ثبت ۱۸ سال عکاسی اربعین در «آستانه خورشید» ثبت ۱۸ سال عکاسی اربعین در «آستانه خورشید» ثبت ۱۸ سال عکاسی اربعین در «آستانه خورشید» بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ثبت ۱۸ سال عکاسی اربعین در «آستانه خورشید» ثبت ۱۸ سال عکاسی اربعین در «آستانه خورشید» ثبت ۱۸ سال عکاسی اربعین در «آستانه خورشید» ثبت ۱۸ سال عکاسی اربعین در «آستانه خورشید» ثبت ۱۸ سال عکاسی اربعین در «آستانه خورشید»

ثبت ۱۸ سال عکاسی اربعین در «آستانه خورشید»

در این کتاب ۲۹۰ صفحه‌ای که به سه زبان ترجمه شده است،‌ تصاویری از فضاهای عراق، نجف، کوفه و حتی مدائن را به ثبت رسانده‌ام. رویکردی که در این اثر لحاظ کردم بیشتر توجه به معماری این فضاها بوده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، كمال‌الدين شاهرخ،‌ برگزيده سومين جشنواره جهاني اربعين درباره اثرش با عنوان «آستانه خورشيد» عنوان كرد: از سال ۷۸ و پيش از اينكه حكومت عراق تغيير كند به عراق سفر كرده بودم؛ بر اين اساس فضاهاي قديم كربلا،‌ نجف،‌ كاظمين و سامرا را عكاسي و مسير اين شهرها در ايام اربعين را از ۱۷، ۱۸ سال پيش طي كرده بودم.
وي با بيان اينكه سال‌هاست در حوزه عتبات فعاليت مي‌كند، ادامه داد: بعد از اينكه حكومت عراق تغيير كرد، كارم در اين حوزه را وسعت بخشيدم و اين توفيق براي من حاصل شد كه آثار توليدي خود را در قالب كتاب دسته‌بندي و ارائه كنم.
شاهرخ درباره تفاوت ارائه عكس در قالب كتاب و نمايشگاه عنوان كرد: وقتي آثار را در قالب كتاب منتشر مي‌كني، مجموعه مفهومي به دست مي‌آيد و شخصي كه كتاب را نگاه مي‌كند،‌ هدف عكاس از چاپ تصاوير را به دست مي‌آورد، ولي در قالب نمايشگاه اين طور نيست.
وي همچنين گفت: در چاپ كتاب بايد توجه داشت كه سير كار از سوي مؤلف و عكاس رعايت شود، به اين ترتيب كه شروع، پايان و نتيجه‌گيري كار مشخص باشد كه اين رويكرد تاثير مثبتي را در پي دارد.
شاهرخ با اشاره به تصاويري كه در اين اثر به چاپ رسيده است،‌ اظهار كرد: در اين كتاب ۲۹۰ صفحه‌اي كه به سه زبان ترجمه شده است،‌ تصاويري از فضاهاي عراق، نجف، كوفه و حتي مدائن را به ثبت رسانده‌ام. رويكردي كه در اين اثر لحاظ كردم بيشتر توجه به معماري اين فضاها بوده است.
اين عكاس عنوان كرد: براي جمع‌آوري و چاپ عكس‌هاي اين مجموعه دو،‌ سه سال وقت صرف كردم،‌ به ويژه در حوزه ترجمه متون هر فصل و عكس و مسائل فني زمان بسياري صرف شد. در كنار اين آثار تعدادي از عكس‌هاي گرفته شده توسط شهيد سيدابراهيم اصغرزاده را نيز براي بركت كارم قرار دادم.
وي در اين باره چنين توضيح داد: اصغرزاده از كارگردان‌ها و روايتگران بنياد روايت فتح بود كه براي گرفتن مصاحبه و تهيه مستند درباره يك شهيد به خرم‌آباد سفر كرده و هواپيماي آنان در راه سقوط كرد. وي دو،‌ سه سال بعد از شروع سفرهاي من به عراق، اولين سفرش به عراق را براي ساخت فيلم مستند انجام داد و تعدادي عكس در اين باره تهيه كرد.
شاهرخ با بيان اينكه اين اثر جامع و كامل است، افزود: اين آثار نزد من به امانت باقي مانده بود و بر همين اساس تعدادي از عكس‌هايش را در كتاب با نام خودش به چاپ رساندم و روزي كه براي رونمايي كتاب نزد رهبري رفتم،‌ از او نيز نام آوردم و تصاوير ارائه شده در كتاب براي ايشان جذابيت داشت.
بخشهايي از آثار استاد شاهرخ در كتاب آستانه خورشيد ارائه ميگردد:


| شناسه مطلب: 67929




امام حسين عتبات عكس



نظرات کاربران