حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر:

انتقاد از رژیم شاه، زندان ، تبعید و شهادت را در پی داشت حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر:

انتقاد از رژیم شاه، زندان ، تبعید و شهادت را در پی داشت حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر:

انتقاد از رژیم شاه، زندان ، تبعید و شهادت را در پی داشت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر:

انتقاد از رژیم شاه، زندان ، تبعید و شهادت را در پی داشت حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر:

انتقاد از رژیم شاه، زندان ، تبعید و شهادت را در پی داشت حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر:

انتقاد از رژیم شاه، زندان ، تبعید و شهادت را در پی داشت حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر:

انتقاد از رژیم شاه، زندان ، تبعید و شهادت را در پی داشت حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر:

انتقاد از رژیم شاه، زندان ، تبعید و شهادت را در پی داشت
حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر:

انتقاد از رژیم شاه، زندان ، تبعید و شهادت را در پی داشت

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت گفت: قبل از انقلاب مردم استقلال و آزادی نداشتند، انتقاد از رژیم شاه، زندان ، تبعید و شهادت را در پی داشت، خفقان سیاسی حاکم بر جامعه، روح آزادی خواهی ملت را سرکوب می کرد.

«با حضوردرمناطق مختلف چون عراق ، سوريه، لبنان و.. عملا آمريكا و اسرائيل را زمين گير كرديم»، «انتقاد از رژيم شاه، زندان ، تبعيد و شهادت را در پي داشت» و «قبل از انقلاب برخي زنان ابزار براي طبقه فاسد بودند اما امروزه زن شخصيت پيدا كرده است»، اين جملات را حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر در گفت و گويي كه به مناسبت دهه فجر ترتيب داده شده بود به خبرگزاري ميزان گفت.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از خبرگزاري ميزان حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر متولد پنجم خرداد 1333 در اصفهان است وي تحصيلات حوزوي خود را درمقاطع مختلف در اصفهان وقم با موفقيت سپري و در سال 1373 از شوراي مديريت حوزه علميه قم ، مدرك دوره دوم خارج معادل دكترا را دريافت كرد.
وي درسال 1376 نيزازسوي رهبرمعظم انقلاب به عنوان امام جمعه موقت اصفهان منصوب شد و به مدت 5 سال در اين سمت انجام وظيفه كرد.
حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكرسال‌هاي متمادي دربعثه حضرت امام خميني (ره) و سپس دربعثه مقام معظم رهبري مسئوليت داشته و از سال 1370 توسط حجت الاسلام و المسلمين ري شهري به ترتيب به عنوان معاون فرهنگي و ارشاد، سرپرست معاونت امور روحانيون و معاون آموزش و پژوهش بعثه مشغول فعاليت بوده است. وي در حال حاضر نماينده ولي فقيه درامور حج و زيارت است.
از وي تعداد 16 جلد كتاب و نزديك به 50 مقاله علمي تاكنون به چاپ رسيده و چند مقاله نيز به كنگره هاي بين‌المللي حج كه در عربستان برگزار مي‌شود ارائه داده است.
درادامه مشروح گفت وگوي خبرگزاري ميزان با حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر را مي توانيد بخوانيد:
سوال: بررسي روند انقلاب از آغاز تا سال 57 را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
حجت الاسلام والمسلمين عسكر: اگر بخواهيم زمينه هاي پيدايش انقلاب اسلامي و علل مقابله امام - قدس سره - با رژيم پهلوي را بررسي كنيم ، به چند نكته مهم بايد توجه شود: اولين نكته وابستگي سياسي تمام عيار رژيم پهلوي به قدرت هاي استكباري و به خصوص آمريكا و اسرائيل بود. اين وابستگي شديد و دخالت آنها در امور داخلي كشور باعث از دست رفتن استقلال ميهن و تحقير ملت ايران شد. اعطاي امتيازاتي نظير كاپيتولاسيون را مي توان اوج سرسپردگي و وابستگي تمام عيار رژيم شاهنشاهي پهلوي به قدرت هاي بيگانه دانست. در همين راستا مي توان گفت خاندان پهلوي نه تنها از خود اراده اي نداشتند بلكه توان مديريت و اداره جامعه را هم نداشتند. رضا خان يك قزاق بود كه با كودتاي سوم اسفند انگليسي ها به قدرت رسيد و وقتي استعمارگران احساس كردند ديگر او نمي تواند منافع انگليس را در ايران تأمين كند، وي را بركنار و با ذلت و خواري از ايران تبعيد كردند.
نكته دوم اينكه رژيم پهلوي آغازگر يك حركت مرموز و جدي عليه اسلام و قوانين اسلام بود. ترويج فساد و استفاده از مشروبات الكلي ، مواد مخدر، بي بندو باري و ولنگاري فرهنگي، از بين بردن هويت فرهنگي و سركوب روحيه خودباوري، مبارزه با عزاداري سيدالشهدا، ترويج بي حجابي و كشف حجاب نمونه هايي از اقدامات رژيم منحوس پهلوي درمبارزه با اسلام بود.
نكته سوم وابستگي اقتصادي آن رژيم بود، اصلاحات ارضي و انقلاب سفيد، كشاورزي ايران را نابود و آن را به كشورهاي بيگانه وابسته كرد. دركنار افزايش بي رويه واردات ، منابع ملي را غارت و با واگذاري آن به غرب به جاي آن تسليحات وارد كرد. با اقتصاد وابسته، مونتاژ و غير مولد، قدرت اقتصادي را از مردم گرفتند و در نتيجه شكاف طبقاتي گسترده اي بر جامعه حاكم شد.
در زمينه فرهنگي نيز وضعيت همينطور بود، علاوه بر رژيم پهلوي ، روشنفكران چپ گرا و كمونيست گرچه ظاهراً مغضوب شاه بودند، اما در پشت صحنه يك هدف مشترك داشتند و آن ترويج سكولاريسم و دين ستيزي در جامعه بود، هردوي آنها دين را افيون ملت ها مي دانستند وتلاش شان اين بود كه ملت ما را وابسته كنند.
آنها به حدي جنايت كردند كه اين مملكت را با نيروي انساني بسيار توانمند و دانشگاه هاي قوي از درون تهي كردند. ترويج بي بندوباري در دانشگاهها، تأسيس انجمن هاي ايالتي و ولايتي ، برداشتن قيد اسلام از شرايط انتخابات ، مطرح كردن چيزهاي ديگري به جاي قرآن در مراسم سوگند و ترويج بي بند و باري به اسم آزادي زنان بخشي از تاريخ سياه آن دوره است.
پيوندهاي شاه با آمريكا و اسرائيل هم از محورهاي مهمي بود كه اگر تداوم مي يافت همين بلايي كه امروز دامنگير خيلي از كشورهاست، بر سر كشور ما نيز مي آمد. مردم استقلال و آزادي نداشتند، انتقاد از رژيم شاه، زندان ، تبعيد و شهادت را در پي داشت، خفقان سياسي حاكم بر جامعه، روح آزادي خواهي ملت را سركوب مي كرد. وابستگي از همه جهات اقتصادي، سياسي، فرهنگي و حتي نظامي بر كشور حاكم و حتي صنايع نظامي نيز غيركاربردي و وابسته بود.
سوال: به نظر حضرتعالي نقطه آغاز انقلاب از كجا بود؟
حجت الاسلام والمسلمين عسكر: امام (رض) درچنين شرايطي روشنگري را شروع و نه تنها خطرات را گوشزد كردند بلكه شاه دوستي و استعمار را به عنوان ريشه خطر هدف قراردادند. امام (ره) در واكنش به حمله عمال رژيم به مدرسه فيضيه كه درفروردين سال 1342 صورت گرفت ، با انتشار بيانيه اي صريحاً فرمودند كه شاه دوستي يعني غارتگري، هتك اسلام، تجاوز به حقوق مسلمين و تجاوز به مراكز علم و دانش؛ شاه دوستي يعني ضربه زدن به پيكر قرآن و اسلام، سوزاندن نشانه هاي اسلام و محو آثار اسلاميت؛ «شاه دوستي» يعني كوبيدن روحانيت و اضمحلال آثار رسالت. در اين بيانيه امام مي فرمايند: حضرات آقايان توجه دارند اصول اسلام در معرض خطر است. قرآن و مذهب در مخاطره است. با اين احتمال، تقيه حرام است... و همين هشدارها مقدمه سلسله رويدادهايي شد كه به انقلاب اسلامي منجر شد.
در سخنراني 13 خرداد ماه 1342 امام با اقتدار در برابر رژيم پهلوي ايستادند و فرمودند: من به شما توصيه مي كنم كه اين قدر با ملت بازي نكن، با روحانيت مخالفت نكن، از سرگذشت پدرت عبرت بگير، تساوي حقوق زن بهانه اي است كه به تو تحميل كردند تا زمينه اختلاف ميان ملت و اخراج تو را فراهم كنند. اين اقتدار بي سابقه بود كه يك روحاني معمم بدون هيچ پشتوانه نظامي و ساختار تشكيلاتي و با سخنراني ، وعظ و منبر، روشنگري و در برابر همه جهان ايستادگي كند. اين شجاعت و روشنگري هاي امام به مردم اميد بخشيد، آنها را وارد اجتماعات و راهپيمايي هاي مخالفت با رژيم كرد و همانطور كه ديديم در جريان قيام هاي بعدي لبيك مردم به نداي آزادي بخش امام بود كه زمينه سقوط رژيم منحوس 2500 ساله پهلوي را فراهم كرد. امام با كار عظيمي كه انجام دادند اسلام را احيا كردند.
سوال:چه نكاتي قبل و در شروع انقلاب مطرح بود و الان شرايط چگونه است؟
حجت الاسلام والمسلمين عسكر: قبل از انقلاب و با شرايطي كه آتاتورك در تركيه به وجود آورد، هدف اين بود كه منطقه را به سمت سكولاريسم سوق دهند و دين را در اين ممالك از بين ببرند. امام توانست جلوي اين خطر بزرگ را بگيرد و اسلام را به عنوان مدافع مستضعفان و پابرهنگان معرفي كند. امام در چنين شرايطي مي فرمايند: در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمين، اسلام مستضعفين، اسلام رنجديدگان تاريخ، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاك طينتان عارف، و در يك كلمه، مدافع اسلام ناب محمدي - صلي الله عليه و آله وسلم - باشند و افرادي را كه طرفدار اسلام سرمايه داري، اسلام مستكبرين، اسلام مرفهين بي‌درد، اسلام منافقين، اسلام راحت طلبان، اسلام فرصت طلبان، و در يك كلمه، اسلام امريكايي هستند طرد نموده و به مردم معرفي نمايند. يكي ديگر از اقدامات مهم امام (ره) احياء فرهنگ عاشورا بود كه مردم شهادت طلب شدند و ما تجلي كل يوم عاشورا، كل ارض كربلا را در دفاع مقدس شاهد بوديم.
مسئله بعدي طرح ايده حكومت اسلامي و نظام ولايت فقيه بود كه امام با استدلال و منطق از آن دفاع كردند و پاي آن ايستادند، به مردم حق تعيين سرنوشت عطا كردند و نمونه آن برگزاري اين همه انتخابات بعد از پيروزي انقلاب دركشور و برجسته شدن نقش مردم است كه با استقلال همه جانبه محقق شد. قبل از انقلاب حدود 40 هزارمستشار آمريكايي امور كشور را اداره مي كردند و به خاطر حضور در ايران حق توحش مي گرفتند، از 54 هزار روستا فقط دو هزار روستا برق داشت، پزشكان ما از خارج مي آمدند ولي الان كشور مستقل شده و مردم حاكميت پيدا كردند و آن بحثي كه در شعار ها مطرح مي شد، يعني استقلال و آزادي در كشور ما اتفاق افتاده است. در حالي كه در خود اروپاي مدعي آزادي و حقوق بشر اگر كسي از هولوكاست انتقادكند، به جرم انتقاد از يك مسئله تاريخي كه يا اثبات مي شود يا نه، وي را دستگير و زنداني مي كنند و مردم حق ندارند بسياري از مسائل را مطرح كنند، مردم ما امروز در همه صحنه ها حضور دارند و مسائل را مي فهمند، براي خودشان تحليل دارند و آزادانه حرف مي زنند، روزنامه ها ومطبوعات، صدا و سيما و حالا شبكه هاي مجازي آزادانه مطالب خود را بيان مي كنند و مي توانند نقد كرده و حرف بزنند.
امام ايده مردم سالاري ديني، دفاع از جمهوريت و اسلام، جهاد سازندگي، تاسيس بنيادهايي براي شكوفايي كشور ، روحيه خودباوري و علمي را در كشور گسترش دادند. امروز بيش از 4 ميليون دانشجو داريم و در سال 2013 ميلادي به رتبه 14 علمي جهان رسيديم. اين همه پيشرفت علمي در زمينه هاي انرژي هسته اي، صنايع هوايي و نظامي، سلولهاي بنيادي، پرتاپ ماهواره هاي فضايي، حوزه سايبري، كشتي هاي پهن پيكر، نانوتكنولوژي، سد سازي و ... به بركت انقلاب اسلامي و به دست جوانان و دانشمندان ما تحقق پيدا كرده است. امروز در حوزه نظامي امنيت فضاي كشور به كمك رادارهاي ساخت داخل تأمين مي شود، با حضور در مناطق مختلف چون عراق ، سوريه، لبنان و.. عملا آمريكا و اسرائيل را زمين گير كرديم، يعني مردم به بركت انقلاب ودر سايه تدابير امام (ره) و مقام معظم رهبري حفظه الله در برابر توطئه ها ايستادگي كردند.
يكي ديگراز كارهاي مهم تغيير نگرش درمورد جامعه زنان و حضور بانوان در صحنه ها و عرصه هاي اجتماعي است كه از جمله بركات آنها درتظاهرات، انتخابات، دانشگاهها، عرصه هاي مديريتي، حوزه هاي علميه خواهران، تربيت خانواده، دفاع مقدس و... شاهد هستيم و خدمات بزرگي محسوب مي شود. نكته ديگر اين كه جامعه بانوان ما توانستند در مسائل اسلامي رشد كنند و هم اكنون شاهد حضور بانوان در حوزه هاي علميه و دانشگاهها در رشته هاي مختلف هستيم، علاوه بر اين بانوان ما حتي در رشته هاي هسته اي، نانو تكنولوژي و فني هم سرآمد هستند. قبل از انقلاب برخي زنان ابزار براي طبقه فاسد بودند اما امروزه زن شخصيت پيدا كرده است، خودشان رأي ميدهند، خودشان انتخاب مي كنند و حتي تعداد دختران و بانواني كه وارد دانشگاه مي شوند از آقايان بيشتر است. همچنين انقلاب اسلامي منشاء بحث بيداري اسلامي بود كه موازنه سياسي جهان را به نفع دين تغيير داد. بعد آنها داعش را به وجود آوردند تا موج اسلام خواهي را تحت الشعاع قرار دهند و از اسلام چهره اي خشن در جهان ارائه و اسلام هراسي را ترويج كنند.
مبارزه با ظلم و استكبار ازديگر مسائلي بود كه امام راحل نه تنها در داخل كشور بلكه در جهان نهادينه كردند، امام مي فرمودند كه هميشه با بصيرت و چشمي باز به دشمن خيره شويد، اسلام را با روش درست صادر و ارزش هاي آن را براي جهانيان تبيين كنيد، اين وظيفه ما و انقلاب اسلامي است كه در سراسر جهان صدا بزنيم كه ‌اي خواب رفتگان! اي غفلت زدگان! بيدار شويد و به اطراف خود نگاه كنيد كه در كنار لانه‌هاي گرگ منزل گرفته‌ايد. برخيزيد كه اينجا جاي خواب نيست! و نيز فرياد بكشيم سريعاً قيام كنيد كه جهان ايمن از صياد نيست! امريكا و شوروي در كمين نشسته‌اند و تا نابودي كامل تان از شما دست بر نخواهند داشت.
امام سه عنصر مهم صهيونيزم، سرمايه داري و كمونيزم را به عنوان دشمن بشريت معرفي كردند و در صدد مقابله با آنها برآمده و صراحتاً فرمودند كه ما مي خواهيم به لطف و عنايت خدا نظام هايي را كه بر اين سه پايه استوارند نابود ساخته و حاكميت اسلام را تحقق ببخشيم و دير يا زود ملت هاي دربند شاهد آن خواهند بود. اين مطلب را زماني امام مطرح مي كردند كه كسي فكر نمي كرد چند سال بعد شوروي سابق همانطور كه امام عظيم الشأن پيش بيني كرده بودند، فروبپاشد.
امام خط مشي ها را ترسيم كرده و راه رسيدن به آنها را به جهانيان نشان دادند و خطاب به مسلمانان تمامي كشورهاي جهان فرمودند: از آن جا كه شما در سلطه ي بيگانگان گرفتار مرگ تدريجي شده ايد، بايد بر وحشت از مرگ غلبه كنيد و از وجود جوانان پرشور و شهادت طلبي كه حاضرند خطوط جبهه كفر را بشكنند استفاده نماييد. به فكر نگه داشتن وضع موجود نباشيد بلكه به فكر فرار از اسارت و رهايي از بردگي و يورش به دشمنان اسلام باشيد كه عزت و حيات در سايه ي مبارزه است و اولين گام در مبارزه، اراده است. امام راحل حمايت از مظلومان را صراحتا بيان مي كردند و مي فرمودند ما بايد در ارتباط با مردم جهان و رسيدگي به مشكلات و مسايل مسلمانان و حمايت از مبارزان ، گرسنگان و محرومان با تمام وجود تلاش نماييم و اين را بايد از اصول سياست خارجي خود بدانيم. در زمينه هاي فرهنگي امام هميشه مي فرمودند بايد خودتان ، اسلام و مكتب اسلام را آنگونه كه هست به دانشگاه معرفي كنيد. ايشان مي فرمودند ما بايد در جنگ اعتقاديمان بسيج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازيم، من با اطمينان مي‌گويم: اسلام ابرقدرتها را به خاك مذلت مي‌نشاند، اسلام موانع بزرگ داخل و خارج محدوده خود را يكي پس از ديگري برطرف و سنگرهاي كليدي جهان را فتح خواهد كرد. اينها نشان مي دهد امام ملهم من عندالله بودند و اگر غير از اين بود محال بود كه اين انقلاب به نتيجه برسد. سوال: چه كساني در نزديكي وقوع انقلاب از قطار انقلاب پياده شدند؟
حجت الاسلام والمسلمين عسكر: بعد از انقلاب خيلي ها تلاش كردند انقلاب را از مسير اصلي اش منحرف كنند، با كودتاها و شورش هاي داخلي، ‌دامن زدن به اختلافات قومي و مذهبي و استفاده از ماهواره ها به منظور بي اعتماد كردن مردم به نظام و بسياري موارد ديگر دشمنان و بدخواهان تلاش زيادي كردند تا دشمن از در رفته از پنجره بازگردد، ولي امروز و با گذشت 37 سال از انقلاب مردم مقتدرانه و با بصيرت پاي انقلاب ايستاده و امنيت را به وجود آورده ا ند به طوري كه كشورهاي سلطه گربا تمام ابزارها و تحريم ها نتوانسته اند اراده پولادين اين ملت را تضعيف كنند.
امروز وظيفه ماست كه ارزش هاي انقلاب را به نسل هاي بعد انتقال دهيم و توجه داشته باشيم كه انقلاب هم با رويش و هم با ريزش مواجه است، منافقين كه نتوانستند رهبري امام را بپذيرند، به دامان صدام و اسرائيل رفتند، مزدور آنهاشده و اين همه جنايات را رقم زدند و اسرار كشور را به دشمنان فروختند. سرنوشت آنان نشان داد كه هر كس خلاف اراده امام ، رهبري و ملت حركت كند محكوم به نابودي است.
سوال: درپايان بفرمائيد كه چه توصيه اي براي حفظ ارزش هاي انقلاب و انتقال آن به نسل هاي بعد داريد؟
حجت الاسلام والمسلمين عسكر: در پايان چند نكته را در خصوص وظايف امروز مان يادآوري مي كنم:
1. ما بايد پايه هاي اين انقلاب را روز به روز مستحكم تر كنيم و ياد ، راه و انديشه هاي امام راحل را زنده نگه داريم و نگذاريم به اصول اين انقلاب لطمه وارد شود.
2. بايد تلاش كنيم كه يك جامعه نمونه اسلامي را به دنيا معرفي كنيم، دنيا وقتي دنبال ما مي آيد كه احساس كند اين جامعه در همه عرصه ها موفق است، ما رهبري بي نظير داريم، رهبري با ويژگيهاي شبيه امام خميني - قدس سره - كه با همان جامعيت جامعه را رهبري مي كنند لذا اطاعت از رهبري يكي از وظايف ماست و مي تواند جامعه را از خطرهاي گوناگون مصون سازد.
3. بايد يك شناخت جامع از اسلام پيدا كنيم و وحدت كلمه را در ميان ملت ، مسئولين و مردم حفظ نماييم.
4. در حوزه مسايل اجتماعي و اقتصادي تلاش كنيم شكاف اجتماعي و ظلم و تبعيض را از بين ببريم و زمينه شكوفايي جامعه و عزت و كرامت را فراهم كنيم و آزادي هاي مشروع را توسعه بخشيم. حضرت امير(ع) با اين تعبير زيبا مي فرمايند:" لن تقدس امة لا يؤخذ للضعيف فيها حقه من القوي غير متتعتع.... " آن ملتي كه نتواند آزادانه حق مظلوم را از ظالم بستاند هرگز روي سعادت نخواهد ديد. و در نهايت اينكه همه مسئولان بايد خدمتگزار مردم باشند، اين مردم شايسته خدمتند لذا همه بايد براي آباداني و توسعه علمي و حاكميت نظم و قانون درجامعه تلاش كنيم و با بصيرت با توطئه ها مقابله نماييم. حرمت و كرامت خانواده شهدا، ايثارگران، جانبازان و آزادگان و همه كساني را كه در راه انقلاب فداكاري كردند بيش از پيش حفظ كنيم و براي ترويج و تعميق معنويت و حاكم شدن ديانت همراه با عقلانيت، توسعه روابط دوستانه با كشورهاي اسلامي و ساختن جامعه نمونه و كارآمد الهي تلاش نماييم. بدانيم كه اگر براي خدا كار كنيم، خدا هم ما را تنها نخواهد گذاشت، اين وعده قرآن است كه مي فرمايد: "ان تنصرواالله ينصركم و يثبت اقدامكم" ، وقتي شما در راه نصرت الهي قدم زديد، خداي متعال قطعاً شما را نصرت خواهد كرد.
انشاء الله انقلاب اسلامي زمينه ساز قيام جهاني حضرت بقيه الله الاعظم ارواحنا فداه باشد و پرچم اين انقلاب را به دست رهبري عظيم الشأن انقلاب اسلامي به صاحب اصلي آن امام زمان - عجل الله تعالي فرجه الشريف - بسپاريم.




نظرات کاربران