پیش‌قراول زائران امام موسی‌کاظم (ع) پای پیاده به بغداد رسیدند پیش‌قراول زائران امام موسی‌کاظم (ع) پای پیاده به بغداد رسیدند پیش‌قراول زائران امام موسی‌کاظم (ع) پای پیاده به بغداد رسیدند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پیش‌قراول زائران امام موسی‌کاظم (ع) پای پیاده به بغداد رسیدند پیش‌قراول زائران امام موسی‌کاظم (ع) پای پیاده به بغداد رسیدند پیش‌قراول زائران امام موسی‌کاظم (ع) پای پیاده به بغداد رسیدند پیش‌قراول زائران امام موسی‌کاظم (ع) پای پیاده به بغداد رسیدند پیش‌قراول زائران امام موسی‌کاظم (ع) پای پیاده به بغداد رسیدند

پیش‌قراول زائران امام موسی‌کاظم (ع) پای پیاده به بغداد رسیدند

خیابان های پایتخت عراق از بامداد امروز سه شنبه بر خلاف روزهای گذشته، شاهد کاروانی از مردان، زنان و کودکانی بود که با پوشیدن لباس مشکی، پای پیاده در صفوفی منظم هیاهوی پایتخت را درهم شکستند و به سوی کاظمین رهسپار شدند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آنها كه روز سه شنبه خستگي راه در چهره هايشان پديدار بود، پيش قراول زائران امام موسي كاظم (ع) هستند كه براي گراميداشت سالروز شهادت امام هفتم شيعيان جهان از شهرهاي مختلف عراق پاي پياده، كيلومترها راه را پيموده اند.
زيارت امام موسي كاظم مصادف با 25 رجب، يكشنبه آينده است و زائران حومه بغداد و شهرهاي ديگر عراق از چند روز قبل به سمت منطقه كاظمين در شمال بغداد به راه افتادند و از بامداد امروز اول طليعه زائران كاظمين به بغداد رسيدند.
شوراي استان بغداد از روزهاي گذشته يك طرح ويژه براي تامين امنيت زائران فراهم كرده و مسيرهايي براي حركت منظم زوار تبيين كرده است.
'علي الكرعاوي' عضو شوراي استان بغداد گفته است كه يك اتاق عمليات ويژه براي نظارت بر امنيت زيارت كاظمين شكل گرفته و مناطق مختلف پايتخت تقسيم بندي شده و در هر منطقه، نيروهاي امنيتي مستقر شده اند.
وي اضافه كرد كه منطقه كاظمين با توجه به اينكه شاهد تجمع زائران خواهد بود، بطور كامل به روي خودروها مسدود شده است.
وي گفت كه مسير حركت زائران كه از پيش تعيين شده، فقط براي حركت زوار اختصاص يافته و حركت خودروها در اين مسيرها ممنوع اعلام شده است.
خيابان ها و مناطق فلسطين، مستنصريه، الاعظميه، حي اور، البنوك، الوزيريه، خيابان حيفا، الاسكان و خيابان فرودگاه المثني به علاوه منطقه كاظمين در طول ايام زيارت به روي خودروها مسدود هستند و فقط زائران پياده مي توانند از اين مسيرها حركت كنند.
براساس طرح پيش بيني شده براي زيارت 25 رجب، يك روز قبل از موعد زيارت، يعني شنبه آينده، در بغداد تعطيلي رسمي اعلام مي شود.
همزمان با اين تدابير، تمامي ادارات خدماتي و بهداشتي و امنيتي در طول ايام زيارت به حالت آماده باش هستند و در نقل و انتقال زائران و مداوا و حوادث غيرمترقبه به زائران خدمات دهي مي كنند. همزمان با اين اقدامات مديركل گذرگاه هاي مرزي عراق با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه چهار گذرگاه و دو فرودگاه براي استقبال از زائران عربي و خارجي مهيا شده است كه انتظار مي رود بخش قابل توجهي از زائران خارجي از جمهوري اسلامي ايران باشند.
سرلشكر 'سامي السوداني' گفته است كه گذرگاه هاي 'الشيب'، 'شلمچه'، 'سفوان' و 'زرباطيه' به علاوه دو فرودگاه بغداد و نجف براي استقبال از زائران عربي و خارجي آماده شده اند.
وزارت منابع آبي عراق نيز با وجود تجمع آب سيلاب هاي روزهاي گذشته در پشت سد سامراء در 120 كيلومتري شمال بغداد، از آزاد كردن مقادير زيادي از اين آب به رودخانه دجله ، در طول ايام زيارت خودداري كرده تا زائراني كه از مناطق شمالي بغداد عازم كاظمين هستند، بتوانند از پل شناور 'الكريعات' با آسودگي خاطر عبور كنند.
وزارت منابع آبي عراق افزوده است كه بعد از پايان مراسم زيارت امام موسي كاظم (ع) از روز دوشنبه آينده مقادير زيادي از آب را از سد سامراء به داخل رودخانه دجله آزاد مي كند.
همزمان با اين اقدامات، منطقه كاظمين يكپارچه سياه پوش شده است و توليت آستان كاظمين (ع) با انتشار تصاويري، سياه پوش شدن حرم مطهر و ضريح مبارك را به شيوه اي زيبا به تصوير كشيده است.
توليت آستان كاظمين (ع) به همين مناسبت از مداحان و سخنرانان معروف براي گراميداشت مجالس عزاداري و آشنايي مردم با زندگي و سيره امام موسي كاظم (ع) دعوت كرده تا در حضور ميليوني زائران، مراسم سالروز شهادت امام موسي بن جعفر (ع) به بهترين شكل ممكن برگزار شود.
مردم بغداد معمولا يك روز قبل از شروع مراسم، حركت ميليوني خود را به سمت كاظمين آغاز مي كنند و طي آن زندگي طبيعي در پايتخت هفت ميليوني عراق متوقف شده و همه انظار متوجه امام موسي كاظم (ع) و محمد جواد (ع) مي شود.
اوج مراسم زيارت و سالروز شهادت امام موسي كاظم (ع) هنگامي است كه جمع ميليوني زائران كاظمين در روز 25 رجب، به صورت نمادين، پيكر مطهر امام موسي بن جعفر را در داخل حرم مطهر و منطقه كاظمين تشييع مي كنند.
زيارت 25 رجب سالروز شهادت امام موسي كاظم (ع) بعد از اربعين حسيني، بزرگترين آيين مذهبي و تجمع هاي بشري در عراق به شمار مي رود كه زائران از داخل و خارج عراق در آن شركت مي كنند و هيات هاي مذهبي به صورت خودجوش مسئوليت پذيرايي از زائران را برعهده مي گيرند.
منبع: ايرنا




نظرات کاربران