روایت‌گری کربلا از نگاهی دیگر روایت‌گری کربلا از نگاهی دیگر روایت‌گری کربلا از نگاهی دیگر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
روایت‌گری کربلا از نگاهی دیگر روایت‌گری کربلا از نگاهی دیگر روایت‌گری کربلا از نگاهی دیگر روایت‌گری کربلا از نگاهی دیگر روایت‌گری کربلا از نگاهی دیگر

روایت‌گری کربلا از نگاهی دیگر

بصیرت این است که انسان تحت تاثیر جو قالب قرار نگیرد و حر با شجاعت مثال زدنی خود، اشتباهش را پذیرفت و برگشت و توبه کرد که می توان از آن الگو گرفت. همچنین حر بن ریاحی زمان را از دست نداد و این عنصر بهره گیری از زمان بسیار مهم است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ستاد عتبات دانشگاهيان، بعثه مقام معظم رهبري در شهر كربلاي معلي به منظور آشناسازي و آگاه سازي زائران ايراني با وقايع عاشورا برنامه هاي روايتگري حماسه حسيني را پيش بيني و برنامه ريزي كرده است كه دو مورد از اين برنامه ها بصورت اختصاصي براي كاروان هاي دانشگاهي و يك مورد بصورت عمومي براي تمامي زائران ايراني اجرا مي شود. براي تشريح اهداف و همچنين درس هايي كه طيف جوان دانشگاهي از برنامه هاي روايتگري بعثه مقام معظم رهبري در كربلاي معلي مي توانند دريافت كنند، گفت و گويي با حجت الاسلام و المسلمين محمد جواد اكبري؛ مسئول آموزش راويان بعثه مقام معظم رهبري و راوي فعلي شهر كربلا داشته ايم كه در پي مي خوانيد:
•جوان دانشگاهي از برنامه روايتگري حرم حر بن رياحي چه درس هايي مي تواند دريافت كند؟
باتوجه به اينكه حر بن رياحي در كوفه براي عبيدالله بن زياد شخصيت ويژه اي بود و به همان اندازه نيز براي امام حسين(ع) و اصحاب نيز ويژه بود. اين شخصيت داشته هايي داشت كه ديگران براي بدست آوردن آن مطامع دنيايي، امام حسين(ع) را فروختند اما حر براي بدست آوردن امام همه آن ها را كنار گذاشت، يعني خود را فداي امام حسين(ع) كرد و پا روي اميال خود گذاشت و توانست با دل و نفس خود بجنگد تا به قلب سليم برسد و محبت امام حسين(ع) را در وجود خود متجلي كند.
•از اين رويداد تاريخي، دانشگاهيان چه الگوهايي مي تواند بگيرند؟
پيامبر(ص) فرمودند كه بهترين جوانان شما كساني هستند كه به پيرمردها شباهت بيشتري داشته باشند، نه اينكه عصا به دست بگيرد و لباس رنگي نپوشد، بلكه منظور اين است كه مانند پيران تيز بين باشد و حر اينگونه بود و جوانمرد و آزادمرد بود و احساساتي نمي شد، حر را ۳۰ هزار نفر به سمتي سوق دادند اما احساساتي نشد و توانست تصميم عاقلانه اي بگيرد و اين بسيار مهم است. حر توانست در اوج فشارهاي سياسي و اجتماعي، خود را پيدا كند و اين بصيرت است.
بصيرت اين است كه انسان تحت تاثير جو قالب قرار نگيرد و حر با شجاعت مثال زدني خود، اشتباهش را پذيرفت و برگشت و توبه كرد كه مي توان از آن الگو گرفت. همچنين حر بن رياحي زمان را از دست نداد و اين عنصر بهره گيري از زمان بسيار مهم است يعني اگرچه حر در ترديد به سر مي برد و خاصيت ترديد نيز اين است كه نتيجه را خوب خواهد كرد و حر اين را بستري براي تحقيق قرار داد و از زمان خوب استفاده كرد و زمان را مديريت كرد، در حالي كه اگر يك ساعت ديرتر اقدام مي كرد، قطعا در سپاه دشمن مي ماند اما اين آمدن حر موجب نجات برخي ديگر هم شد و حتي بعد ها نيز بسياري با اين پيوستن حر به سپاه امام حسين(ع)، حقانيت ايشان را تائيد كردند.
•روايتگري همايش احلي من العسل با استقبال بالاي دانشگاهيان مواجه شده است، در اين خصوص بفرماييد، در اين برنامه چه مطالبي ارائه مي شود؟
حدود ۴ سال پيش روايتگري برنامه ياران باران و ۴ روايتگري ديگر را آغاز كرديم كه سناريوي اين ها توسط بنده نوشته شد اما هيچ زمان تصور نمي كردم كه مجموعه اين ۵ روايتگري با تلفيق برنامه شهدا به عنوان روايتگري احلي من العسل در كربلاي معلي اجرا شود.
روايتگري ياران باران كه امروز در همايش احلي من العسل اجرا مي شود، توسط كارشناسان بررسي شده است و البته به دليل محدوديت زماني، كمبودهايي دارد كه گاهي سناريوي آن تغيير و بازنگري مي شود. •افزوده شدن رواياتي از شهداي مدافع حرم به اين روايتگري به جهت هم سني آنان با جوانان دانشجو بسيار مورد استقبال قرار گرفته، اين بخش چه اهدافي دنبال مي كند؟
داستان شام و سوريه و آخرالزمان در روايات وجود دارد و اين ها جداي از تاريخ نيستند بلكه اين شهدا كه امروز پاي ركاب امام زمان(عج) به شهادت مي رسند و هدف مقدسي هم دارند، درس گرفته از قيام عاشوراست و دشمن هم تلاش دارد اقدام اين رزمندگان و شهداي مدافع حرم را سياسي جلوه دهد، در حالي كه معتقديم اسلام مرز ندارد و وظيفه يك مسلمان، دفاع از مظلومان ديني و برادران ديني است.
حضور اين شهدا و رزمندگان مدافع حرم خود يك رويش تاريخي است، زيرا برخي متصور بودند كه اگر جنگي در ايران رخ دهد، افراد براي دفاع نخواهند آمد، اما اين جوانان اثبات كردند پاي اين انقلاب هستند و حتي در اين مجموعه حرهايي داشتيم كه رفتند و در دفاع از حرم بي بي زينب(س) به شهادت رسيدند. براي بيان اين مباحث، بخش شهداي مدافع حرم به اين روايتگري افزوده شده است.




نظرات کاربران