سرپرست سازمان حج وزیارت:

دیه شهدای منا را مطالبه کنیم سرپرست سازمان حج وزیارت:

دیه شهدای منا را مطالبه کنیم سرپرست سازمان حج وزیارت:

دیه شهدای منا را مطالبه کنیم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سرپرست سازمان حج وزیارت:

دیه شهدای منا را مطالبه کنیم سرپرست سازمان حج وزیارت:

دیه شهدای منا را مطالبه کنیم سرپرست سازمان حج وزیارت:

دیه شهدای منا را مطالبه کنیم سرپرست سازمان حج وزیارت:

دیه شهدای منا را مطالبه کنیم سرپرست سازمان حج وزیارت:

دیه شهدای منا را مطالبه کنیم
سرپرست سازمان حج وزیارت:

دیه شهدای منا را مطالبه کنیم

درمذاکرات باسعودی‌ها سعی می‌کنیم ازشرایط لازم برای عزت و امنیت زائران اطمینان یابیم و همچنین با جدیت دیه شهداء منا را مطالبه کنیم.

حميد محمدي با اشاره به اعلام وصول دعوت نامه رسمي عربستان افزود: پاسخ خود به دعوتنامه آنها را رسماً براي وزارت حج عربستان ارسال كرديم و در آن موضوعات مهمي را كه قبلاً در مذاكرات پارسال داشتيم مطرح و از آنها خواستيم كه در مذاكرات امسال تكليف مسائل كنسولي و حفظ عزت، كرامت و امنيت زائران را روشن كنيم و حتماً اين موارد بايد در متن مذاكرات و توافق نامه قرار گيرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از خبرگزاري آريا ، سرپرست سازمان حج و زيارت در پاسخ به سؤالي در باره متن دعوتنامه سعودي ها گفت: هر سال در همين ايام وزارت حج عربستان از تمام كشورهايي كه حجاج دارند رسماً دعوت مي كند كه هيئت‌ها و مسئولين حج آن كشورها به عربستان بروند و براي برنامه ريزي حج توافق كنند كه دعوتنامه اي هم كه براي ايران ارسال شد دقيقاً در چارچوب همين دعوتنامه هاي كلي عربستان بود.
محمدي همچنين در پاسخ به اين سؤال كه محورهاي گفتگوي سازمان حج و زيارت با مسئولين حج عربستان در مذاكرات پيش رو چه خواهد بود، افزود: ما دراين سازمان سعي مي كنيم در درجه اول از شرايط لازم مبني بر عزت و امنيت زائران اطمينان پيدا كنيم و سپس با توجه به اينكه هيچ رابطه دو جانبه و سياسي با عربستان نداريم طبيعتاً يك ساز و كار ويژه اي فراهم كنيم تا بتوانيم در صورت لزوم حمايت هاي حقوقي و قانوني لازم را از زائران داشته باشيم.
وي با تأكيد بر اينكه موضوع اصلي ما در مذاكرات بازكردن عزتمندانه مسير مسدود شده حج است در خصوص ديه شهداي منا نيز گفت: ما در دو دور مذاكره اي كه پارسال با سعودي ها داشتيم نخستين موضوعي كه مطرح كرديم روشن شدن ديه شهداي منا بود كه قطعاً در اين دوره از مذاكرات با جديت آن را دنبال خواهيم كرد، چنانكه يكي از تأكيدات ما در نامه اي كه به عربستان ارسال كرديم نيز همين موضوع ديه شهداي مناست.
سرپرست سازمان حج و زيارت در پاسخ به اين سؤال كه دليل ارسال دعوت نامه به ايران چه بوده است، گفت: البته مي تواند دلايل مختلف داشته باشد، اما مسجدالحرام و مسجدالنبي (ص) متعلق به همه مسلمانان است و كسي نمي تواند آنها را انحصاراً براي خودش بداند، طبيعاً ممكن است كه اين سؤال در افكار عمومي جهان پيش بيايد كه چرا ايران بايد از اين حضور محروم شود؟
محمدي افزود: ما برنامه‌ريزي‌هاي جدي خودمان را هم داريم، به گونه اي كه از حدود يك ماه پيش كارگروه هاي حج در حوزه هاي مختلف با جديت در حال برنامه ريزي هستند كه اگر خواسته ها و شرايط لازم را وزارت حج عربستان مهيا كرد ما بتوانيم در خدمت حجاج عزيزمان باشيم.
وي در پاسخ به اينكه پيش بيني شما چيست آيا شروط ايران پذيرفته مي شود؟ گفت: من به هيچ وجه نمي توانم پيش بيني كنم، بايد مذاكرات برگزار شود تا ببينيم نتيجه چه خواهد شد.
محمدي در پاسخ به اين سؤال كه آيا زيرساخت هاي لازم براي حج 96 فراهم شده است، افزود: حج در عربستان انجام مي شود بنابراين فراهم كردن بخشي از امور حج مربوط به ماست كه آن را با جديت انجام مي دهيم اما چون خدمات در عربستان ارائه مي شود بخشي از زيرساخت به عهده عربستان است.
سرپرست سازمان حج و زيارت گفت: عربستان 20 درصد از سهميه حجي را كه به دليل توسعه مسجد الحرام كم كرده بود امسال برگردانده است كه جمعيت قابل توجهي خواهد شد و مشكل ديگري كه در مدينه وجود دارد اين است كه زيرساخت هاي اسكان مدينه بسيار ضعيف است به گونه اي كه حتي با كاهش20 درصدي حجاج پاسخگوي نيازها نبود چه رسد به اينكه با افزايش 20 درصدي حجاج اين مشكلات دوچندان خواهد شد.
محمدي افزود: درحوزه اجرا در بخش هاي ديگر هم چون پارسال در حج حضور نداشتيم طبيعتاً مشكلات اجرايي خواهد بود، از جمله اينكه ما آشپزخانه مركزي داشتيم كه غذاي گرم حجاج را تأمين مي كرد و اكنون آن را در اختيار نداريم كه بايد در صورت باز شدن مسير، امكانات لازم را سريعاً فراهم كنيم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا كساني كه در نوبت بودند به همان ترتيب اعزام مي شوند يا ترتيب ديگري دارد گفت: كساني كه از سال 84 تا 86 ثبت نام كرده اند دقيقاً به ترتيب روز ثبت نام فراخوان مي شوند و ممكن است بعضي از استان ها با اولويت اعزام شوند اما حجاجي كه سالهاست منتظرند، اطمينان داشته باشند كه دقيقاً طبق روز و حتي ساعتي كه ثبت نام كرده اند اعزام خواهند شد و هيچكس به اين افراد تقدم ندارد مگر خودشان علاقه اي به اعزام نداشته باشند.


| شناسه مطلب: 65866




عربستان حج منا



مطالب مرتبط

نظرات کاربران