضریح خیمه گاه امام سجاد(ع) با پیشرفت خوبی در حال اجراست.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، اسكندر قاسمي افزود: در ساخت اين نيم ضريح كه هزينه آن توسط مردم فارس تامين شده، چند تخصص به كار گرفته شده كه نخستين آن طراحي است. نقوش قلمزني و طراحي داخلي كه از خاتم است و اجراي خط و متن بر سطوح داخلي و ظاهري كه در نهايت به تاييد ستاد مركز در تهران و همچنين ستاد كربلا مي رسد.
وي، درودگري را به عنوان دومين هنر تخصصي نام برد و افزود: در اين هنر بر روي چوب ساج توسط هنرمندان كاركشته و با تجربه هنر سنتي اسلامي پياده مي‌شود.وي دليل انتخاب چوب ساج را ماندگاري بالا، عدم پوسيدگي در مدت طولاني و عدم آسيب توسط موريانه عنوان كرد.
قاسمي اظهار كرد: قلمزني روي سطوح كار سومين هنر اين هنرمندان بر روي نيم ضريح خيمه گاه است كه از مس و نقره ساخته مي شود و نقوش اسليمي و خطايي و نقش هاي گل و مرغ متناسب با مفاهيم خاص امامت روي كار نقش مي بندد و در نهايت نيز روي كار با آبكاري طلا جلا داده مي شود.
رييس ستاد بازسازي عتبات عاليات فارس قلمزنان چيره دست و ماهر شيرازي را متناسب براي انجام اين كار دانست و گفت: اين اساتيد توانمند روزانه در كارگاه هاي اين ستاد مشغول انجام فعاليت هستند و علاقه مندان مي توانند به ستاد بازسازي عتبات عاليات فارس مراجعه و روند پيشرفت كار را از نزديك مشاهده كنند.
ميناكاري و در ادامه اجراي خط بر روي مينا از اقدامات ديگري است كه در مراحل بعدي قرار مي گيرد و بيشتر براي داخل ضريح كاربرد دارد.
هنر خاتم كاري هنر ديگري است كه قاسمي به آن اشاره كرد و گفت: شيراز از ديرباز مهد هنر بوده و هنر خاتم كاري شيراز بهترين خاتم جهان است،در اين راستا اساتيد هنرمند و برجسته خاتم كار نيز در كارگاه ستاد بازسازي عتبات عاليات در سعديه مشغول ساخت خاتم براي اين ضريح هستند كه براي مردم قابل مشاهده است.گفتني است خاتم موج، گره هفت شمسه و عالم زر از برترين انواع خاتم سازي هستند كه در اين ضريح‌ها به كار مي رود.
رنگ آميزي مرحله ديگري از اين هنرهاست كه با استفاده از پلي استر و رنگ هاي مخصوص بر روي خاتم استفاده مي شود.
وي ادامه داد: نورافشاني داخل نيم ضريح نيز بايد در مرحله بعدي صورت پذيرد كه براي انجام آن بيش از سه ميليارد تومان هزينه لازم است. در نهايت نيز در قسمت پاييني نيم ضريح هنر محجر كاري صورت گرفته و پس از آماده شدن به كربلا ارسال شده وبر روي خيمه گاه در مقام امام سجاد(ع) نصب مي شود. مرجع : مهر




مطالب مرتبط

نظرات کاربران