حضرت الله جوادی آملی

زیارت، اعلام وفاداری صادقانه مرید است به مراد حضرت الله جوادی آملی

زیارت، اعلام وفاداری صادقانه مرید است به مراد حضرت الله جوادی آملی

زیارت، اعلام وفاداری صادقانه مرید است به مراد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حضرت الله جوادی آملی

زیارت، اعلام وفاداری صادقانه مرید است به مراد حضرت الله جوادی آملی

زیارت، اعلام وفاداری صادقانه مرید است به مراد حضرت الله جوادی آملی

زیارت، اعلام وفاداری صادقانه مرید است به مراد حضرت الله جوادی آملی

زیارت، اعلام وفاداری صادقانه مرید است به مراد حضرت الله جوادی آملی

زیارت، اعلام وفاداری صادقانه مرید است به مراد
حضرت الله جوادی آملی

زیارت، اعلام وفاداری صادقانه مرید است به مراد

زیارت، حضور عارفانهٴ عاشق در دیار معشوق، دیدار عاشقانهٴ زائر از سرای مزور، اظهار عشق و ارادت محبّ به محبوب، دل‏دادن صمیمانهٴ دل داده در کوی دل‏دار، سرسپردن سرباز فداکار در پیش پای سردار، اعلان فروتنی دین‏دار در برابر دین و پیشوایان دینی و اذان ایمان و دین‏داری است.

پايگاه اطلاع رساني حج: زيارت، حضور عارفانهٴ عاشق در ديار معشوق، ديدار عاشقانهٴ زائر از سراي مزور، اظهار عشق و ارادت محبّ به محبوب، دل‏دادن صميمانهٴ دل داده در كوي دل‏دار، سرسپردن سرباز فداكار در پيش پاي سردار، اعلان فروتني دين‏دار در برابر دين و پيشوايان ديني و اذان ايمان و دين‏داري است. زيارت، اعلام وفاداري صادقانهٴ مريد است به مراد، ابراز علاقهٴ مطيع است به مطاع و اعلام خودفراموشي جان بركف مخلص است نسبت به جانان. زيارت، عرضهٴ خويشتن بر ترازو و ابزار سنجش است، ايستادن در برابر آينه و معيار كمال و نشاني كوي كمال به انسان تعالي طلب است كه به كجا مي‏ توان رسيد. زيارت، سفري مشتاقانه، آگاهانه و عاشقانه است كه از سراي دل آغاز مي‏ شود، از راه دل عبور مي‏ كند و سرانجام نيز در منزل دل به مقصد و مقصود مي‏ رسد و بار بر زمين مي‏ نهد.
معظم له با استناد به فرمايش نبيّ مكرم اسلام(ص) در كتاب ادب فناي مقربان، آورده اند:
پيغمبر اكرم (ص) فرمود: كسي كه من يا يكي از فرزندانم را زيارت كند، روز قيامت به زيارت و ديدار او خواهم رفت و از هراس‏ها و وحشت‏ هاي آن نجاتش خواهم داد؛ «من زارني أو زار أحداً من ذريتي زرته يوم القيامة فأنقذته من أهوالها»
پيغمبر اكرم (ص) به علي (ع) فرمود: اي علي، هر كس كه مرا در زمان حيات يا مرگم زيارت كند يا تو و فرزندانت را در زمان حيات يا پس از مرگ زيارت كند، من ضمانت مي‏ كنم كه او را از اهوال و شدايد روز قيامت نجات دهم تا آن كه او را هم درجهٴ خودم مي‏ گردانم؛ «يا عليّ! من زارني في حياتي أو بعد موتي أو زارك في حياتك أو بعد موتك أو زار ابنيك في حياتهما أو بعد موتهما ضمنتُ له يوم القيامة أن أُخلّصه من أهوالها و شدائدها حتّي أُصيّره معي في درجتي»
ايشان در ادامه خاطر نشان كردند: اين روايت و امثال آن نشان مي‏ دهد كه حيات و مرگ پيامبر اكرم (ص) و امامان معصوم (ع) يك‏سان است؛ زيرا زيارت دوران حيات و مرگ، اجر و آثار يك‏سان دارد. از اين جهت لازم است كه زائر به گونه‏اي در حرم شريف آنان حضور پيدا كند كه اگر زنده مي ‏بودند در كنارشان حضور پيدا مي‏ كرد و زيارت در دوران مرگ بايد همان آثار و سازندگي زيارت دوران حيات را براي او داشته باشد. چنان‏كه هم درجه شدن با پيامبر اكرم (ص) بدون حساب و برنامه نيست، بلكه سنخيّت روحي، اخلاقي و معنوي لازم دارد و اين سنخيّت، بايد در دنيا كسب شود.
استاد برجستۀ حوزۀ علميه در باب ثواب زيارت مشاهد مشرفه و پاداش تكريم زائران ايشان در همين اثر خود چنين مرقوم داشته است: زيد شحّام از صادق آل محمد (ص) پرسيد: ثواب كسي كه پيامبر خدا (ص) را زيارت كند، چيست؟ فرمود: همانند كسي است كه در برتر از عرش با خدا ملاقات كند. پرسيد: كسي كه يكي از شماها را زيارت كند، ثوابش چيست؟ فرمود: مانند كسي است كه رسول خدا (ص) را زيارت كند؛ ما لمن زار رسول الله صلّي الله عليه و آله و سلم؟ قال عليه‏السلام: «كمن زار الله عزّوجلّ فوق عرشه قال قلت: فما لمن زار أحداً منكم؟ قال عليه‏السلام: كمن زار رسول الله صلي الله عليه و آل و سلم»
شيخ مفيد (رحمه ‏الله) در معناي اين حديث گفته است: مراد اين است كه ثواب و تكريم زائر آن حضرت (ص) در روز قيامت، همانند كسي است كه خداوند او را به آسمان برده و به عرش خود كه ملائكه حامل آن هستند نزديك مي ‏كند و برگزيدگان از فرشتگان خود را به او مي‏ نماياند، به گونه‏ اي كه موجب تأكيد بر تكريم او مي‏ گردد؛ مشابه اين تعبير را مجلسي اول (رحمه لله) نيز آورده است.
اين حكيم متأله در بيان علت احترام به امامزادگان معتقد است: اين احترامي كه ما براي امامزاده ها قائليم براي اين است كه اين ايشان كه به ايران آمدند فرمايش امام صادق و امام باقر(ع) را به ما رساندند و ما تشيّع خود را به وسيله همين امامزاده ها داريم.
علويون و سادات آمدند و گفتند:علي بن ابيطالب اينطور مي گويد، فاطمه زهرا اينطور بوده است، لذا به وسيله اينها اجداد ما شيعه شدند؛ اين طبرستان ما همين طور است قدم به قدم امامزاده است اينكه مي بينيد طبرستان ولايت مدار است و خالصانه تشيّع را دارند اين به بركت همين امامزاده هاست.
در مركز اين مازندران وقتي گوينده اي از حجاز مي آمد و آيات قرآن را مي خواند همه گوش مي دادند بر اساس اينكه خدا در قرآن فرمود وقتي كه قرآن و آيات الهي خوانده مي شود شما ساكت باشيد:﴿إِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ َفاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا﴾ حال وقتي همين سادات و همين فرزندان اهل بيت در كنار قرآن مي خواستند بگويند علي بن ابيطالب چنين گفت، همه مازندرانيها مي گفتند ساكت! ببينيم چه مي گويد! كاري كه اجداد ما با قرآن مي كردند با همين سخنان علي بن ابيطالب مي كردند اينها شدند شيعه.
اينكه مي بينيد ما قدر اين امامزادهها را مي دانيم براي اين است كه اينها نسبت به ما حقّ حيات دارند، ايشان پدرانمان را شيعه كرده و از مناقب علي بن ابيطالب و فاطمه زهرا(سلام الله عليهما) از مناقب امام حسن و امام حسين و از مناقب اهل بيت(عليهم السلام) آگاه كردند ما قدردان اينها هستيم.
منبع: كتاب ادب فناي مقربان،بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در سلسله مباحث درس اخلاق
منبع: خبرگزاري مهر




نظرات کاربران