در چه روزی امیرالمومنین توانایی خواندن خطبه را نداشت؟ در چه روزی امیرالمومنین توانایی خواندن خطبه را نداشت؟ در چه روزی امیرالمومنین توانایی خواندن خطبه را نداشت؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
در چه روزی امیرالمومنین توانایی خواندن خطبه را نداشت؟ در چه روزی امیرالمومنین توانایی خواندن خطبه را نداشت؟ در چه روزی امیرالمومنین توانایی خواندن خطبه را نداشت؟ در چه روزی امیرالمومنین توانایی خواندن خطبه را نداشت؟ در چه روزی امیرالمومنین توانایی خواندن خطبه را نداشت؟

در چه روزی امیرالمومنین توانایی خواندن خطبه را نداشت؟

اما خود حضرت با این سابقه و خطابه های شاهکار در یک جا می فرماید که نتوانستم خطابه ای داشته باشم و اصطلاحا گیر افتادم؛ و آنجا جایی نبود مگر در هنگام خواندن خطبه حضرت زهرا (سلام الله علیها) در مراسم خواستگاری ایشان که خود پیامبر به کمکم آمدند و فرمودند یا علی آیا می خواهی خطبه حضرت زهرا را بخوانی؟

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج از كربلاي معلا، حجت‌الاسلام محمدكاظم راشد يزدي سخنران بعثه مقام معظم رهبري در جمع زائران ايراني حاضر در سرداب حرم حضرت اباالفضل العباس(عليه السلام)، با بيان اينكه هر كس از دو طريق شناخته مي‌شود يكي بيان و ديگري قلمش يعني آن چيزي كه به رشته تحرير درمي‌آورد، گفت: نهج‌البلاغه يكي از مواردي است كه از زبان اميرالمؤمنين(عليه السلام) تصويري واقعي از ايشان را نشان مي‌دهد.
وي عنوان كرد: نهج‌البلاغه فرزندي است كه از طريق زبان و قلم از شخصيت حضرت اميرالمؤمنين علي(عليه السلام) پياده شد همچنان كه صحيفه سجاديه نيز فرزند امام زين‌العابدين(عليه السلام) است كه دعاهايي كه ايشان ابداع و انشاء كرده است نشان از آن دارد كه مي‌توان به باطن فرد پي برد.
اين كارشناس مذهبي، نهج البلاغه را شاهكاري ادبي و علمي از گزيده‌اي از خطبه‌ها، نامه‌ها و سخنان اميرالمومنين دانست كه در قرن چهارم هجري قمري از سوي سيد رضي گردآوري شده است.
وي در ادامه اميرالمومنين را شاهكار سخنوري و فصاحت برشمرد و گفت اين در حالي است كه جداي از فصاحت بي نظير خطبه ها، از لحاظ معنايي نيز شگفت انگيز و دلربا است.
حجت الاسلام والمسلمين راشد يزدي در مصداقي از سخنوري بي بديل اميرالمومنين (عليه السلام) گفت: روزي جعدة بن هبيره‏ كه خواهرزاده اميرالمومنين و همچنين سخنوري قهار بود در محضر علي (عليه السلام) بر بالاي منبر رفت اما هر چه كرد نتوانست در منبر سخن بگويد. دليل اين امر را از وي پرسيدند و گفت: ديدم اميرالمومنين (عليه السلام) كه سخنوري بي نظير است در پاي منبر نشسته و هر چه كردم بتوانم كلامي منعقد بكنم، برايم مقدور نشد.
وي افزود همين اتفاق سبب شد كه اميرالمومنين بر بالاي منبر رفته و خطبه 233 نهج البلاغه را بيان فرمايند.
سخنران بعثه مقام معظم رهبري تصريح كرد: اما خود حضرت با اين سابقه و خطابه هاي شاهكار در يك جا مي فرمايد كه نتوانستم خطابه اي داشته باشم و اصطلاحا گير افتادم؛ و آنجا جايي نبود مگر در هنگام خواندن خطبه حضرت زهرا (سلام الله عليها) در مراسم خواستگاري ايشان كه خود پيامبر به كمكم آمدند و فرمودند يا علي آيا مي خواهي خطبه حضرت زهرا را بخواني؟
حجت الاسلام والمسلمين راشد يزدي در ادامه با اشاره به خواستگاران حضرت زهرا (سلام الله عليها) گفت: يكي از اين افراد روزي به خدمت حضرت رسوال رفت و عرض كرد يا رسول الله! اگر فاطمه را به من تزويج كنى، حاضرم يكصد شتر موي زرد چشم سياه مهريه‎اش كنم. پيغمبر از سخن آنان سخت خشمناك شد و براى آن كه بفهماند به مال آنها علاقه ندارد و داستان ازدواج، داستان خريد و فروش و مبادله‎ى ثروت نيست، مشتى سنگ ريزه برگرفت و به جانب وي پاشيد و فرمود: تو خيال مى‎كنى من بنده‎ى پول و ثروتم و بوسيله‎ى ثروت خودت بر من فخر و مباهات مي‎ كنى و مى ‎خواهى بوسيله پول ازدواج را بر من تحميل كنى؟
اين كارشناس مذهبي در پايان گفت پيامبر(صل الله عليه و آله) پاسخ حضرت علي را مبتني به وحي الهي دانستند و افزود: در تاريخ تنها دو ازدواج مبتني بر وحي بوده، يكي ازدواج آدم و حوا و ديگري ازدواج حضرت علي (عليه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله عليها).




نظرات کاربران