مهاجری:

ساخت گنبد حرم امام حسین(ع) افتخاری برای کرمانی‌هاست مهاجری:

ساخت گنبد حرم امام حسین(ع) افتخاری برای کرمانی‌هاست مهاجری:

ساخت گنبد حرم امام حسین(ع) افتخاری برای کرمانی‌هاست بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مهاجری:

ساخت گنبد حرم امام حسین(ع) افتخاری برای کرمانی‌هاست مهاجری:

ساخت گنبد حرم امام حسین(ع) افتخاری برای کرمانی‌هاست مهاجری:

ساخت گنبد حرم امام حسین(ع) افتخاری برای کرمانی‌هاست مهاجری:

ساخت گنبد حرم امام حسین(ع) افتخاری برای کرمانی‌هاست مهاجری:

ساخت گنبد حرم امام حسین(ع) افتخاری برای کرمانی‌هاست
مهاجری:

ساخت گنبد حرم امام حسین(ع) افتخاری برای کرمانی‌هاست

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان گفت: پروژه ترفیع و ساخت گنبد حرم امام حسین(ع) دارد یک تاریخ را می‌سازد و افتخاری برای کرمانی‌هاست و کارهایی که انجام می‌شود حداقل ۵۰۰ سال ماندگار خواهد بود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، علي مهاجري، رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات استان كرمان در نشست خبري با اشاره به اجراي پروژه ترفيع گنبد حرم حسيني(ع) و پروژه مقاوم‌سازي حرم گفت: اواخر سال ۸۸ توفيق مسئوليت ستاد بازسازي عتبات استان كرمان نصيب بنده شد و طبق بررسي‌هايي كه انجام شد، سال ۸۹ به رييس ستاد كشور پيشنهاد داديم كه اجازه بدهند پروژه‌اي را از صفر تا ۱۰۰ را به عنوان استان كرمان در عتبات انجام بدهيم.
وي افزود: در بررسي‌ها و بازديدها از اعتاب مقدسه عراق، در كربلا مطرح شد كه سال‌ها عتبه حسيني دنبال ترفيع گنبد است كه هم به دليل قدمت و هم در حمله ۱۹۹۱ صدام به حرم، گنبد آسيب ديده بود و آثاري از اصابت گلوله روي آن وجود داشت.
مهاجري تصريح كرد: دوستان دنبال اين بودند كه ستون‌هاي چهارگوشه ضريح كه در ايام زيارتي فضا و زيارت را دچار مشكل مي‌كرد، لاغر كنند و علاوه بر پروژه ترفيع گنبد، قرار شد كار لاغرسازي و مقاوم‌سازي حرم انجام شود و بناست هم آثار باستاني و هم شرايط ستون ها و حرم حفظ شود.
وي بيان كرد: كار مطالعه براي رسيدن به طرح جامع در ترفيع گنبد تقريبا دو سال طول كشيد و طرح ارائه و يكسري توافقات و ابراز نگراني بابت اجرا وجود داشت و بعد از حضور چند نفر، بالاخره با حضور گروه سوم مشاوران كه تيم برجسته‌اي از اساتيد هستند، كار طراحي، مشاوره و اجراي پروژه از سال ۹۳ آغاز شد.
مجري پروژه ترفيع و ساخت گنبد امام حسين(عليه السلام) در كرمان و پروژه مقاوم‌سازي حرم اظهاركرد: در ارديبهشت ۹۴ كار آغاز شد و لاغرسازي اولين ستون از بالاي سر حضرت عليه‌السلام شروع شد و با دقتي كه انجام شد، كار در بيش از بازه زماني تعيين شده به اتمام رسيد و فاصله يك متر و ۷۰ سانتيمتر از ضريح را به ۴ متر و ۳۰ سانت افزايش داديم و اين ميزان به فضاي زيارتي اضافه شده است.
وي با بيان اينكه كار ستون دوم در فروردين سال گذشته آغاز و در دي‌ماه به اتمام رسيد، افزود: ستون سوم نيز ۴۵ درصد پيشرفت داشته و اميدواريم تا ايام اربعين كار اين ستون نيز به اتمام برسد. مهاجري با اشاره به اينكه براي حفظ بناي حرم ها وارد كار شديم و با روش‌هاي علمي كار مي‌كنيم، گفت: منابع مالي پروژه و تمام عوامل اجرايي از استان كرمان هستند و كار يكسره و با سرعت خيلي خوبي پيش مي‌رود.
وي تصريح كرد: ساخت گنبد حرم مطهر امام حسين(ع) نيز با امكانات و ابزار جديد انجام مي‌شود كه قابليت جابه جايي دارد و سازه گنبد فولاد است.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات استان كرمان بيان كرد: يك‌ونيم سال كار مطالعات ترفيع و ساخت گنبد به طول انجاميد و ديگر كارها طي يك سال انجام شده و پيش‌بيني مي‌شود تا يك سال آينده كار سازه‌اي، بتن و خشت‌ها تمام و نصب شود.
وي ادامه داد: بعد از آماده شدنِ طلاكاري و اتمام كار ستون آخر، گنبد به كربلاي معلي منتقل و نصب خواهد شد و تلاش مي‌كنيم زودتر از دو سال آينده اين پروژه به اتمام برسد.
مهاجري افزود: عمده مصرف مالي پروژه در طلاكاري است كه بستگي به قيمت روز دارد و برآورد اعتبار براي كل مجموعه لاغرسازي ستون‌هاي حرم و گنبد حدود ۲۵ ميليارد تومان است.
وي تصريح كرد: بيش از يك هزار نفر طي دو سال گذشته به صورت داوطلب براي كار در كربلا حضور يافته‌اند و بعضا كار را دو تا سه ماه ادامه داده‌اند و گروه ديگري براساس ضرورت و تخصصشان به صورت ثابت كار مي كنند.
مجري پروژه مقاوم سازي حرم امام حسين عليه السلام گفت: تمام اقلام مورد نياز پروژه از داخل كشورمان تهيه مي‌شود و نيروي انساني به صورت داوطلبانه كار مي‌كند.
وي بيان كرد: با توجه به موفقيتي كه در اجراي كار در كربلا وجود داشته، كار بازسازي و مقاوم‌سازي حرم‌هاي مطهر كاظمين و سامرا نيز به ستاد استان كرمان واگذار شده و اجراي كار در كاظمين و سامرا مشابه كربلا است.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات استان كرمان بيان كرد: از ۲۱ ارديبهشت ماه جاري كار مقاوم‌سازي مناره حرم كاظمين آغاز خواهد شد كه اين مناره‌ها هويت تاريخي دارند و بايد حفظ شوند.
وي اظهاركرد: در سامرا نيز كار مقاوم‌سازي نياز است كه آغاز كار از هفته آينده خواهد بود و دو تيم در اين دو شهر كار مي‌كنند و پشتيباني از كرمان انجام مي‌شود.
مهاجري تصريح كرد: با آغاز كار در سامرا و كاظمين، نياز ما به نيرو و امكانات حداقل سه برابر مي‌شود و در اين دو سال با اجراي پروژه‌هاي عتبات عاليات، اشتغال خوبي ايجاد شده است.
وي با اشاره به اينكه هيچ مشكل و دغدغه‌اي بابت مسائل مالي پروژه نداريم، بيان كرد: اين پروژه دارد يك تاريخ را مي‌سازد و افتخاري براي كرماني‌هاست و كارهايي كه انجام مي‌شود حداقل ۵۰۰ سال ماندگار خواهد بود و در حوزه اقتصادي و اشتغال نيز بازخورد خوبي داشته است.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات استان كرمان با اشاره به بحث‌هاي مطرح شده مبني بر اينكه به جاي كمك به نيازمندان اين پول در جاي ديگر هزينه مي شود، گفت: ما يك ريال از دولت كمك نگرفته‌ايم و پول مردم بوده كه به اين سمت هدايت و نذورات تبديل به پروژه شده است.
وي با اشاره به اينكه نذورات براساس نيات مردم و تفكيك شده به حساب ستاد تهران واريز مي‌شود، افزود: ما معتقديم كار، كار درستي است و در بحث امام حسين(ع) نبايد ترديد كرد.
مهاجري تصريح كرد: نمي‌توانيم شاهد تخريب حرم باشيم و زماني كه نياز به توسعه دارد، كار نكنيم و اگر ما كار نكنيم، ديگران انجام مي‌دهند.
وي بيان كرد: آنچه كه در اربعين اتفاق مي‌افتد نمادي از اقتدار كشورها و شيعه است كه چرخه اقتصادي دارد و نمي‌توانيم بگوييم اقتصاد، سياست و توسعه از هم جداست و اين مسائل در زندگي فقرا نيز أاثير دارد.
مهاجري تأكيد كرد: ما مي‌خواهيم مردم با حداقل كمك، شريك شوند كه اين مسئله همه را نجات مي‌دهد، ما هرچه داريم از محرم و صفر و امام حسين عليه‌السلام است و اين فرصت ممكن است از دست برود و بايد از آن استفاده كرد.
منبع: ستاد بازسازي عتبات عاليات استان كرمان


| شناسه مطلب: 68053




بازسازي عتبات كرمان



مطالب مرتبط

نظرات کاربران